Σύνδεση

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΒΕΝΖΙΝΗΣ (2)

Αν το προηγούμενο κεφάλαιο του «Οικονομία Βενζίνης» ήταν η θεωρία αυτό εδώ είναι η πράξη, μιας και όπως είπαμε μελέτες και έρευνες έχουν αποδείξει ότι το 30% της κατανάλωσης εξαρτάται από το στυλ οδήγησης. Οπότε εδώ υπάρχουν τα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Έχουμε και λέμε λοιπόν:

  • 1) Κινητήρας που δεν λειτουργεί δεν καταναλώνει, οπότε αν το αυτοκίνητό σας έχει σύστημα start stop μην το απενεργοποιείτε σε καμία περίπτωση (πέρα από οικονομία θα γλιτώσετε και το θόρυβο για όσο δε λειτουργεί ο κινητήρας). Αν πάλι δεν έχει start stop μη διστάσετε να τον σβήσετε από μόνοι σας, π.χ. σε μποτιλιάρισμα ή σε φανάρι ειδικά αν ξέρετε ότι θα περιμένετε πάνω από 20 δευτερόλεπτα. Αν χρειάζεστε ρεύμα για όσο διάστημα είναι off o κινητήρας γυρίστε το κλειδί στην ενδιάμεση θέση του διακόπττ. Απλά προσέξτε τη μπαταρία αν η αναμονή διαρκέσει περισσότερο από το συνηθισμένο, ενώ δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για τη μίζα. Αντέχει.
  • 2) Δείτε τι γίνεται μπροστά σας, μην περιορίζετε το οπτικό σας πεδίο στο προπορευόμενο όχημα και μόνο. Αν δείτε πιο μπροστά θα μπορέσετε να οδηγήσετε προληπτικά και να αποφύγετε άσκοπες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα που κοστίζουν πάρα πολύ σε αμόλυβδη. Ειδικά μέσα στην πόλη. Έτσι λοιπόν αν 3- 4 αυτοκίνητα μπροστά σας δείτε να ανάβουν τα φώτα των φρένων παίρνετε και εσείς το πόδι από το γκάζι και επιβραδύνετε προοδευτικά.
  • 3) Παίρνετε το πόδι από το γκάζι, αλλά δεν βάζετε σε καμία περίπτωση νεκρά. Ούτε στις κατηφόρες. Πέρα από το ότι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο δεν έχετε και κανένα απολύτως όφελος. Αντίθετα αν αφήσετε το αυτοκίνητο να ρολάρει –χωρίς εσείς να πατάτε γκάζι δηλαδή- με οποιαδήποτε σχέση στο κιβώτιο λόγω της λειτουργίας cut off διακόπτεται πλήρως η τροφοδοσία με βενζίνη και η κατανάλωση είναι μηδενική. Παρατηρείστε την ένδειξη της στιγμιαίας κατανάλωσης στο trip computer που έχουν πολλά μοντέλα και θα το διαπιστώσετε στην πράξη.
  • 4) Στην πράξη μην αγνοείτε τις ενδείξεις αλλαγής σχέσης που ενδεχομένως έχει το αυτοκίνητό σας. Αν τις υιοθετήσετε θα έχετε εξοικονόμηση καυσίμου που μπορεί να φτάσει και το 10 %, ενώ μην απορήσετε αν σας υποδεικνύει να περάσετε 5η από τα 50 χλμ./ ώρα. Είναι και εφικτό και αποτελεσματικό αν το επιτρέπουν οι συνθήκες (π.χ. επίπεδος δρόμος), ενώ οι περισσότεροι οδηγοί δεν το γνωρίζουν καν με αποτέλεσμα να κινούνται ακόμα και με 2α και να σπαταλούν καύσιμο.
  • 5) Κάτι άλλο που δεν γνωρίζουν οι πιο πολλοί είναι ότι στη φάση της επιτάχυνσης το σωστό είναι να πατάς τέρμα το πεντάλ του γκαζιού. Κι αυτό γιατί έτσι ανοίγει φουλ η «πεταλούδα» και ο κινητήρας αναπνέεει καλύτερα και γίνεται πιο αποδοτικός.
  • 6) Από την άλλη αυτό δεν σημαίνει ότι οι αλλαγές σχέσεων θα γίνονται λίγο πριν από το κόφτη. Κάθε άλλο μιας και μπορούν χωρίς κανένα πρόβλημα –ειδικά αν πρόκειται για σύγχρονο κινητήρα turbo- να γίνονται γύρω στις 2.500, άντε 3.000 σ.α.λ., ενώ μόλις φτάσουμε στην επιθυμητή ταχύτητα ταξιδίου περνάμε στο κιβώτιο τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση και πατάμε το γκάζι τόσο όσο χρειάζετε για να διατηρήσουμε την ταχύτητα αυτή. Μάλιστα επειδή η κατανάλωση εξαρτάται και από τη θέση του πεντάλ του γκαζιού, αν σηκώσουμε το πόδι μας και το πατήσουμε ελάχιστα λιγότερο θα δούμε στο trip computer μεγάλη διαφορά στη στιγμιαία κατανάλωση.
  • 7) Η ταχύτητα ταξιδίου πάντως είναι ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει πολύ την κατανάλωση. Ενδεικτικό είναι πως αν κινούμαστε με τα ¾ της τελικής ταχύτητας του αυτοκινήτου μας καταναλώνουμε τη μισή βενζίνη σε σχέση με το αν κινούμασταν με την τελική του, μιας και η αεροδυναμική αντίσταση όσο ανεβαίνουν τα χλμ./ ώρα παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο. Τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία καυσίμου την επιτυγχάνει κανείς με ταχύτητας γύρω στα 120 με 130 χλμ./ ώρα. Αφήστε που πέρα από βενζίνη γλυτώνεις και τις κλίσεις για υπερβολική ταχύτητα στα γρήγορα κομμάτια των εθνικών οδών. Χωρίς μάλιστα επί της ουσίας να καθυστερείς.
  • 8) Ο κινητήρας στη φάση της προθέρμανσης και μέχρι να φτάσει την κανονική θερμοκρασία λειτουργίας του καταναλώνει υπερβολικά, ενώ παράλληλα αυξημένες είναι και οι εκπομπές ρύπων μέχρι και ο καταλύτης να φτάσει την κανονική τοπυ θερμοκρασία. Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι αν θέλουμε να κάνουμε πραγματική οικονομία καυσίμου θα πρέπει να αποφεύγουμε όσο μπορούμε τις μικρές διαδρομές. Μπορούμε να περπατάμε ή να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο.

Γενικά πάντως η οικονομία καυσίμου είναι σαν τις αυστηρές δίαιτες. Εκεί που προσέχεις ευλαβικά τη διατροφή σου έρχεται μια στιγμή που μπουχτίζεις και σαβουριάζεις ότι βρεις μπροστά σου.

Έτσι κι εκεί που οδηγείς με το μάτι στην ένδειξη της στιγμαίας κατανάλωσης στην καρφώνει ξαφνικά, πατάς τέρμα το γκάζι και κάνεις τις αλλαγές στον κόφτη και καις για κάθε 100 χιλιόμετρα το φορτίο ενός super tanker.

Με αυτό θέλουμε να πούμε πως η προσπάθεια για εξοικονόμηση βενζίνης δεν μπορεί να γίνει αποσπασματικά και περιστασιακά. Πρέπει να είναι μια συνειδητή διαδικασία, με κανόνες και αρχές που με την επανάληψη θα μας γίνουν βίωμα.

Στην περίπτωση αυτή δεν θα είναι μια εξαίρεση αλλά η καθημερινή πρακτική και μόνο έτσι θα μπορούμε να μετακινούμαστε και οικονομικά αλλά και σβέλτα και με ασφάλεια που φυσικά πάντα προηγείται. Η προσπάθεια αξίζει τον κόπο και όπως συμβαίνει συνήθως η απόφαση είναι το μισό βήμα προς την επιτυχία.

{gallery}photos/26/eco/OIKONOMIA-BENZINHS-2{/gallery}


Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

F1, Δοκιμές Μπαχρέιν: Η Red Bull παραχώρησε την πρώτη θέση στη Ferrari

F1

H Mercedes αναθεωρεί τους στόχους για τα ηλεκτρικά

Mercedes-Benz

To Tesla Cybertruck γίνεται και… αμφίβιο! (Video)

Featured

Η Toyota κατηγορείται για παραποίηση στοιχείων σε κινητήρες diesel

Toyota