Σε μια εποχή όπου η ηλεκτροκίνηση αλλάζει ριζικά τους κανόνες του παιχνιδιού, είναι σπάνιο να βλέπουμε μια μάρκα όπως η Porsche να αναγνωρίζει ότι έχει κάτι να διδαχθεί από έναν ανταγωνιστή. Πόσο μάλλον από μια εταιρεία που πριν από λίγα χρόνια δύσκολα θα έμπαινε στη συζήτηση περί «οδηγικής εξέλιξης». Κι όμως, το Hyundai Ioniq 5 N κατάφερε να κάνει ακριβώς αυτό: να κλονίσει βεβαιότητες στο Weissach. Το κέντρο εξέλιξης της παραδοσιακής γερμανικής εταιρείας των σπορ αυτοκινήτων.
Ο Frank Moser, ο άνθρωπος που υπογράφει τις 718 και τις 911, αποκάλυψε ότι έχει οδηγήσει πολλές φορές το Ioniq 5 N και ότι η εμπειρία τον άλλαξε. Και δεν μίλησε μόνο για τις επιδόσεις, παρότι οι έως και 650 ίπποι εντυπωσιάζουν ακόμα και κάποιον που έχει συνηθίσει σε GT3 και RS. Το θέμα ήταν αλλού: στο πώς η Hyundai προσπαθεί να συνδυάσει την ηλεκτροκίνηση με μια όσο το δυνατόν πιο παραδοσιακή, «μηχανική» αίσθηση.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Andreas Preuninger, ο επικεφαλής των GT μοντέλων της μάρκας, ένας άνθρωπος που έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι δεν τον συγκινεί τίποτα ηλεκτρικό. Μέχρι, βέβαια, να καθίσει στο Ioniq 5 N, να πατήσει το κουμπί και να νιώσει τη ροπή. Η δυσπιστία μετατράπηκε σε περιέργεια και στη συνέχεια σε αναγνώριση.
Το Ioniq 5 N έχει χτίσει το αφήγημά του πάνω σε μια διαφορετική προσέγγιση: τεχνητές αλλαγές σχέσεων, ήχος που θυμίζει κινητήρα εσωτερικής καύσης, συστήματα που προσπαθούν να δημιουργήσουν μια πιο αναλογική αίσθηση μέσα σε ένα ηλεκτρικό περιβάλλον.
Τα N e-shift και N Active Sound+ μπορεί να μη βρίσκουν σύμφωνους όλους τους φανατικούς των κλασικών σπορ μοντέλων, αλλά στον Moser φάνηκαν αρκετά ενδιαφέρουσες ώστε να παραδεχτεί ότι «μάθαμε πράγματα από αυτό το αυτοκίνητο».
Και αυτή η δήλωση δεν έγινε τυχαία. Στην πράξη σημαίνει ότι η επόμενη γενιά της Porsche 718 -η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική στην ιστορία του μοντέλου- ενδέχεται να ενσωματώνει αντίστοιχες λειτουργίες. Όχι ως υποχρεωτικό στοιχείο, αλλά ως επιλογή. Κάτι σαν ένα προαιρετικό πακέτο, ανάλογο με το Sport Chrono, που θα επιτρέπει στον οδηγό να διαλέγει μεταξύ πλήρους ησυχίας και μιας πιο έντονης, πιο «βενζινοκίνητης» εμπειρίας, με εικονικές αλλαγές και flat-six προσομοίωση ήχου.
Η Porsche δεν θέλει να επιβάλλει τίποτα στους οδηγούς της. Και αυτό είναι κομμάτι της ταυτότητάς της. Αλλά το ότι εξετάζει σοβαρά τεχνολογίες που λίγα χρόνια πριν θα θεωρούσε κόλπα για να εντυπωσιάσουν gamers, δείχνει πόσο έχει μεταβληθεί το τοπίο.
Αν και τεχνικές λεπτομέρειες για τη νέα 718 δεν υπάρχουν ακόμη, το μόνο βέβαιο είναι ότι η γερμανική εταιρεία στοχεύει σε ένα από τα πιο ελαφριά ηλεκτρικά σπορ μοντέλα της αγοράς. Κι αυτό, από μόνο του, είναι μια τεράστια πρόκληση.
Ωστόσο, το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της όλης ιστορίας δεν είναι τι σκοπεύει να κάνει η Porsche, αλλά ποιοι της άνοιξαν τον δρόμο. Το γεγονός ότι μια κορεατική εταιρεία, η Hyundai, έχει καταφέρει όχι απλώς να δημιουργήσει ένα ηλεκτρικό όπλο όπως το Ioniq 5 N, αλλά και να αναγκάσει κορυφαίους μηχανικούς της Porsche να ξανασκεφτούν την προσέγγισή τους, δείχνει ότι η εποχή που οι ρόλοι ήταν προκαθορισμένοι έχει τελειώσει.


