Σύνδεση

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

DIESEL ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις θα μπούν για τα καλά στη ζωή μας και αν κρίνουμε από τις πωλήσεις τους στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες που κινούνται κοντά στο 50% του συνόλου ή και σε κάποιες περιπτώσεις το ξεπερνούν οι προοπτικές είναι ευοίωνες.

Βέβαια από χώρα σε χώρα υπάρχουν διαφορές στις συνήθειες και στις συνθήκες, οι οποίες παίζουν καθοριστικό ρόλο για τη σωστή απάντηση του ερωτήματος «πετρέλαιο ή βενζίνη». Για παράδειγμα στις πιο πολλές κεντρο- ευρωπαϊκές χώρες η κάλυψη σχετικά μεγάλων αποστάσεων προς και από την εργασία είναι ο κανόνας, στην Ελλάδα από την άλλη όχι, ενώ σημαντικός παράγοντας είναι φυσικά και το συνολικό κόστος του αυτοκινήτου. Στη χώρα μας με το ιδιαίτερο φορολογικό σύστημα που βασίζεται στα κυβικά τόσο για την αγορά όσο και για τα τεκμήρια και τις τυχόν έκτακτες εισφορές οι κατά κανόνα μεγαλύτερου κυβισμού κινητήρες πετρελαίου δεν έχουν πάντα το πλεονέκτημα με το μέρος τους.

Ας δούμε όμως κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία, καθώς και κάποιες δοξασίες σχετικά με τους κινητήρες πετρελαίου.

  • Οι κινητήρες diesel είναι δεδομένο ότι είναι πιο οικονομικοί από τους αντίστοιχους βενζίνης λόγω κατασκευής, καθώς η αυτανάφλεξη που επιτυγχάνεται εξ αιτίας της μεγάλης συμπίεσης του καύσιμου μίγματος έχει σαν αποτέλεσμα και τον καλύτερο βαθμό απόδοσης σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες με τα μπουζί. Παράλληλα στους diesel, γι αυτόν ακριβώς το λόγο, υπάρχει στο καύσιμο μίγμα περίσσεια αέρα, γεγονός που έχει επίσης θετική επίπτωση στην κατανάλωση.
  • Παράλληλα και το πετρέλαιο ως καύσιμο έχει μεγαλύτερο ενεργειακό περιεχόμενο από τη βενζίνη.
  • Η υψηλή σχέση συμπίεσης των κινητήρων πετρελαίου έχει σα συνέπεια αυτόν το χαρακτηριστικό και πιο έντονο ήχο που τους κάνει να δείχνουν λιγότερο πολιτισμένοι. Η τάση στα σύγχρονα σύνολα, όπως αυτά του Mitsubishi ASX ή του καινούργιου Mazda CX-5, είναι η μείωση της σχέσης συμπίεσης, με αντίστοιχη μείωση του θορύβου, που γίνεται αντιληπτός κυρίως έξω από το αυτοκίνητο και όχι μέσα σε αυτό.
  • Έξω από το αυτοκίνητο γίνεται αντιληπτή και η οσμή του diesel, που μας φαίνεται πιο έντονη από αυτήν της βενζίνης. Στην πραγματικότητα δεν είναι πιο έντονη –άλλωστε και στις δύο περιπτώσεις οφείλεται στη χημική σύσταση των καυσίμων αυτών καθ’ αυτών και των προσθέτων τους, οπότε μπορεί και να διαφέρει από μάρκα σε μάρκα- αλλά είναι διαφορετική και γι αυτό ενίοτε μας ενοχλεί πιο πολύ.
  • Είναι λοιπόν προφανές ότι οι κινητήρες πετρελαίου είναι αυτή τη στιγμή πιο οικονομικοί από τους αντίστοιχους βενζίνης με παρόμοια ή παραπλήσια ισχύ. Πόσο; Για να είμαστε ρεαλιστές θα πρέπει να υπολογίσουμε ένα 20%, μιας και στους πετρελαιοκινητήρες όπως και στους αντίστοιχους βενζίνης ο πιο καθοριστικός παράγοντας εξακολουθεί να είναι ο οδηγός.
  • Για να δείτε λοιπόν αν πραγματικά αξίζει τον κόπο να αγοράσετε diesel θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας το επιπλέον κόστος αγοράς που κατά κανόνα υπάρχει και να προσδιορίσετε τα χιλιόμετρα που διανύετε σε ετήσια βάση. Συνυπολογίστε και την όποια διαφορά τιμής στο λίτρο, δείτε πότε θα κάνετε απόσβεση λόγω της πιο μικρής κατανάλωσης και αποφασίστε.
  • Ο κανόνας θέλει το πετρέλαιο να συμφέρει όσο πιο πολλά χιλιόμετρα κάνει κανείς το χρόνο. Σε μερικές κατηγορίες αυτοκινήτων πάντως όπως είναι τα SUV και τα μεγάλα πολυμορφικά το πετρέλαιο είναι πρακτικά μονόδρομος, καθώς οι διαφορές στην κατανάλωση είναι πιο σημαντικές από ότι σε άλλες κατηγορίες, λόγω βάρους αμαξώματος, αυξημένων τριβών μετάδοσης κ.λπ., ρυμούλκησης τρέιλερ.  Άλλωστε κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι ότι στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες όλα τα τζιπ που κυκλοφορούν είναι diesel και η γκάμα των κινητήρων περιλαμβάνει σαφώς λιγότερους βενζίνης.
  • Για να έχετε πάντως μια εικόνα το τι πρόκειται να συμβεί στο μέλλον σημειώστε πως από τη μικρή (μίνι) μέχρι τη μεσαία κατηγορία οι σύγχρονοι κινητήρες βενζίνης αν δεν είναι ήδη πολύ γρήγορα θα γίνουν εξίσου οικονομικοί με τους diesel. Χάρη στο downsizing, τον άμεσο ψεκασμό και τα turbo. Τα τελευταία στους diesel θεωρούνται εδώ και χρόνια εκ των ουκ άνευ. Γενικά οι ειδικοί κάνουν λόγο για δυνατότητες μείωσης της κατανάλωσης έως και 40% στους κινητήρες βενζίνης για τα αμέσως επόμενα χρόνια, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους diesel είναι το πολύ 15%.
  • Μιας και το αυτοκίνητο το παίρνει κανείς για αρκετά χρόνια λάβετε υπόψη σας πως στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχει μια συζήτηση για μείωση ή και εξάλειψη του φορολογικού πλεονεκτήματος που έχει αυτή τη στιγμή το πετρέλαιο έναντι της βενζίνης ή η φορολόγηση όχι με βάση τον όγκο αλλά το ενεργειακό περιεχόμενο του καυσίμου. Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα θα είναι μια σημαντική αύξηση της τιμής του πετρελαίου. Η απόφαση, αν και όποτε ληφθεί, θα πρέπει να είναι ομόφωνη κι αυτό είναι μια επιπλέον δυσκολία που μπορεί να τρενάρει την όποια αλλαγή.
  • Οι κινητήρες πετρελαίου είναι σαφώς πιο ροπάτοι και άρα πιο ελαστικοί από χαμηλά σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες, αλλά από την άλλη έχουν εμφανώς πιο μικρό εύρος λειτουργίας, μιας και η μέγιστη ισχύς τους εμφανίζεται το πολύ μέχρι τις 4.000 σ.α.λ. Στην πράξη αυτό σημαίνει μεγαλύτερη ενασχόληση του οδηγού με το κιβώτιο. Ο ιδανικός συνδυασμός είναι κινητήρας πετρελαίου και αυτόματο κιβώτιο. Ακούστε μας και δεν θα χάσετε.
  • Ο diesel είναι πιο βαρύς, εκ κατασκευής, από έναν αντίστοιχο βενζίνης. Αν είστε πολύ προσεκτικοί και έμπειροι μπορεί να διαπιστώσετε και μια μεγαλύτερη αδράνεια στο εμπρός μέρος. Οι κατασκευαστές πάντως κάνουν κάποοιες μικρο-αλλαγές σε αμορτισέρ και ελατήρια προκειμένου οι διαφορές στην πράξη να είναι όσο το δυνατόν αμελητέες.
  • Η καρδιά των σύγχρονων κινητήρων πετρελαίου είναι η αντλία καυσίμου, που λειτουργεί με πολύ υψηλές πιέσεις, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στο καύσιμο κακής ποιότητας και ακριβή στην επισκευή (και δεν καλύπτεται πάντα από εγγύηση). Τα «βρώμικα» όπως πολλοί λένε πετρέλαια προέρχονται συνήθως από νοθεία, οπότε εδώ είναι ακόμα πιο σημαντικό να ανεφοδιάζεστε από πρατήρια που σας έχουν πείσει με την ποιότητα του καυσίμου που πωλούν. Όσο αυτό είναι δυνατόν. 
  • Το πετρέλαιο είναι πιο ευαίσθητο στις χαμηλές θερμοκρασίες απ’ ότι η βενζίνη. Τα διυλιστήρια προσαρμόζουν το προϊόν που παράγουν ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες κάθε εποχής, αν και στη χώρα μας το πρόβλημα είναι μόνο κατά τόπους έντονο.
  • Το πρόβλημα εκπομπής μικρο-σωματιδίων από τους κινητήρες πετρελαίου είναι υπαρκτό, αν και περιορίζεται σημαντικά με βάση τις προδιαγραφές Euro 5 και 6. Πάντως σε κάθε περίπτωση τα ιδιωτικής χρήσης πετρελαιοκίνητα μοντέλα που θα πληρούν τις παραπάνω προδιαγραφές και θα κινούνται στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίνης δεν θα ενισχύσουν το πρόβλημα, που πέρα από τις βιομηχανικές δραστηριότητες και τις κεντρικές θερμάνσεις προκαλείται κυρίως από τα φορτηγά και λεωφορεία παλιάς τεχνολογίας που επιπλέον σε μεγάλο ποσοστό είναι και κακά συντηρημένα. Κάτι που ισχύει βέβαια και για τα ταξί.
  • Αντίθετα τα diesel δεν έχουν θέμα με τις εκπομπές CO2, οπότε δεν υπάρχει και κάποια επιπλέον επιβάρυνσή τους σε ότι αφορά τα τέλη κυκλοφορίας.

{gallery}photos/26/news/DIESEL-PROS{/gallery}


Μη χάσεις:

ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΑ DIESEL

Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Formula 1: Αυτά είναι τα μονοθέσια του 2024

F1

F1, Δοκιμές Μπαχρέιν: Η Red Bull παραχώρησε την πρώτη θέση στη Ferrari

F1

H Mercedes αναθεωρεί τους στόχους για τα ηλεκτρικά

Mercedes-Benz

To Tesla Cybertruck γίνεται και… αμφίβιο! (Video)

Featured