Σύνδεση

Featured

Δασμοί 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Πώς αλλάζει η αγορά στις ΗΠΑ 

Ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε την επιβολή δασμού 25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα, στο πλαίσιο της νέας εμπορικής στρατηγικής της κυβέρνησής του. Το μέτρο, το οποίο τίθεται σε ισχύ από τις 3 Απριλίου, αναμένεται να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία. 

Εκτός από τα αυτοκίνητα, οι νέοι δασμοί επηρεάζουν και βασικά εξαρτήματα όπως κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων και ηλεκτρικά συστήματα. Οι δασμοί για τα ανταλλακτικά θα εφαρμοστούν το αργότερο έως τις 3 Μαΐου, με εξαίρεση όσα πληρούν τις προδιαγραφές της συμφωνίας USMCA (ΗΠΑ–Μεξικό–Καναδάς). Σε αυτή την περίπτωση, θα επιβαρύνονται μόνο για τα μη αμερικανικά τους εξαρτήματα. 

Οι επιπτώσεις στις τιμές και την παραγωγή 

Ο Τραμπ υποστήριξε ότι η απόφαση αυτή στοχεύει στη μεταφορά της παραγωγής εντός των ΗΠΑ, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Ξεκινάμε από 2,5% και φτάνουμε στο 25% για όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στη χώρα μας». 

Σύμφωνα με έρευνα της Anderson Economic Group, το μέτρο μπορεί να αυξήσει το κόστος των αυτοκινήτων από 4.000 έως 10.000 δολάρια (3.700 έως 9.200 ευρώ), ακόμη και για οχήματα που θεωρούνται «αμερικανικά». Οι επιπτώσεις αναμένεται να πλήξουν τόσο τις πωλήσεις όσο και τις θέσεις εργασίας σε πολιτείες όπως το Μίσιγκαν, το Οχάιο, η Ιντιάνα και η Αλαμπάμα, καθώς και στον Καναδά. 

Οι αναλυτές της Wedbush Securities χαρακτηρίζουν το νέο πλαίσιο «σχεδόν αβάσταχτο» για τους καταναλωτές, ενώ η Autos Drive America προειδοποιεί ότι οι τιμές θα αυξηθούν αισθητά, περιορίζοντας τις διαθέσιμες επιλογές και απειλώντας θέσεις εργασίας στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. 

Αντίθετα, η ένωση εργαζομένων UAW χαιρέτισε την απόφαση, χαρακτηρίζοντάς την ως «νίκη για τους εργάτες της αυτοκινητοβιομηχανίας». Παράλληλα, κάλεσε τις εταιρείες να απορροφήσουν το πρόσθετο κόστος, χωρίς να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές. 

Οι διεθνείς αντιδράσεις και η επόμενη μέρα 

Ο Τραμπ επιμένει ότι η εμπορική πολιτική των ΗΠΑ πρέπει να στηρίξει τη ντόπια παραγωγή, χαρακτηρίζοντας «γελοίο» το σημερινό μοντέλο, όπου εξαρτήματα διασχίζουν πολλές φορές τα σύνορα πριν φτάσουν στο τελικό προϊόν. Υπολογίζεται ότι οι δασμοί θα αποφέρουν έσοδα έως και 100 δισεκατομμύρια δολάρια (92 δισ. ευρώ) ετησίως. 

Το 2024, σχεδόν τα μισά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ ήταν εισαγόμενα, ενώ οι συνολικές εισαγωγές αυτοκινητικών προϊόντων ανήλθαν στα 474 δισ. δολάρια. Από αυτά, τα 220 δισ. αφορούσαν επιβατικά αυτοκίνητα, με βασικούς εξαγωγείς προς τις ΗΠΑ το Μεξικό, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, τον Καναδά και τη Γερμανία. 

Η απόφαση των ΗΠΑ έχει ήδη πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις διεθνώς. Ο Καναδός πρωθυπουργός, Μαρκ Κάρνεϊ, χαρακτήρισε τους δασμούς «άμεση επίθεση», ενώ η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, καταδίκασε το μέτρο, επισημαίνοντας ότι θα πλήξει και τις δύο πλευρές του Ατλαντικού. 

Το νέο αυτό μέτρο ακολουθεί την επιβολή δασμών σε εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό στις αρχές Μαρτίου, ενώ στις 3 Απριλίου αναμένονται και νέοι περιορισμοί για άλλες χώρες. Παρά τις αντιδράσεις, ο Τραμπ εμφανίζεται αμετακίνητος, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για επιπλέον δασμούς 25% σε προϊόντα που προέρχονται από χώρες που εισάγουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα. 

Σύμφωνα με την Cox Automotive, η άμεση επίδραση των δασμών μπορεί να επηρεάσει έως και το 30% της παραγωγής μέσα στην πρώτη κιόλας εβδομάδα, ενώ οι προμηθευτές ήδη δέχονται ασφυκτικές πιέσεις. Μακροπρόθεσμα, οι αναλυτές προβλέπουν μείωση της προσφοράς, λιγότερες διαθέσιμες επιλογές για τους καταναλωτές και ενδεχόμενη απόσυρση συγκεκριμένων μοντέλων από την αγορά. 

Το Smart Fortwo επιστρέφει!

Featured

Μία ενδιαφέρουσα ιδέα για ένα Volvo από τα… παλιά!

Featured

Η Ferrari φέρνει πίσω τα χειροκίνητα κιβώτια

Featured

Το Audi TT επιστρέφει ως ηλεκτρικό

Audi