Σύνδεση

Featured

Test: Fiat 500e Icon (42 kWh)

Η μοίρα για κάθε μία από τις προηγούμενες δύο γενιές του Fiat 500 ήταν να γράψει ιστορία στην παγκόσμια αυτοκίνηση. Το 1957 το πρώτο 500αράκι έδωσε πνοή και λόγο ύπαρξης στη Fiat, το 2007 η δεύτερη γενιά επαναπροσδιόρισε τον όρο στιλάτο αυτοκίνητο πόλης, και η τρίτη γενιά με το αμιγώς ηλεκτρικό 500e είναι αδύνατο να ξεφύγει από το πεπρωμένο της επιτυχίας.

Βλέπετε, στο πέρασμα του χρόνου λίγα είναι τα μοντέλα που γράφουν πραγματικά ιστορία και μένουν ανεξίτηλα χαραγμένα στην καρδιά του αγοραστικού κοινού. Αν μάλιστα βγάλουμε από την εξίσωση τα πανάκριβα αυτοκίνητα που έγιναν αγαπητά και για τις επιδόσεις τους ή τα μπόλικα άλογα τους, τότε τα αγαπημένα mainstream μοντέλα μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού.

Ανάμεσα τους δε γίνεται να απουσιάζει το Fiat 500, το μικρό αυτοκίνητο πόλης που αναβίωσε το 2007 βάζοντας τη λέξη στυλ δίπλα στον ορισμό του μικρού αυτοκινήτου πόλης. Και μάλιστα έκανε τον όρο αυτό ξαφνικά να είναι πιο σημαντικός από άλλους, μαζί με άλλους, όπως οικονομία καυσίμου και πρακτικότητα. Βλέπετε ο κόσμος το αγάπησε τόσο πολύ που μέσα σε πολύ μικρό διάστημα τα μεγάλα αστικά κέντρα γέμισαν με 500αράκια. Και πέρασε αρκετός καιρός ώσπου να τα συνηθίσεις και να μη γυρνάς πλέον το βλέμμα προς το μέρος τους. Τουλάχιστον, όχι όπως την πρώτη φορά που το αντίκρυσες…

Η συνήθεια αυτή επανήλθε με την έλευση της τρίτης γενιάς του ιταλικού μικρού, με την βασική… λεπτομέρεια της ύπαρξης ηλεκτρικής έκδοσης. Για την ακρίβεια, πρόκειται για το πρώτο μοντέλο της Fiat που λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτροκινητήρα, γεγονός που από μόνο του αρκεί για να μείνει στην ιστορία και αυτή η γενιά του 500.

Το 500e (ή 500 Electric αν προτιμάτε) πετυχαίνει κάτι που δεν είναι εύκολο, και το credit ανήκει στη σχεδιαστική ομάδα της Fiat. Καταφέρνει να διατηρεί την ταυτότητα του 500 όπως την γνωρίζουμε (κοιτάζοντας το αντιλαμβάνεσαι από μακριά ότι πρόκειται για εκείνο), αλλάζοντας όμως σχεδόν σε όλα του τα σημεία προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού. Επιβλητικό τόσο το λογότυπο «500» στη μάσκα του ηλεκτρικού Fiat, όσο και τα φωτιστικά σώματα που νοητά συνεχίζουν τον κυκλικό τους σχεδιασμό και το καπό, δημιουργώντας έτσι ένα κομψό εμπρός μέρος.

Οι κυψελωτοί αεραγωγοί του ηλεκτροκινητήρα καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος πάνω από τον εμπρός προφυλακτήρα, ενώ τα δύο νεύρα στο καπό αφήνουν τη δική τους σπορ πινελιά. Στο πλάι δε γίνεται να μην προσέξεις τις 17άρες εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου (16άρες στη βασική έκδοση) και το ανάγλυφο φωτιστικό του φλας ανάμεσα στο καπό και το αμάξωμα. Το λογότυπο 500 κυριαρχεί γενικότερα, και το βλέπουμε με μεγαλύτερη συχνότητα από αυτό της μάρκας. Για την ακρίβεια, διακρίνεται μονάχα το πίσω μέρος στο κέντρο της πόρτας του χώρου αποσκευών, ενώ χαμηλότερα και δεξιά το logo 500 κάνει παιχνίδι με το e (electric) στη θέση του δεύτερου μηδέν.

Αξίζει να σημειώσουμε πως στην γενικότερη κομψότητα του 500e είναι αρωγός το Glacier Blue χρώμα της έκδοσης του μοντέλου δοκιμής μας, χρωματισμός που κυριαρχεί και στο εσωτερικό του ιταλικού μικρού. Εκεί συναντάμε φυσικά και τον high tech χαρακτήρα της τρίτης γενιάς, με πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων (με δεκάδες ενδείξεις και επιλογές) και την οθόνη αλά tablet 10,25 ιντσών και υψηλής ποιότητας τόσο στην αφή όσο και στην ευκρίνεια. Τόσο από εκεί, όσο και από τον πίνακα οργάνων μπορείς να βλέπεις κάθε στιγμή την αυτονομία, τη στιγμιαία κατανάλωση kWh και τον τρόπο που ανακτά ή ξοδεύει ενέργεια το ηλεκτρικό σύστημα.

Οι χώροι είναι ελαφρώς βελτιωμένοι για τους επιβάτες, και αυτό οφείλεται τόσο στο αυξημένο μήκος (+6,1 εκατοστά), μεταξόνιο (2.322 χιλιοστά) και πλάτος (+5,6 χιλιοστά), όσο και στην απουσία τούνελ και κονσόλας ανάμεσα στον οδηγό και το συνοδηγό (o χώρος αποσκευών παρέμεινε αμετάβλητος στα 185 λίτρα). Το αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης ελέγχεται από πλήκτρα στο ταμπλό, εκεί που κάποτε υπήρχαν αυτά για τα ηλεκτρικά παράθυρα. Τα οποία εδώ βρίσκονται πλέον στις πόρτες, δίπλα στην ηλεκτρική και λειτουργεί με ένα πάτημα. Για τις περιπτώσεις ανάγκης υπάρχει χαμηλά και διακριτικά μία επιπλέον παραδοσιακή χειρολαβή.

Γενικότερα το στυλ, η ποιότητα των υλικών και ο hi-tech χαρακτήρας περισσεύουν στο 500e, ενώ εκεί που οι εκπλήξεις είναι ακόμη μεγαλύτερες και ουσιώδεις είναι στον ηλεκτρικό χαρακτήρα του μικρού EV πόλης. Κάτω από τα καθίσματα έχει τοποθετηθεί μπαταρία ιόντων λιθίου, εξελιγμένη από την Harman Samsung, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη είναι υδρόψυκτος και τοποθετημένος εμπρός στην θέση που ξέραμε και τον θερμικό κινητήρα.

Το ηλεκτρικό 500 διατίθεται σε δύο εκδόσεις, με χωρητικότητα 23,8 kWh (95 PS) ή 42 kWh (118 PS) με θεωρητική αυτονομία 180 και 320 χιλιομέτρων, αντίστοιχα. Στην πράξη, η έκδοση της δοκιμής μας (42 kWh) έχει αυτονομία 260 χιλιομέτρων που κρίνονται επαρκέστατα για τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης. Μάλιστα, ο αριθμός αυτός επιτυγχάνεται στην ρύθμιση Normal που δεν στερείται επιδόσεων, ενώ υπάρχουν ακόμη οι επιλογές Range και Sherpa. Η διαφορά είναι πως με το Range μπορείς να οδηγήσεις μόνο με το πεντάλ του γκαζιού (κάθε φορά που το αφήνεις το 500αράκι επιβραδύνει απότομα σα να πατάς φρένο), και με την επιλογή Sherpa, όταν η μπαταρία έχει μικρή αυτονομία, απενεργοποιεί τον κλιματισμό και περιορίζει ηλεκτρονικά την τελική ταχύτητα στα 80 χλμ./ώρα.

Στην ουσία, οι δύο αυτές επιλογές οδήγησης απαιτούν κάποια εξοικείωση και δεν βοηθούν στην οδηγική απόλαυση, πράγμα που συμβαίνει στη Normal. Το 500e αποδίδει 118 ίππους και 220 Nm ροπής άμεσα και με τρόπο που θυμίζει… Abarth. Για να έχετε μια αίσθηση, τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 9,0 δεύτερα (το βενζινοκίνητο 500αρακι των 69 ίππων χρειάζεται 12,9 δεύτερα για την ίδια διαδικασία), ενώ η τελική ταχύτητα βέβαια περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα (γιατί να πας παραπάνω;). Ταυτόχρονα το χαμηλό κέντρο βάρους (+300 κιλά για το 500e) βοηθά στην… καρτίστικη συμπεριφορά σε διαδρομές με στροφές.

Σίγουρα, σε περίπτωση που ο οδηγός έχει… rock διάθεση, η αυτονομία πέφτει κάτω από τα 260 χιλιόμετρα, η αλήθεια όμως είναι ότι η ζημιά είναι μικρή ως και αμελητέα για την τσέπη. Συγκεκριμένα, 42 kWh (με εντελώς άδεια μπαταρία μέχρι την πλήρη φόρτιση) μεταφράζονται σε 3,5 ευρώ στο λογαριασμό της ΔΕΗ και 2,5 ευρώ αν διαθέτετε νυχτερινό τιμολόγιο. Ένα ευρώ δηλαδή για 100 χλμ. που διανύουμε με το 500e, αριθμός που κάνει το ιταλικό μικρό να είναι ένα από τα πλέον οικονομικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα της αγοράς. Η πλήρη φόρτιση από 0% στο 100% διαρκεί 15 ώρες περίπου σε απλή οικιακή πρίζα 2,3 kW, 4 ώρες και 15 λεπτά σε wallbox 11 kW, ενώ σε ταχυφορτιστή DC 85 kW μπορούμε να έχουμε το 85% της ενέργειας μέσα σε 35’.

Καλά όλα αυτά, αλλά θα πει κανείς πως τα ηλεκτρικά κοστίζουν αρκετά. Ή μήπως όχι και τόσο; Το 500e ξεκινά από 19.970 ευρώ για την έκδοση των 23,8 kW (η τιμή χωρίς την επιδότηση είναι 24.290 ευρώ), ενώ η πιο πλήρης από πλευράς εξοπλισμού αλλά και με μεγαλύτερη αυτονομία έκδοση της δοκιμής μας κοστολογείται από 23.735 ευρώ (28.300 δίχως την επιδότηση). Ποσό μεν που δεν είναι χαμηλό, ωστόσο κυμαίνεται στο φάσμα του λογικού όταν μιλάμε για ένα ηλεκτρικό μοντέλο που ζητάει λίγα στην καθημερινή μετακίνηση και προσφέρει πολλά σε θέματα style (μέχρι και ο τεχνητός ήχος είναι εμπνευσμένος από μουσική του Nino Rota), επιδόσεων και οικονομίας.

FIAT 500e (42 kWh)
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 3.682×1.683×1.527 χιλ.
Μεταξόνιο: 2.322 χιλ.
Πορτμπαγκάζ: 185 λίτρα
Βάρος: 1.440 κιλά
Σύστημα πρόωσης: Ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη στον εμπρός άξονα. Μπαταρία 42 kWh, on board φορτιστής 11,0 kWh
Ισχύς: 87 kW (118 PS)
Ροπή: 220 Nm
0-100, Τελική: 9,0”, 150 χλμ./ ώρα
Κατανάλωση δοκιμής: 13,2 kWh/ 100 χλμ.
Αυτονομία δοκιμής: 260 χιλιόμετρα
Χρόνος φόρτισης:  Οικιακό δίκτυο: 15 ώρες 30 λεπτά, Wallbox 11 kW: 4 ώρες 15 λεπτά, ταχυφόρτιση DC: 35 λεπτά (80%)
Τιμή: από 28.300 €, από 23.735 ευρώ με επιδότηση

 

 

 

 

 

Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αυτό είναι το καινούργιο Lancia Ypsilon!

Featured

Πόσο κοστίζει το νέο Honda CR-V στην Ελλάδα;

Honda

Αυτή είναι η ανανεωμένη Skoda Octavia

Featured

To νέο Ford Puma είναι ακόμα καλύτερο

Featured