Μπορεί τα SUV να είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία αυτοκινήτων αυτήν την περίοδο από την άλλη όμως είναι και αυτή που δημιουργεί τα περισσότερα προβλήματα στους μηχανικούς κατά τη διάρκεια της εξέλιξής τους.
Προβλήματα που προέρχονται από το χαρακτήρα, το στυλ και τον προσανατολισμό τους.
Τα τζιπ λοιπόν είναι ψηλά, έχουν αυξημένη απόσταση από το έδαφος και κατά συνέπεια ψηλό κέντρο βάρους. Αυτό έχει φυσικά συνέπειες στην οδική συμπεριφορά τους που αφενός χρειάζεται περισσότερη δουλειά και χρόνο και βασίζεται σε μεγαλύτερο βαθμό στα ηλεκτρονικά. Επιπλέον θέματα δημιουργεί και το αυξημένο βάρος τους, ειδικά αν είναι τετρακίνητα, ενώ ταυτόχρονα το ύψος μαζι με τη μεγάλη μετωπική επιφάνεια δεν ευνοούν την αεροδυναμική, με αποτέλεσμα και εδώ να χρειάζεται περισσότερη ενασχόληση για την επίτευξη ενός ικανοποιητικού συντελεστή οπισθέλκουσας.
Το στοιχείο που δημιουργεί όμως τα περισσότερα προβλήματα στους μηχανικούς δεν είναι άλλο από τις ολοένα και πιο αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων αλλά και κατανάλωσης που είναι άμεσα συνυφασμένες με αυτές.
Μάλιστα από το 2021 ο μέσος όρος κατανάλωσης της γκάμας κάθε κατασκευαστή θα πρέπει να είναι 4,1 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, τιμή που αντιστοιχεί σε 95 γραμμάρια CO2 το χιλιόμετρο. Και ναι σωστά υποθέσατε πως αυτά που χαλούν το μέσο όρο είναι τα SUV. Όσο μεγαλύτερα τόσο το χειρότερο, ενώ προκειμένου να δώουν λύσεις οι μηχανικοί των αυτοκινητοβιομηχανιών κινούνται σε δύο άξονες.
Ο πρώτος είναι η μείωση του βάρους, με τη χρήση νέων, μεταβλητων πλαισίων και πιο ελαφρών μετάλλων και συνθετικών υλικών, μαζί βέβαια και με τη χρήση της τετρακίνησης –στις πιο μικρές κατηγορίες- μόνο στις top εκδόσεις.
Ο δεύτερος είναι όλο και πιο συχνή υιοθέτηση υβριδικών συστημάτων πρόωσης. Ειδικότερα plug-in υβριδικών, που με τις τρέχουσες προδιαγραφές ευνοούνται καθώς βοηθούν στην επίτευξη επίσημων μέσων τιμών κατανάλωσης που σε σχέση με τις πραγματικές ανήκουν στη στρατόσφαιρα του απίθανου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για αυτό η υβριδική έκδοση της Porsche Cayenne, που παρόλο που ζυγίζει 2.350 κιλά, αποδίδει συνδυαστικά 416 ίππους, έχει τελικά πάνω από 240 και 0-100 σε 5,9 δεύτερα φιγουράρει με μέση κατανάλωση 3,9 λίτρων που θα κολάκευε ακόμα και υπερ-μίνι. Πόσο μάλλον οι εκπομπές CO2 των μόλις 79 γραμμαρίων/ χιλιόμετρο!
Αν πάντως αλλάξει, όπως λέγεται, ο κύκλος μέτρησης της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων και υιοθετηθεί το 2017 ο WLTF, ο οποίος θα είναι σαφώς πιο κοντά στην πραγματικότητα σε σχέση με το σημερινό, ούτε τα plug-in υβριδικά SUV θα είναι εντός προδιαγραφών. Αυτό σημαίνει βέβαια φωτιά στα μπατζάκια των μηχανικών, που βέβαια έχουν κάθε λόγο να μη γουστάρουν τα SUV.
Γιάννης Σκουφής