Σύνδεση

Ducati

Ducati: V4 Granturismo, νέος προηγμένος κινητήρας για την καινούργια Multistrada

Η Ducati παρουσιάζει τον ολοκαίνουργιο V4 Granturismo, έναν εξαιρετικά συμπαγή, ελαφρύ και αποδοτικό κινητήρα, που προσφέρει υψηλή ροπή. Σχεδιασμένος να εξοπλίσει την τέταρτη γενιά της Multistrada, ο V4 Granturismo ανοίγει μια εντελώς νέα εποχή για τη μάρκα με έδρα το Borgo Panigale. Ο καινούργιος κινητήρας ενσωματώνει πιστά τις παραδοσιακές αξίες Ducati -στυλ, έμπνευση, απόδοση, αξιοπιστία – για απόλαυση εντός και εκτός δρόμου. Με τεχνολογία τελευταίας γενιάς και υλικά πρώτης κλάσης,  ο V4 Granturismo εγγυάται ανθεκτικότητα στο χρόνο, ξεχωρίζοντας –εκτός άλλων– για τα υψηλά διαστήματα συντήρησης.

Αν και ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει κατασκευαστικές ομοιότητες με τον Desmosedici Stradale, έχει εξελιχθεί για να επιμηκύνει τα διαστήματα service στις 60.000 χλμ. Κάτι που έγινε εφικτό, χάρη στην εμπεριστατωμένη τεχνογνωσία που απόκτησε η Ducati στη χρήση υλικών, επεξεργασιών και τεχνικών λύσεων που αναπτύχθηκαν γύρω από το Desmodromic σύστημα. Όλη αυτή η τεχνογνωσία εφαρμόστηκε σε ένα σύστημα με ελατήρια για το κλείσιμο των βαλβίδων, το οποίο καταπονεί λιγότερο τα εξαρτήματα σε σύγκριση με το Desmo, δημιουργώντας ένα μοναδικό ορόσημο, χωρίς προηγούμενο εφαρμογής σε κινητήρα μοτοσικλέτας.

Η εμπειρία της Ducati από την ανάπτυξη του Desmodromic system αντικατοπτρίζεται στο νέο χρονισμό των ελατηρίων, ειδικά σχεδιασμένων για τον ολοκαίνουργιο V4 Granturismo. Το πλάνο συντήρησης του V4 Granturismo προβλέπει αντικατάσταση του λαδιού, έλεγχο του φίλτρου αέρα (κάθε 30.000 χλμ.) και φίλτρου κινητήρα κάθε 15.000 χλμ. (ή 2 χρόνια). Ο έλεγχος και η ενδεχόμενη ρύθμιση του διάκενου των βαλβίδων και η αντικατάσταση των μπουζί προγραμματίζονται κάθε 60.000 χλμ., όσο μιάμιση φορές η περίμετρος της γης!

Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στη δυναμική των υγρών. Μήκος και διάμετρος των σωλήνων, διάταξη των θαλάμων καύσης, διάμετρος βαλβίδας, όλα συμβάλουν στην επίτευξη ιδανικής παροχής, ακόμη και σε χαμηλές στροφές. Επίσης πρέπει να αναφερθούν οι απόλυτες επιδόσεις, η μέγιστη ισχύς σε υψηλές στροφές και η κορυφαία ταχύτητα, στοιχεία ενός αυθεντικού σπορ κινητήρα. Ο V4 Granturismo αποδίδει 170 ίππους (125 kW) στις 10.500 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 125 Nm στις 8.750 σ.α.λ., καλύπτοντας παράλληλα τον αυστηρό κανονισμό εκπομπών Euro 5.

Ελαφρύς και συμπαγής – Η χωρητικότητα των 1.158 κ.εκ. είναι το τέλειο μέγεθος όσον αφορά την απόδοση, το χαμηλό βάρος και το μέγεθος ενός κινητήρα V4, με στόχο να είναι ελαφρύτερος και πιο συμπαγής από τον δικύλινδρο Testastretta, στην προηγούμενη Multistrada 1260. Σε σύγκριση με τον τελευταίο, ο V4 Granturismo έχει 85 χιλ. μικρότερο μήκος, είναι 95 χιλ. χαμηλότερος και μόλις 20 χιλ. πιο πλατύς. Επιπλέον, το βάρος έχει μειωθεί κατά 1,2 κιλά. Ο κινητήρας είναι το βαρύτερο στοιχείο της μοτοσικλέτας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ένας ελαφρύς κινητήρας είναι απαραίτητος προκειμένου η μοτοσυκλέτα να λειτουργεί άψογα και να είναι ευχάριστη στην οδήγηση. Η τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει η Ducati μέσα από τόσα χρόνια αγώνων, της επέτρεψε να κατασκευάσει τον V4 Granturismo, με βάρος μόλις 66,7 κιλά.

Κινητήρας V4 90 μοιρών – Η Ducati θεωρεί τη διάταξη V4 90 μοιρών, ως κορυφαία λύση όχι μόνο για σπορ οδήγηση αλλά ιδανική και για όλες τις χρήσεις, ειδικά αν ο κινητήρας είναι εξαιρετικά συμπαγής και ελαφρύς όπως ο V4 Granturismo. Ο συγκεκριμένος είναι στενός όπως ένας δικύλινδρος στο πλάτος  ενώ κατά τον διαμήκη άξονα, χάρη στην επιλογή της Ducati να διατηρήσει τη διαδρομή του Desmosedici Stradale,  είναι τόσο συμπαγής όσο ένας καθαρά αγωνιστικός κινητήρας. Αυτό επέτρεψε στους σχεδιαστές της Ducati να τοποθετήσουν τον κινητήρα στο πλαίσιο συγκεντρώνοντας τις μάζες και βελτιστοποιώντας την κατανομή βάρους. Η διάταξη V 90 μοιρών δημιουργεί με φυσικό τρόπο δυνάμεις πρώτης τάξης και έτσι δεν απαιτείται άξονας για την εξισορρόπηση των κραδασμών, κάτι που θα αύξανε το βάρος και θα απορροφούσε ισχύ.

Αντίστροφα περιστρεφόμενος στροφαλοφόρος άξονας – Στις μοτοσυκλέτες παραγωγής, ο στροφαλοφόρος άξονας στρέφεται προς την ίδια κατεύθυνση με τους τροχούς. Η αδράνεια του προστίθεται σε εκείνη που δημιουργείται από τους τροχούς. Ο V4 Granturismo είναι εξοπλισμένος με άξονα αντίστροφης περιστροφής, με τον στροφαλοφόρο άξονα να αντισταθμίζει αυτή την αδράνεια, μία λύση που προέρχεται από τη μακρόχρονη εμπλοκλη της Ducati στο MotoGP. Αυτό καθιστά τη μοτοσικλέτα ακόμα πιο ευέλικτη και αποτελεσματική, ειδικά στην είσοδο της στροφής. Τα οφέλη του στροφαλοφόρου άξονα αντίστροφης περιστροφής είναι τόσο προφανή που η Ducati παρουσίασε αυτό το στοιχείο και στο νέο V4 Granturismo.

Ένα άλλο όφελος έχει να κάνει με την αδράνεια (την αντίσταση οποιουδήποτε φυσικού αντικειμένου σε οποιαδήποτε αλλαγή της κατάστασής του) τόσο της μοτοσικλέτας όσο και των περιστρεφόμενων μερών του κινητήρα. Κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης, η ροπή που μεταδίδεται στο έδαφος τείνει να ανυψώνει τον μπροστινό τροχό, να προκαλεί την γνωστή σούζα. Ομοίως, κατά το φρενάρισμα ή κατά τη διάρκεια πολύ βίαιης επιβράδυνσης, η μοτοσυκλέτα τείνει να ανυψώνει το πίσω μέρος. Τα φαινόμενα αυτά μειώνονται σε μεγάλο βαθμό με την χρήση στροφαλοφόρου άξονα αντίστροφα περιστρεφόμενου.

Ανάφλεξη με δύο παλμούς – Μία άλλη τεχνολογία που προέρχεται από τον κόσμο των αγώνων, η Twin Pulse ανάφλεξη, εφαρμόζεται στον νέο V4 Granturismo, προσφέροντας την άμεση απόκριση γκαζιού που αναζητούν οι επαγγελματίες αναβάτες αλλά εκτιμούν ακόμα περισσότερο οι μοτοσικλετιστές με διάφορα επίπεδα εμπειρίας.

Αυτό επιτυγχάνεται με το συνδυασμό της μετατόπισης στροφάλου στις 70° και της διάταξης V 90 μοιρών. Η ονομασία Twin Pulse εκφράζει τη συμπεριφορά του κινητήρα, που προσομοιάζει τη σειρά ανάφλεξης ενός δικύλινδρου. Ο διακριτικός χαρακτήρας έγκειται στο γεγονός ότι οι δύο αριστεροί κύλινδροι αναφλέγονται πολύ κοντά μεταξύ τους, όπως και οι δύο δεξιοί. Στο γράφημα χρονισμού, τα σημεία ανάφλεξης είναι στις 0°, 90°, 290° και 380°. Αυτή η συγκεκριμένη σειρά ανάφλεξης καθιστά τον ήχο του V4 Granturismo συγκρίσιμο με αυτόν ενός δικύλινδρου και για το λόγο αυτό αμέσως αναγνωρίσιμο και ταυτόχρονα βελτιώνει την υψηλότατη ροπή καθώς και την ομαλή λειτουργία. Αυτό το σύστημα αντιπροσωπεύει την καλύτερη φόρμουλα για μοτοσυκλέτες υψηλής τεχνολογίας, όπως αυτές για τις οποίες έχει σχεδιαστεί ο νέος V4 Granturismo. Το συναρπαστικό soundtrack της εξάτμισης έχει σχεδιαστεί προσεκτικά για να ενισχύσει την ακουστική εμεπιρία, με παράλληλη  επίτευξη εξαιρετικής ποιότητας ήχου. Εν ολίγοις, η φωνή του V4 Granturismo.

Σύστημα καυσίμου, αποκλειστική έγχυση – Για τον κινητήρα V4 Granturismo, η Ducati σχεδίασε ένα ειδικό σύστημα ψεκασμού. Στις μοτοσικλέτες touring, συμπεριλαμβανόμενων των hi-end, προτεραιότητες είναι η επίτευξη καμπύλης για όλες τις στροφές καθώς και μιας σταθερής δύναμης, ικανής να προσφέρει ανώτερη αίσθηση στην οδήγηση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι μηχανικοί της Ducati επέλεξαν ένα αποκλειστικό σύστημα ψεκασμού, στο οποίο οι διάμετροι και τα μήκη των αγωγών έχουν σχεδιαστεί ειδικά για να προσφέρουν εξαιρετική οδηγική αίσθηση. Για παράδειγμα, σε σύγκριση με έναν κινητήρα προσανατολισμένο στις επιδόσεις όπως ο Desmosedici Stradale, ο V4 Granturismo έχει πεταλούδες μικρότερης διαμέτρου, μεγαλύτερους αγωγούς και βελτιστοποιημένους θαλάμους καύσης. Οι πεταλούδες κάθε κύλινδρου οδηγούνται από έναν ειδικό ηλεκτρικό κινητήρα και μπορούν να ενεργοποιήσουν το γκάζι ασύγχρονα μεταξύ των δύο κυλίνδρων. Αυτή η λύση, χάρη στις πολύπλοκες στρατηγικές ελέγχου που διαχειρίζεται το σύστημα Ride by Wire, επιτρέπει στον αναβάτη να διαμορφώσει τον χαρακτήρα του κινητήρα σύμφωνα με την επιλεγμένη λειτουργία οδήγησης.

Απενεργοποίηση πίσω κυλίνδρων – Όλοι οι κινητήρες που χαρακτηρίζονται από τη διάταξη «V» διαθέτουν τους πίσω κυλίνδρους πολύ κοντά στον αναβάτη. Σε ορισμένες κρίσιμες καταστάσεις αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της άνεσης λόγω της υψηλής θερμότητας που μεταδίδεται από τους πίσω κυλίνδρους. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές σε πολύ χαμηλές ταχύτητες ή στην οδήγηση στην πόλη με την συχνή στάση στα φανάρια. Ο V4 Granturismo υιοθετεί έναν μηχανισμό απενεργοποίησης των πίσω κυλίνδρων, οι οποίοι απενεργοποιούνται όταν η μοτοσικλέτα σταματά στα φανάρια, κάτι που όχι μόνο βελτιώνει τη συνολική άνεση του αναβάτη αλλά μειώνει και την κατανάλωση.

Μάζες σφονδύλων υψηλής αδράνειας – Ο σχεδιασμός ενός σύγχρονου κινητήρα touring αντιμετωπίζει φιλόδοξους στόχους από την άποψη όχι μόνο της απόδοσης αλλά και -ιδιαίτερα- της οδηγικής απόλαυσης και της προοδευτικότητα λειτουργίας. Η άμεση απόκριση και η προοδευτικότητα κατά την αύξηση της ταχύτητας σηματοδοτεί τον τέλειο ακρογωνιαίο λίθο της εμπειρίας στο δρόμο. Η ισχύς πρέπει να έρχεται ακριβώς όταν το χρειάζεται ο αναβάτης και ως εκ τούτου πρέπει να «απλώνεται» σε ολόκληρη τη γκάμα στροφών. Από τη διάμετρο των βαλβίδων έως την αδράνεια των περιστρεφόμενων ή/και κινούμενων μερών κάθε στοιχείο του κινητήρα συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του στόχου. Ο στροφαλοφόρος άξονας, οι μπιέλες και τα έμβολα έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τον V4 Granturismo, καθώς και ο συμπλέκτης και η γεννήτρια. Οι σε βάθος μελέτες εισάγουν συγκεκριμένες μάζες για το βολάν και την γεννήτρια, μία λύση που προσφέρει στον αναβάτη την αίσθηση μιας πραγματικής «άμεσης απόκρισης γκαζιού».

Αξιοπιστία και ανθεκτικότητα ως ακρογωνιαίος λίθος – Η τεχνική επιλογή υιοθέτησης του χρονισμού ελατηρίων συνάδει απόλυτα με τη φιλοσοφία αυτού του κινητήρα, που στοχεύει στη βελτιστοποίηση της απόδοσης από το εύρος χαμηλών έως μεσαίων στροφών, για τον οποίο απαιτούνται εκκεντροφόροι με συγκεκριμένα προφίλ.

Οι 4 εκκεντροφόροι του κινητήρα V4 Grandturismo ελέγχουν απόλυτα τις 16 βαλβίδες: 33,5 χιλιοστά εισαγωγής και 26,8 χιλιοστά εξαγωγής.

Οι εκκεντροφόροι ελέγχονται από δύο «ήσυχες» αλυσίδες χρονισμού. Στο μπροστινό μέρος, η αλυσίδα οδηγεί τον εκκεντροφόρο εισαγωγής ο οποίος, με τη σειρά του, μεταδίδει την κίνηση στον εκκεντροφόρο εξαγωγής μέσω ενός ζεύγους γραναζιών (υβριδικός χρονισμός αλυσίδας-οδοντωτών τροχών). Αντίθετα, στον πίσω χρονισμό, η αλυσίδα οδηγεί τον εκκεντροφόρο εξαγωγής, ο οποίος μεταδίδει την κίνηση στον εκκεντροφόρο εισαγωγής. Αυτή η λύση ελαχιστοποιεί την απορρόφηση ισχύος χρονισμού, ενισχύοντας την απόδοση και την αξιοπιστία.

Ο χρονισμός του μπροστινού κυλίνδρου ελέγχεται από την αλυσίδα στη δεξιά πλευρά του κινητήρα, περιστρέφεται από τον στροφαλοφόρο άξονα μέσω γραναζιού που λαμβάνεται στο πρωτεύον γρανάζι κίνησης. Αυτό που ελέγχει το χρονισμό του πίσω κυλίνδρου βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του κινητήρα και οδηγείται από ένα μονοκόμματο γρανάζι στον στροφαλοφόρο άξονα. Κάθε κυλινδροκεφαλή διαθέτει έναν αισθητήρα «κρούσης» που ρυθμίζει την ανάφλεξη για να αποτρέψει τυχόν συμπτώματα αυτανάφλεξης.

Ημι-ξηρή λίπανση κάρτερ – Ανέκαθεν η Ducati ήταν στην πρώτη γραμμή στην αναζήτηση προηγμένων τεχνικών λύσεων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο κινητήρας V4 Granturismo κληρονομεί από το Desmosedici Stradale την λίπανση ημί-ξηρού κάρτερ, με στάδια παράδοσης και επιστροφής που εξασφαλίζουν τη σωστή λίπανση όλων των κινούμενων μερών ανά πάσα στιγμή. Μια τεχνική λύση που προέρχεται απευθείας από τον κόσμο των αγώνων, αλλά είναι ικανή να διασφαλίζει τη μέγιστη αξιοπιστία για έναν κινητήρα παραγωγής που χρειάζεται τη βέλτιστη λίπανση σε οποιαδήποτε συνθήκη. Επιπλέον, η «υψηλή» θέση του κάρτερ συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση της απόστασης από το έδαφος.

Κιβώτιο ταχυτήτων και συμπλέκτης – Το κιβώτιο 6 ταχυτήτων έχει σχεδιαστεί ειδικά για χρήση όπως αυτή της Multistrada. Το άνοιγμα του κιβωτίου ταχυτήτων (αναλογία σχέσης μεταξύ της πρώτης και της έκτης ταχύτητας, για την ακρίβεια) πηγαίνει από το 2.171 του Desmosedici Stradale στο 2.849 για να αποκτήσει μια κοντή πρώτη ταχύτητα. Αυτή η λύση είναι ιδανική για κίνηση σε πολύ χαμηλή ταχύτητα, για ευκολότερες εκκινήσεις σε ανωφέρειες  ιδίως με πλήρες φορτίο και οδήγηση εκτός δρόμου, διατηρώντας παράλληλα μια έκτη ταχύτητα αρκετά μακριά για τους αυτοκινητόδρομους.

Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι εξοπλισμένο με έναν περιστροφικό αισθητήρα ταχυτήτων για να λειτουργήσει βέλτιστα μαζί με το σύστημα Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down.

Ο υδραυλικά ελεγχόμενος υγρός συμπλέκτης διαθέτει έναν προοδευτικό σερβομηχανισμό που συμπιέζει τους δίσκους χωρίς να απαιτείται επιπλέον προσπάθεια από τον αναβάτη για να απελευθερώσει τον συμπλέκτη.

Ο ίδιος μηχανισμός επιτρέπει την ελεγχόμενη ολίσθηση σε περίπτωση αρνητικής ροπής και αποτρέπει την αναπήδηση του πίσω τροχού όταν ο αναβάτης κατεβάζει ταχύτητες, μάλιστα επιθετικά σε κάποιες περιπτώσεις βίαιης επιβράδυνσης, με το πρόσθετο πλεονέκτημα της βελτίωσης της άνεσης και της ασφάλειας.

Κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά V4 Granturismo

  • 1158 κ.εκ. 4-κύλινδρος 90° V κινητήρας
  • Διάμετρος x διαδρομή 83 x 53,5 χιλ.
  • Σχέση συμπίεσης 14: 1
  • Μέγιστη ισχύς 170 PS (125 kW) στις 10.500 σ.α.λ.
  • Μέγιστη ροπή 125 Nm (12,7 Kgm) στις 8.750 σ.α.λ.
  • Euro 5
  • Κίνηση εκκεντροφόρων με καδένα – χρονισμός με διπλό εκκεντροφόρο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
  • Αντίστροφα περιστρεφόμενος στροφαλοφόρος άξονας με offset στις 70°
  • Υγρός πολύδισκος συμπλέκτης ελεγχόμενης ολίσθησης
  • Λίπανση ημι-ξηρού κάρτερ με τρεις αντλίες λαδιού: 1 παράδοση και 2 επιστροφές
  • Τροφοδοσία με τέσσερα οβάλ σώματα ψεκασμού (ισοδύναμο διαμέτρου 46 χιλ.)
  • 6-τάχυτο κιβώτιο με σύστημα Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down
  • Διάστημα ρύθμισης βαλβίδων 60.000 χλμ.
Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Επιτέλους! Το Chaos είναι έτοιμο!

Featured

Toyota GR Yaris: Ειδικές εκδόσεις με βαριά ονόματα  

Featured

Αυτό είναι το καινούργιο Lancia Ypsilon!

Featured

Πόσο κοστίζει το νέο Honda CR-V στην Ελλάδα;

Honda