Το Volvo P1800 εξακολουθεί να είναι ακόμα και μετά από 50 ολόκληρα χρόνια ένα από τα πιο σημαντικά μοντέλα που έχει παρουσιάσει ποτέ σουηδική εταιρεία. Κι αυτό γιατί έχει κατορθώσει να γίνει ένα αυτοκινητικό icon, ενώ το παράδοξο είναι ότι ακόμα και κατά την παρουσίασή του δεν ήταν ούτε το πιο γρήγορο ούτε το πιο ποιοτικό κουπέ που μπορούσε να αγοράσει κανείς. Βέβαια οι Σουηδοί πόνταραν πολύ στην ποιότητα του Ρ1800, η οποία όμως έφτιαξε στην πορεία όταν η παραγωγή του μεταφέρθηκε από τη Jensen στην Αγγλία στο εργοστάσιο της ίδιας της Volvo στη Σουηδία. Τότε ήταν που η ονομασία του απέκτησε ένα S στο τέλος, που σήμαινε Sweden. Παράλληλα οι Σουηδοί αυτοσαρκάζονταν για τις αναιμικές επιδόσεις του όμορφου κουπέ τους (αρχικά απέδιδε 90 ίππους από 1.800 κυβικά και η τελική του έφτανε μετά βίας τα 170) και έτσι στις διαφημιστικές τους καμπάνιες δε δίσταζαν να το χαρακτηρίσουν ως το «πιο γρήγορο φορτηγό του κόσμου» μιας και ξεχώριζε με το μέγεθος του χώρου αποσκευών του ή ως «την πιο όμορφη λογική αγορά».
Φυσικά, η δημοτικότητα του Ρ1800 εκτοξεύτηκε όταν έγινε το υπηρεσιακό όχημα του Roger Moore στην τηλεοπτική σειρά «Ο Άγιος». Το παρασκήνιο θέλει το σουηδικό κουπέ να έκλεψε το ρόλο την τελευταία στιγμή από την Jaguar E-Type, ενώ ένας άλλος διάσημος οδηγός του ήταν και ο σημερινός βασιλιάς της Σουηδίας Γουστάβος.
Το Ρ1800 είχε να επιδείξει κι άλλα στοιχεία που το έκαναν ξεχωριστό, όπως τις ζώνες ασφαλείας 3 σημείων και για τους 4 επιβάτες του ή τα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, ενώ ταυτόχρονα είναι και ένα από τα μακροβιότερα μοντέλα της ιστορίας. Το πρωτότυπό του πρωτοεμφανίστηκε το 1957, η παραγωγή του ξεκίνησε το ’61, ενώ έπειτα από αρκετές ανανεώσεις παρέμεινε μέχρι το 1973 αποκτώντας στην πορεία και κινητήρα 2.000 κυβικών με ψεκασμό, που στην πιο δυνατή εκδοχή του απέδιδε 124 ίππους.
Μία ενδιαφέρουσα εκδοχή του και ένα από τα πρώτα Shooting Brake παγκοσμίως ήταν το Ρ1800 ES, που πρακτικά προέκυψε από ανάγκη το 1971, καθώς οι Σουηδοί δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να εξελίξουν ένα τελείως καινούργιο μοντέλο. Χαρακτηριστική ήταν η 3η πόρτα του, που ήταν γυάλινη, ενώ η τιμή του ήταν ανάλογη μιας Porsche 911.
Στις 27 Ιουνίου του 1973 κατασκευάστηκε το τελευταίο Volvo P1800, που κι αυτό, όπως και το 80% όλων όσων φτιάχτηκαν συνολικά πουλήθηκε στις ΗΠΑ. Μέχρι στιγμής μια μικρή αναφορά στο πιο διάσημο σουηδικό αυτοκίνητο υπάρχει μόνο στο πίσω μέρος του καινούργιου Volvo V40, ενώ είναι θέμα χρόνου πότε η Volvo θα εκμεταλλευτεί στο έπακρον την εικόνα του.
Γιάννης Σκουφής
{gallery}photos/39/NEWS/VOLVO-P-1800{/gallery}