Τα Sonett ήταν μία σειρά από ανοιχτά διθέσια σπορ αυτοκίνητα που είχε κατασκευάσει η Saab σε πολύ μικρούς αριθμούς και άρα με μεγάλη συλλεκτική αξία.
Το πρώτο Sonnet παρουσιάστηκε το 1956 με την ονομασία Saab 94 και τα μόλις 6 που κατασκευάστηκαν είχαν αμάξωμα από πολυεστερικό γυαλί (fiber glass). Είχε δίχρονο τρικύλινδρο κινητήρα 748 κ.εκ., που απέδιδε ούτε λίγο ούτε πολύ 57,5 ίππους και χάρη στο μικρό του βάρος η τελική του άγγιζε τα 160 χλμ/ώρα. Στη συνέχεια, το 1966 εμφανίστηκε το Sonnet II και ένα χρόνο αργότερα ο δίχρονος κινητήρας του αντικαταστάθηκε από άλλο ένα περίεργο σύνολο, τον V4 των 1.500 κυβικών της Ford, που απέδιδε 65 ίππους.
Από το Sonnet II κατασκευάστηκαν συνολικά 1.868, ενώ η σειρά ολοκληρώθηκε το 1970 με το Sonnet III, που ολοκλήρωνε το 0-100 σε 13,0 δεύτερα και η τελική του χάρη στον καλό αεροδυναμικό του συντελεστή (0,31) έφτανε τα 165. Η παραγωγή ολοκληρώθηκε το 1974 λόγω των αυστηρότερων εκπομπών ρύπων στις ΗΠΑ, που ήταν και η μεγαλύτερη του αγορά, με τη συνολική παραγωγή των Sonnet II & III να έχει φτάσει τις 10.219 μονάδες.
Στο βίντεο βλέπετε ένα Sonnet του 1967 που ανήκει στον Glenn Roberts το οποίο είχε αγοράσει από τους δικούς του για 300 δολάρια όταν έκλεισε τα 18. Ζυγίζει μόλις 680 κιλά και μετά την αναπαλαίωσή του εξοπλίζεται με κινητήρα που έπειτα από ρεκτιφιέ έχει φτάσει τα 850 κυβικά και τα 70 άλογα. Το συγκεκριμένο Sonnet είναι εξαιρετικά σπάνιο, μιας και η Saab κατασκεύασε μόλις 258 Sonnet II προτού μπει το 1967 ο V4 από το Ford Taunus. Πως ακούγεται ένας 2χρονος 3κύλινδρος ετών 47; Απλά δείτε το βίντεο…
Γιάννης Σκουφής