Υπάρχουν μερικά αυτοκίνητα που φαίνεται ευθύς εξαρχής ότι θα είναι επιτυχημένα. Είτε γιατί ανακαλύπτουν και καλύπτουν ένα υπαρκτό και όχι θεωρητικό κενό, είτε γιατί κάνουν αμέσως κλικ με την εμφάνισή τους, είτε γιατί είναι προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις και στις ανάγκες της περιόδου που παρουσιάζονται.
Το Skoda Yeti καλύπτει τουλάχιστον μερικώς και τα τρια αυτά κριτήρια επιτυχίας, ενώ ταυτόχρονα είναι και ο καλύτερος εκπρόσωπος της λογικής και της φιλοσοφίας που θα ακολουθήσει στο μέλλον η τσέχικη εταιρεία, που δείχνει να έχει πολύ καλά αντανακλαστικά σε σχέση πάντα με τα ζητούμενα.
Ακριβώς όπως καλά ήταν και τα αντανακλαστικά της στην περίπτωση του Yeti, μιας και ήταν από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που κατάλαβαν πως το look SUV δεν πρέπει ντε και καλά να πηγαίνει πακέτο με την τετρακίνηση. Η οποία υπάρχει στις πιο μεγάλες εκδόσεις –την 1.8 TSI σε ότι αφορά αυτές της βενζίνης- αλλά όχι και στις βασικές που για την περίσταση είναι προσθιοκίνητες, μιας και πραγματικά δεν χρειάζεται κάτι παραπάνω. Κι όταν λέμε βασικές εννοούμε αυτήν με τον 1.2 TSI που υπήρχε ευθύς εξαρχής στη γκάμα και την αμέσως μεγαλύτερη 1.4 TSI της δοκιμής μας, που προστέθηκε στην πορεία. Και που έχει βαλθεί να αποδείξει πως και στην εποχή του downsizing, των σύγχρονων turbo και των περιορισμών στις εκπομπές ρύπων το παλιό αμερικάνικο κλισέ του «τίποτα δεν υποκαθιστά τα κυβικά εκατοστά» έχει ενίοτε ακόμα ισχύ. Έστω και μερική.
Μπορεί εδώ να μιλάμε για μόλις 200 παραπάνω κυβικά σε σχέση με τον επίσης αξιόλογο 1.2 TSI, για 122 ίππους έναντι 105 και για 200 Nm ροπής αντί για 175, αλλά όλα αυτά πρέπει να τα συνδυάσουμε και μια ακόμα παράμετρο, που δεν είναι άλλη από το βάρος που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Στην περίπτωση του Yeti είναι 1.375 κιλά και πάνω, τιμή καθόλου ευκαταφρόνητη, οπότε δεν χρειάζεται και πολύ ανάλυση για να καταλάβει κανείς πως εδώ το προβάδισμα το έχει ο μεγαλύτερος των TSI.
Πραγματικά ο συνδυασμός του με το 5θυρο, χαρακτηριστικό όσο και πρακτικό αμάξωμα του Skoda των μόλις 4,22 μέτρων δείχνει ιδανικός, μιας και είναι ελαστικός από χαμηλά, έχει δύναμη στη μεσαία περιοχή που είναι και το κατεξοχήν ζητούμενο, ενώ ψηλά –όσο ψηλά μπορεί να είναι οι 5.000 σ.α.λ. που εμφανίζει τη μέγιστη απόδοσή του- σαφώς και είναι πιο ψυχωμένος από τον 1.200. Παρόλο που πρακτικά δεν χρειάζεται να τον ανεβάζετε μέχρι τα κόκκινα του στροφομέτρου ή κοντά σε αυτά. Αν μάλιστα το αποφύγετε όσο περισσότερο μπορείτε –αυτό δεν σημαίνει ότι θα κινείστε πιο αργά, απλά θα ασχολείστε λίγο περισσότερο με το καλό 6άρι κιβώτιο– θα επιβραβευτείτε με τιμές κατανάλωσης που δεν ξεπερνούν τα 10 λίτρα ακόμα και μέσα στην πόλη. Έξω από αυτήν θα πέσετε εύκολα κάτω από τα 9, ενώ αν δεν ξεπεράσετε τα 140 (η τελική είναι 185) θα φλερτάρετε και με την ένδειξη 8 στο trip computer. Κι αυτό γιατί όπως συμβαίνει σε όλα τα μοντέλα του είδους η αεροδυναμική τους δεν βοηθά στις μεγάλες ταχύτητες, παρόλο που η τιμή 0,37 του συντελεστή οπισθέλκουσας του Yeti δεν είναι καθόλου κακή για SUV.
Κι αυτό γιατί μπορεί όπως είπαμε να είναι «μόνο» προσθιοκίνητο –εδώ σημειώστε ότι γλιτώνετε το επιπλέον βάρος της μετάδοσης και τις αυξημένες τριβές, ενώ σκεφτείτε πόσες φορές χρειάζεστε πραγματικά την τετρακίνηση, μιας και σε βατό χώμα ή και κάτι παραπάνω το Yeti 1.4 TSI δεν αντιμετωπίζει κανένα θέμα– αλλά η εμφάνισή του είναι κλασική για SUV. Με αυξημένη απόσταση από το έδαφος, με σχετικά μικρούς προβόλους, καθώς και με κάποια πιο τονισμένα αισθητικά στοιχεία, όπως είναι π.χ. η μάσκα με τους μεγάλους προβολείς ομίχλης, που εξασφαλίζουν μια off road αίσθηση. Το ίδιο συμβαίνει σε κάποιο βαθμό και με τις κάθετες γραμμές του αμαξώματός του, ειδικά στο πίσω μέρος του, που επιπλέον ενισχύουν και την πρακτικότητα. Τόσο γιατί εξασφαλίζουν ένα καλά εκμεταλλεύσιμο πορτμπαγκάζ με χωρητικότητα από 416 έως 1.580 λίτρα, όσο και γιατί διευκολύνουν την ορατότητα από τη θέση του οδηγού.
Από την υπερυψωμένη και συνολικά καλή θέση του οδηγού, μιας και δεν υπάρχουν θέματα με την εργονομία ή τις δυνατότητες ρύθμισης καθίσματος και τιμονιού. Από και και πέρα η άνεση είναι εξασφαλισμένη και για τους 5 συνολικά επιβάτες, ενώ υπάρχουν και κάποιες δυνατότητες διαμόρφωσης του εσωτερικού ανάλογα με τις ανάγκες, μιας και τα 3 ανεξάρτητα πίσω καθίσματα μετακινούνται κατά το διαμήκη άξονα και διπλώνουν ξεχωριστά. Την εικόνα συμπληρώνουν οι αρκετές θέσεις για μικρο-αντικείμενα, μαζί με το ντουλαπάκι στο ταμπλό και το χώρο κάτω από το υποβραχιόνιο της κεντρικής κονσόλας.
Όπως βλέπετε το Yeti είναι συνολικά σύγχρονο και με καλά δυναμικά χαρακτηριστικά (η ανάρτησή του είναι με γόνατα μπροστά και άξονα πολλαπλών συνδέσων πίσω), ενώ η έκδοσή του των 1.400 κυβικών και των 122 ίππων είναι η πλέον ολοκληρωμένη από τις μη 4×4.
Παράλληλα ενδιαφέρουσες είναι και οι τιμές του, που ξεκινούν από τις 17.890 ευρώ με απόσυρση (19.190 χωρίς) για τη βασική έκδοση Active. Πιο ολοκληρωμένη είναι πάντως η Ambition που κοστολογείται 19.390 ευρώ πάντα μέ απόσυρση (20.690 άνευ) και την οποία προτιμάμε, με μόνη ουσιαστική της έλλειψη να είναι το ESP, που είναι στάνταρ (μαζί με άλλα στοιχεία εξοπλισμού) στην κορυφαία Experience, η οποία σπάει και το ψυχολογικό φράγμα των 20.000 ευρώ (21.090 με απόσυρση, 22.390 χωρίς).
SKODA YETI 1.4 TSI |
|
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): |
4.223×1.793×1.691 χιλ. |
Μεταξόνιο: |
2.578 χιλ. |
Πορτμπαγκάζ: |
416- 1.580 λίτρα |
Βάρος: |
1.375 κιλά |
Κινητήρας: |
1.390 κ.εκ., 4 κύλ., turbo |
Ισχύς: |
122 PS/ 5.000 σ.α.λ. |
Ροπή: |
200 Nm/ 1.500- 4.000 σ.α.λ. |
0-100, Τελική: |
10,5”, 185 χλμ./ ώρα |
Κατανάλωση δοκιμής: |
9,4 λίτρα/ 100 χλμ. |
CO2: |
159 γραμμάρια/ χλμ. |
Τέλη: |
270 € |
Τιμή: |
από 19.190 € από 17.890 € με απόσυρση |
φωτογραφίες: carzine.gr
{gallery}photos/26/test/SKODA-YETI-14TSI{/gallery}