Σύνδεση

Featured

Και ξαφνικά εξοστρακίζονται τα diesel και όλοι (οι πολιτικοί) ανακαλύπτουν τα ηλεκτρικά

Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα έχουν γίνει (αναίτια) ο αποδοπομπιαίος τράγος στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε συνδυασμό φυσικά και με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.  Φυσικά και η δική μας χώρα δεν θα γινόταν να μείνει πίσω και έτσι ο υπουργός κ. Σταθάκης τοποθετήθηκε για το Εθνικό Σχέδιο και την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η οποία θα ξεκινήσει από την έξωση των diesel από τα μεγάλα αστικά κέντρα.

Δίχως όμως να διευκρινίζονται τα ακριβή όρια που οριοθετούν αυτά τα κέντρα και δίχως να διαχωρίζονται τα παλιάς τεχνολογίας diesel από τα νέα. Διότι αν απαγορευτούν τα νέα diesel θα πρέπει με την ίδια λογική να απαγορευτούν και τα βενζινοκίνητα λες και αυτά δεν ρυπαίνουν.

Έτσι λοιπόν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης λέει στο «Έθνος» (το σχετικό άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε κάνοντας ΚΛΙΚ ΕΔΩ) «το ντίζελ είναι κάτι από το οποίο απομακρυνόμαστε, όπως και από τη βενζίνη. Εμείς, ως Πολιτεία, θα δώσουµε έμφαση στα θέματα των αυτοκινήτων και των μεταφορών, µε στόχο να φύγουμε σταδιακά από τη λογική των ντίζελ οχημάτων».

Στο πλαίσιο αυτό, η ηγεσία του υπουργείου αναμένεται τις προσεχείς ημέρες να ανακοινώσει «πακέτο» κινήτρων με σκοπό την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Ανάλογα μέτρα θα περιληφθούν και στο Εθνικό Σχέδοι ιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το οποίο καταρτίζεται αυτήν την περίοδο.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στα μέτρα αυτά εντάσσονται:

  • Η 10ετής προσαρμογή της αγοράς στην ηλεκτροκίνηση.
  • Η επιδότηση της τοποθέτησης ρευματοδοτών (φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων)

Η συνεργασία µε τις εταιρείες ηλεκτρισμού για την τοποθέτηση ρευματοδοτών κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων. Οι «καθαρές» και ασφαλείς μετακινήσεις αποτελούν, άλλωστε, προτεραιότητα για την ΕΕ, µε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις να έχουν ήδη προγραμματίσει απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων µε κινητήρες ντίζελ. Βασικός λόγος είναι ότι οι μεταφορές εξακολουθούν να αποτελούν την πρωταρχική πηγή εκπομπής ρύπων.

Αυτό προκύπτει από την έκθεση του Εθνικού Κέντρου Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης για την κατάσταση του περιβάλλοντος στη χώρα µας, σύμφωνα µε την οποία, αν και η γενική εικόνα των ρύπων έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, δεν συµβαίνει το ίδιο µε τα αιωρούμενα σωματίδια, τα οποία υπολογίζεται ότι καταγράφουν υπερβάσεις σε περιοχές όπου ζει το 21% του αστικού πληθυσμού.

Κατηγορίες οχημάτων

Στο πρόσφατο πρώτο άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Υποδομών και Περιβάλλοντος, οι έλληνες εκπρόσωποι, Χρήστος Σπίρτζης και Σωκράτης Φάμελλος, χαρακτήρισαν σημαντική την παροχή φορολογικών κινήτρων από την ΕΕ όσον αφορά στην αγορά ηλεκτροκίνητων τουλάχιστον στις επαγγελματικές κατηγορίες οχημάτων, όπως τα ταξί και τα λεωφορεία: «Προτάθηκε η μείωση φόρων ειδικά για τομείς όπου αυτό είναι σχετικά εύκολο, όπως τα ταξί και τα λεωφορεία, και µε αντικίνητρα που θα αποθαρρύνουν τη χρήση ρυπογόνων οχημάτων».

Οι δύο υπουργοί πρότειναν οικονομικά κίνητρα για τη γρήγορη ανάπτυξη υποδομών για δηµόσιες μεταφορές, αλλά και υποδομών ρευματοδότησης για ηλεκτροκίνηση.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα παραμένει σε εμβρυϊκό στάδιο, όπως διαπιστωνόταν στο Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την Ανάπτυξη της Αγοράς Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων στον τομέα των Μεταφορών, το οποίο ολοκληρώθηκε πέρυσι από το καθ’ ύλην υπουργείο, σε συνεργασία µε τα συναρμόδια υπουργεία.

Βάσει των στοιχείων, το 2016 στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν µόνο 397 ηλεκτροκίνητα οχήματα, ενώ ειδική αναφορά γινόταν στην παλαιότητα των οχημάτων, καθώς τα τέσσερα στα δέκα είναι ηλικίας άνω των 17 ετών, ποσοστό το οποίο στα αυτοκίνητα δηµόσιας χρήσης διαμορφώνεται στο 30%. Στην παλαιότητα των οχημάτων αποδίδεται η μεγάλη εξάρτησή τους από τα συμβατικά καύσιμα.

Έτσι, υπολογίζεται ότι το 86% του στόλου κινείται µε κάποιου είδους βενζίνη (απλή ή αμόλυβδη), ενώ µε πετρέλαιο κινείται το 13,3%.

Ειδικά στα λεωφορεία, το πετρέλαιο αποτελεί το βασικό καύσιμο (95%), ενώ µε εναλλακτικά καύσιμα, δηλαδή υγραέριο και φυσικό αέριο, κινείται μόλις το 1,8% του συνόλου. Φυσικό αέριο καταναλώνουν σήμερα µόνο 310 λεωφορεία στην Αθήνα.

Το σχέδιο έδινε προτεραιότητα στις υποδομές ηλεκτρικής φόρτισης, αλλά και στην τόνωση της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, κάνοντας συγκεκριμένη αναφορά σε μέτρα όπως η υποχρεωτική πρόβλεψη χρήσης φορτιστών στα νεοανεγειρόμενα και ριζικά ανακαινιζόμενα κτίρια, και προτείνοντας την εξέταση μέτρων υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης, μεταξύ των οποίων η παροχή άμεσων ή έμμεσων οικονομικών κινήτρων (για παράδειγμα,  οι φορολογικές απαλλαγές στα ηλεκτρικά οχήματα και άλλα «καθαρά» οχήματα), η εφαρμογή ευνοϊκών ρυθμίσεων για τη στάθμευση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων ή την κίνηση στις λεωφορειολωρίδες, η χρηματοδότηση υποδομών φόρτισης, η δημιουργία θεσμικού πλαισίου χρηματοδότησης ερευνητικών έργων και προγραμμάτων.

Η θέση της Νέας Δημοκρατίας

Τις δικές της θέσεις στο συγκεκριμένο θέμα παρουσίασε και η Νέα Δημοκρατία με ανακοίνωσή της, η οποία έχει ως εξής:

ΟΙ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ

Η Ν.Δ. παρουσιάζει σήμερα  το  κυβερνητικό της σχέδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτρικής κινητικότητας που έχει ως κεντρικό στόχο τη διεύρυνση της χρήσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, η οποία εκτός από τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, μπορεί μεσοπρόθεσμα να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Κεντρικός άξονας του σχεδίου της Ν.Δ., το οποίο επεξεργάστηκε επί μήνες ομάδα ειδικών και θα παρουσιάσει σύντομα με λεπτομέρειες ο Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι:

  • να δοθούν σημαντικά κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων
  • να υπάρξει άμεση και ευρεία ανάπτυξη των υποδομών υποστήριξής τους
  • να διευρυνθεί η χρήση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές.

Αυτό θα γίνει με τη σταδιακή αντικατάσταση των σημερινών Ι.Χ. και των παλαιών μέσων μεταφοράς από φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, εξέλιξη που θεωρείται άμεσης προτεραιότητας στη στρατηγική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στην τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα, αλλά και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Τα μέτρα που ανακοινώνει η Ν.Δ. θεωρούνται κοινή πρακτική σε πολλές χώρες της Ε.Ε., αλλά δυστυχώς η Ελλάδα έχει καθυστερήσει δραματικά να τα υλοποιήσει λόγω της παροιμιώδους αδυναμίας της Κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να παρακολουθήσει τις εξελίξεις και σε αυτόν τον τομέα. Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι το 2025 στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα κυκλοφορούν 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μέχρι το 2040 θα ξεπεράσουν τα 150 εκατομμύρια.

Μεταξύ των μέτρων που δεσμεύεται να λάβει η Ν.Δ. αμέσως μόλις αναλάβει τη διακυβέρνηση είναι τα εξής:

  • Καθολική μείωση του συντελεστή Φ.Π.Α. από το 24% που είναι σήμερα στο 13%, για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δίκυκλα, προκειμένου να δοθεί αμέσως ένα ισχυρό κίνητρο για την αντικατάσταση του σημερινού στόλου.
  • Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες και δωρεάν στάθμευση στο κέντρο της πόλεων.
  • Οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα έχουν σημαντική έκπτωση στα διόδια όλης της χώρας, ενώ εξυπακούεται ότι δεν θα πληρώνουν ούτε τέλη κυκλοφορίας, ούτε φόρο πολυτελείας.

Για τις εταιρείες:

Τα εν λόγω κίνητρα εννοείται ότι θα ισχύσουν και για τις εταιρείες που διαθέτουν στόλους αυτοκινήτων, οι οποίες επιπλέον θα κινητροδοτηθούν με κατάργηση του φόρου χρήσης εταιρικών αυτοκινήτων από τα στελέχη τους και διευκόλυνση της φορολογικής απόσβεσης, είτε για την αγορά, είτε για τη μηνιαία μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Για τα ταξί:

Ειδικότερα για τα ταξί η Ν.Δ. δεσμεύεται να επιδοτήσει με 3.500 ευρώ την αγορά νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Στο σχέδιό της προβλέπεται επίσης η άμεση εγκατάσταση δικτύου ταχυφορτιστών στα οργανωμένα σημεία επιβίβασης πολιτών, ενώ οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων ταξί θα έχουν προτεραιότητα στις σειρές αναμονής στις πιάτσες τους, (αεροδρόμια, λιμάνια κλπ), όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες της Ε.Ε.

Για το Δημόσιο και τους Ο.Τ.Α.:

Δεσμευτικός στόχος της Ν.Δ. είναι μέχρι το 2025, το 30% του στόλου των αυτοκινήτων και των λεωφορείων του κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να έχουν αντικατασταθεί με ηλεκτροκίνητα.

Ισχυρά κίνητρα θα δοθούν και για τη διάδοση των φορτιστών που χρειάζονται τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Θα υπάρξει έκπτωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις που θα εγκαθιστούν φορτιστές για δημόσια χρήση στις εγκαταστάσεις τους (σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, εμπορικά κέντρα, supermarkets κλπ). Τέλος, θα υπάρξει πρόβλεψη να εγκατασταθούν σταθμοί επαναφόρτισης σε όλα τα εθνικά οδικά δίκτυα, ώστε να ενθαρρυνθεί η χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και εκτός πόλεων.

Το πλήρες σχέδιο της Ν.Δ. για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα παρουσιαστεί σύντομα από τον ίδιο τον Πρόεδρο του Κόμματος κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, καθώς η Αξιωματική Αντιπολίτευση θεωρεί μείζονος σημασίας την πολιτική της σε αυτόν τον τομέα που στοχεύει σε τρεις μεγάλες προκλήσεις:

  1. Να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων των μεγάλων αστικών κέντρων, μειώνοντας τις στάθμες ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου και τις δαπάνες στη δημόσια υγεία λόγω του προβληματικού περιβάλλοντος στην πρωτεύουσα και τις μεγάλες πόλεις.
  2. Να μειώσουμε τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και ταυτόχρονα να αυξήσουμε τη χρησιμοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με προφανή οικονομικά αποτελέσματα.
  3. Να δημιουργήσουμε ευκαιρίες ανάπτυξης νέων μορφών επιχειρηματικών δράσεων στους τομείς της ενέργειας, των τεχνολογικών κατασκευών, της πληροφορικής και των υπηρεσιών με σημαντική προστιθέμενη αξία. Έλληνες μηχανικοί, νέοι σε ηλικία, κατέχουν υψηλές θέσεις ευθύνης σε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ άλλοι ετοιμάζονται να βγουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια. Έχουμε ευθύνη να τους δώσουμε την ευκαιρία να εργαστούν στην Ελλάδα.

 Γιάννης Σκουφής

Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

F1, Δοκιμές Μπαχρέιν: Η Red Bull παραχώρησε την πρώτη θέση στη Ferrari

F1

H Mercedes αναθεωρεί τους στόχους για τα ηλεκτρικά

Mercedes-Benz

To Tesla Cybertruck γίνεται και… αμφίβιο! (Video)

Featured

Η Toyota κατηγορείται για παραποίηση στοιχείων σε κινητήρες diesel

Toyota