H χρήση της ιπποδύναμης ως ένδειξη αλλά και ως μέτρο σύγκρισης της απόδοσης ενός κινητήρα, παρά την ύπαρξη του Watt ως μονάδα από τα τέλη του 18ου αιώνα, δείχνει πολύ απλά τη σχέση των τετράτροχων με τα άλογα, πολύ πριν από την εμφάνιση του αυτοκινήτου.
Έτσι όταν ο Nicholas Cugnot (Νικολά Κινιό) κατασκευάζει το 1769 ένα ατμοκίνητο όχημα με ένα τεράστιο λέβητα στο εμπρός μέρος η ισχύς του ναι μεν έφτανε κάποια kW όμως η ταχύτητά του και η μεταφορική του ικανότητα δεν μπορούσε να γίνει αντιληπτή παρά μόνο σε αντιστοιχία με μια άμαξα, όπου καθοριστικό ρόλο έπαιζε η ράτσα και ο αριθμός των ίππων. Μέσα λοιπόν από την σχέση των ιππήλατων αμαξών καθιερώθηκε ο ορισμός της ιπποδύναμης, της ελκτικής δύναμης που ασκούσαν τα άλογα για να τραβήξουν την άμαξα, ρόλο που στο αυτοκίνητο παίζει η ροπή του κινητήρα.
Γεγονός είναι ότι για τους μηχανικούς είναι πολύ πιο κατανοητό να μιλούν για την ισχύ χρησιμοποιώντας το kW -1 μετρικός ίππος (PS)= 0,736 kW- ειδικά δε όταν πρόκειται για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αντίθετα για όλους τους υπόλοιπους, λόγω συνήθειας μετά από τόσα χρόνια, οι ίπποι είναι μια έννοια σαφώς πιο κατανοητή και που διευκολύνει τις άμεσες συγκρίσεις, παρόλο που η μετατροπή από τη μια μονάδα στην άλλη είναι απλούστατη (kW= PS/0,736).
Για την Ευρωπαϊκή Ένωση πάντως και τις νόρμες της η αναφορά της ισχύος γίνεται σε kW και συμπληρωματικά μόνο σε PS, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η ισχύς των οποίων δίνεται αποκλειστικά σε kW μπερδεύουν όπως είπαμε ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Και ψυχολογικά εξαιτίας της μικρότερης αριθμητικά μονάδας.
Γιάννης Σκουφής
Με τη συνεργασία του www.caroto.gr
{gallery}photos/38/TECHNOLOGY/PS-VS-KW{/gallery}