Σύνδεση

Featured

Τι συμβαίνει με το εργοστάσιο των Lada; Τι λένε οι εργαζόμενοι του;

Το γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων πήγε στο Toglatti, τη «μονοβιομηχανική» πόλη, στην οποία βρίσκεται το γιγαντιαίο εργοστάσιο της AvtoVaz, της μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανίας της Ρωσίας και στο οποίο κατασκευάζονται τα Lada. 

Εξαιτίας των διεθνών κυρώσεων, απόρροια της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, το εργοστάσιο, οι εργαζόμενοι σε αυτό και φυσικά όλη η πόλη κινδυνεύουν να εισέλθουν σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση.

Σε ένα μικρό διαμέρισμα, στο Avtozavodsky raïon, μια περιοχή γύρω από το τεράστιο εργοστάσιο των Lada, οι εργάτες κάθονται κάτω από τις κόκκινες σημαίες του σωματείου τους, που φέρει την ονομασία Edinstvo (Ενότητα). «Πρόκειται για μια πόλη- εργοστάσιο. Όλοι εδώ δουλεύουν είτε για το εργοστάσιο είτε για την αστυνομία», λέει ο Αλεξάντερ Καλίνιν, 45 ετών, οδηγός φορτηγού  για δεκαπέντε χρόνια στην Avtovaz, που πλέον ελέγχεται σε ποσοστό 68% από τη Renault.

«Για το Togliatti, το εργοστάσιο είναι το παν. Ολόκληρη η πόλη χτίστηκε γύρω από αυτό» την εποχή της ΕΣΣΔ, λέει η Irina Mialkina, 33, που εργάζεται σε μια αποθήκη ανταλλακτικών εδώ και 11 χρόνια. Η κατασκευή του εργοστασίου ξεκίνησε το 1966 με τη βοήθεια της Fiat, ενώ η πόλη πήρε το όνομά της από τον Ιταλό κομμουνιστή Palmiro Togliatti.

Το Togliatti γνώρισε ιδιαίτερη ακμή στην ΕΣΣΔ, αλλά και το χάος της δεκαετίας του 1990. Τη δεκαετία του 2010 όμως γνώρισε την άνοιξη καθώς εισήλθε η Renault στο μετοχικό κεφάλαιο της ρωσικής εταιρίας. Με τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία και τις διεθνείς οικονομικές κυρώσεις που ακολούθησαν, το εργοστάσιο και οι εργάτες του προετοιμάζονται για νέες σκοτεινές εποχές.

«Όταν ξεκίνησα, ήμουν γεμάτη ενθουσιασμό, ήλπιζα σε ένα καλό εισόδημα. Ελπίζω ακόμα», λέει η Ιρίνα. Λόγω των κυρώσεων, τα εξαρτήματα και τα ανταλλακτικά δεν φτάνουν πλέον. Οι εργαζόμενοι είναι πρακτικά άνεργοι και πληρώνονται τα 2/3 του μισθού του. Ως εκ τούτου, η Ιρίνα λαμβάνει μηνιαίως 13.000 αντί για 20.000 ρούβλια -λιγότερα από 140 ευρώ.

Το όνειρο σταμάτησε ακριβώς όπως οι γραμμές συναρμολόγησης!

Με την είσοδο του στην ρωσική εταιρία η Renault επένδυσε δις, εκσυγχρόνισε το εργοστάσιο και αύξησε και τις θέσεις εργασίας από τις 40.000 στις 70.000. «Ένας μεγάλος Ρώσος κατασκευαστής αυτοκινήτων γεννιόταν», δήλωνε τότε ο Αντρέι Γιακόβλεφ από την Ανώτατη Οικονομική Σχολή της Μόσχας.

Ένα όνειρο όμως που σταμάτησε ακριβώς όπως οι γραμμές συναρμολόγησης, στον απόηχο της επίθεσης στην Ουκρανία. Οι εργαζόμενοι αναγκάζονται να κάνουν τις τρεις εβδομάδες καλοκαιρινές τους διακοπές τον Απρίλιο, ενώ η Renault σκέφτεται να αποχωρήσει από την Avtovaz.

Στο μεταξύ οι πόρτες του εργοστασίου παρέμειναν κλειστές για το Γαλλικό Πρακτορείο, όπως και του μουσείου Lada. Όταν το Γαλλικό Πρακτορείο μαγνητοσκοπούσε τον περιβάλλοντα χώρο του εργοστασίου, η υπηρεσία ασφαλείας Avtovaz κάλεσε την αστυνομία που ανέκρινε τους δημοσιογράφους και τους μετέφερε στον αστυνομικό σταθμό. Αν και προς το παρόν δεν έχουν γίνει απολύσεις, ήδη πολλοί εργαζόμενοι αναγκάζονται να πιάσουν δεύτερη δουλειά.

Κλαμπ Lada History

Σε ένα υπόγειο γκαράζ, δύο άντρες με φόρμες εποχής είναι σκυμμένοι στη μηχανή ενός Lada Niva της δεκαετίας του ’80, του θρυλικού 4×4.”Από την παιδική μου ηλικία, όλη μου η ζωή ήταν συνδεδεμένη με το εργοστάσιο. Ο θείος μου ήρθε να δουλέψει εκεί τη δεκαετία του ’70, μετά ο πατέρας μου, μετά η μητέρα μου κι εγώ μαζί τους .

Όλοι οι συγγενείς μας δούλευαν στο εργοστάσιο και εγώ ο ίδιος δούλευα εκεί, δεν είχα άλλη επιλογή, όλα συνδέονται με την εταιρεία», λέει ο Sergei Diogrik.

Στα 43 του, φροντίζει το κλαμπ Lada History, συγκεντρώνοντας ενθουσιώδεις λάτρεις από όλο τον κόσμο του σοβιετικού αυτοκινήτου. Κάποτε ήταν μηχανικός, τώρα αφοσιώνεται στην αποκατάσταση των παλαιών Lada.

«Αναφορικά με τις παραγωγικές δυνατότητες του εργοστασίου, το ρεκόρ στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ήταν 720.000 αυτοκίνητα ετησίως». Το 2021 κατασκευάστηκαν στο Togliatti μόλις 300.000. 

Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αυτό είναι το καινούργιο Lancia Ypsilon!

Featured

Πόσο κοστίζει το νέο Honda CR-V στην Ελλάδα;

Honda

Αυτή είναι η ανανεωμένη Skoda Octavia

Featured

To νέο Ford Puma είναι ακόμα καλύτερο

Featured