Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε να παραχωρηθεί στις αυτοκινητοβιομηχανίες ένα περιθώριο τριών ετών για την επίτευξη των στόχων εκπομπών CO₂ για το 2025, επιτρέποντάς τους να χάσουν τον στόχο φέτος, εάν τον αντισταθμίσουν υπερβαίνοντάς τον αργότερα.
Η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε την τροπολογία, τονίζοντας ότι, ενώ οι στόχοι παραμένουν αμετάβλητοι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αποκτήσουν μεγαλύτερη ευελιξία μέσω ενός συστήματος «δανεισμού» από μελλοντικές επιδόσεις.
Η πρόταση ακολουθεί την επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες υποχώρησαν κατά 1,3% το 2024, καθιστώντας δυσκολότερη τη συμμόρφωση των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Εταιρείες όπως η VW, η οποία αντιμετώπιζε πιθανό πρόστιμο 1,5 δισ. ευρώ, χαιρέτισαν την κίνηση, ενώ άλλες, όπως η Volvo, προειδοποίησαν ότι θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μετάβαση στα EV.
Η Ιταλία και η Τσεχική Δημοκρατία, που πίεσαν για την προσαρμογή, επαίνεσαν την πρόταση, ενώ η Renault υποστήριξε την ευελιξία για λόγους ανταγωνιστικότητας.
Οι επικριτές, συμπεριλαμβανομένων περιβαλλοντικών ομάδων, υποστηρίζουν ότι η καθυστέρηση αποδυναμώνει τις πολιτικές της ΕΕ για τα καθαρά αυτοκίνητα, ωφελεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες που υστερούν και κινδυνεύει να αφήσει την Ευρώπη πίσω από την Κίνα. Η τροποποίηση απαιτεί την έγκριση των κρατών μελών της ΕΕ και του Κοινοβουλίου.
Επιπλέον, η ΕΕ σχεδιάζει μια βιομηχανική συμμαχία για τις τεχνολογικές εξελίξεις, συμπεριλαμβανομένης της αυτόνομης οδήγησης, και ενδέχεται να εισαγάγει απαιτήσεις ευρωπαϊκού περιεχομένου για τις μπαταρίες.
Ένα ευρύτερο σχέδιο δράσης για την αυτοκινητοβιομηχανία πρόκειται να δημοσιευθεί στις 5 Μαρτίου.
