Συνηθίζεται προς τα τέλη κάθε χρόνου να προσπαθείς να προβλέψεις, όσο μπορείς, τι θα γίνει στη νέα χρονιά, ποιοι θα ξεχωρίσουν και ποιοι δεν θα ξεχωρίσουν. Σε ότι αφορά την αυτοκινητοβιομηχανία η συγκεκριμένη περίοδος χαρακτηρίζεται από την προσαρμογή σε νέα δεδομένα και καινούργιες καταστάσεις. Μια περίοδος που θα κρατήσει αρκετά χρόνια, που θα αλλάξει όχι στόχους αλλά τρόπους επίτευξής τους, μέχρις ότου καθιερωθεί η καλύτερη δυνατή λύση.
Μέχρι να γίνει αυτό και μεσούσης μιας έντονης, γενικευμένης κρίσης στο κλάδο του αυτοκινήτου, υπάρχουν κάποιοι κατασκευαστές που δείχνουν μια σημαντική κινητικότητα και μια έντονη διάθεση να προσαρμοστούν γρήγορα στα ισχύοντα και στα νέα δεδομένα, προκειμένου βέβαια να ισχυροποιήσουν τη θέση τους. Εταιρείες σαν τη Skoda, τη Nissan και τη Honda, η κάθε μια για τους δικούς της λόγους.
Για τη Skoda η συγκεκριμένη προσέγγιση δεν είναι ούτε καινούργια, ούτε καν πρόσφατη. Έχει δρομολογηθεί εδώ και χρόνια, απλά τώρα είναι στην πιο έντονη φάση της, καθώς με την παρουσία του Rapid Spaceback σε μια μεγάλη από πλευράς όγκου κατηγορία από την οποία η μάρκα απείχε σε συνδυασμό με την ύπαρξη της τελευταίας και ιδιαίτερα αναβαθμισμένης γενιάς του πιο σημαντικού της μοντέλου, του Octavia, διαθέτει ουσιαστικά μια πλήρη παρουσία στις πιο σημαντικές κατηγορίες της αγοράς. Η οποία στην πορεία θα ενισχυθεί κι άλλο με το νέο Fabia, που θα δημιουργήσει μαζί με το Citigo αλλά και με το Rapid σεντάν μια πλήρη βασική ομάδα. Η οποία θα συμπληρωθεί από τη νέα έκδοση του Yeti, που πρόσφατα ανανεώθηκε, αλλά και από ένα μεγαλύτερο SUV.
Η φάση της ριζικής ανανέωσης και του εκσυγχρονισμού της γκάμας για τη Nissan αναμένεται να ολοκληρωθεί σε ένα πιο σύντομο χρονικό ορίζοντα. Πιο συγκεκριμένα το φθινόπωρο του 2014, με την παρουσίαση του νέου μικρο- μεσαίου της μοντέλου, που καταχρηστικά, μιας και δεν θα λέγεται έτσι, το αναφέρουμε ως Almera.
Ήδη η ιαπωνική εταιρεία έχει παρουσιάσει το ανανεωμένο Micra, που έχει μια πιο χαρακτηριστική εμφάνιση και το πολλά υποσχόμενο Note, που αν και ανήκει στην κλάση των υπερ-μίνι λόγω της καλής εκμετάλλευσης των χώρων του, αλλά και των οικονομικών του κινητήρων, μπορεί κάλλιστα να παίξει το ρόλο του οικογενειακού που πλέον είναι το ζητούμενο στη δοκιμαζόμενη ελληνική αγορά.
Μέχρι την επίσημη πρεμιέρα του Almera η Nissan θα παρουσιάσει και τη νέα γενιά του X-Trail που θα κινείται από έναν 1.600 diesel και θα έχει και 7θέσια εκδοχή και κυρίως το πιο βαρύ χαρτί της τα τελευταία χρόνια. Το καινούργιο Qashqai, που εμφανίζεται πιο σύγχρονο, πιο ποιοτικό, ακόμα πιο ασφαλές και με κινητήρες που θα ξεκινούν από τα 1.200 κυβικά (βενζίνη με turbo). Από την άλλη η Nissan ποντάρει και για λόγους ίματζ και στα top μοντέλα της γκάμας της, όπως είναι το εξαιρετικό από όλες τις απόψεις GT-R.
Το ίδιο κάνει και η Honda με τη νέα γενιά του NS-X, που έχει όμως ακόμα λίγο καιρό μπροστά του –αναμένεται το 2015- ενώ μέχρι τότε θα έχει ολοκληρώσει και την παρουσίαση μιας νέας γενιάς μοντέλων αλλά και κινητήρων που θα διαφοροποιήσουν τη μάλλον υποτονική της παρουσία τα τελευταία χρόνια. Μοντέλα σαν το καινούργιο CR-V και κυρίως σαν το Vezel, το μικρό SUV που ανήκει στην κλάση που δείχνει να έχει το μεγαλύτερο δυναμικό ανάπτυξης την επόμενη περίοδο. Παράλληλα αναμένεται και η νέα εκδοχή του Jazz (Fiz στην Ιαπωνία), που γενικά του αξίζει μια καλύτερη μοίρα σε σχέση με τους προκατόχους του, μιας και χώρους έχει και ποιότητα και καινούργιους κινητήρες θα έχει. Αυτούς της νέας γενιάς με turbo που παρουσίασε πρόσφατα η Honda.
Γιάννης Σκουφής