Η απάντηση «στα μέσα της δεκαετίας του ’90, αλλά έγινε δημοφιλές σχεδόν με δεκαετία αργότερα» είναι απόλυτα σωστή, αλλά αν αναφερθούμε πιο γενικά σε σύστημα πλοήγησης που σε πληροφορεί που βρίσκεσαι τότε πάμε ακόμα πιο πίσω.
Πριν από σχεδόν 35 χρόνια λοιπόν η Honda παρουσίασε ένα σύστημα το οποίο ονόμασε Electro Gyro-gator, το εξέλιξε σε συνεργασία με την Alpine και την εταιρεία κατασκευής προβολέων Stanley Electric και βασιζόταν στην ίδια αρχή που βασίζονταν τα συστήματα πλοήγησης των μαχητικών τζετ κατά τη διάρκεια του Ψυχρού πολέμου.
Η οποία λογική έλεγε πως αν γνωρίζεις το σημείο εκκίνησης, την απόσταση που διένυσες και την κατεύθυνση προς την οποία έχεις κινηθεί τότε ξέρεις που ακριβώς βρίσκεσαι, ενώ τα ζητούμενο είναι το σύστημα να λειτουργεί συνεχώς και με αξιοπιστία.
Για να το πετύχει αυτό η Honda τοποθετούσε ένα σερβο-μηχανισμό στη μετάδοση, ο οποίος κατέγραφε τα χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί, ενώ ένα πρωτόλειο γυροσκόπειο (μια φυσαλίδα ηλίου μεταξύ δύο καλωδίων), εξασφάλιζε τη γνώση της κατεύθυνσης κίνησης.
Και πως αποτυπώνονταν όλα αυτά; Σε ένα διάφανο χάρτη που τον έπαιρνες από ένα μεγάλο ντοσιές με χάρτες, σημείωνες το σημείο από το οποίο ξεκινούσες και με ένα μαρκαδόρο χάραζες και τη διαδρομή, τον τοποθετούσες στην κατάλληλη υποδοχή του «GPS» -η λογική των χαρτών ήταν ανάλογη με αυτή που προ computer απεικονίζονταν τα στοιχεία π.χ. του κινητήρα σε σελοφάν και προβάλλονταν σε ένα επιτραπέζιο προβολέα ώστε να βρεθεί το κατάλληλο- και ναι το σύστημα λειτουργούσε… Φυσικά και δεν υπήρχε φωνητική καθοδήγηση, ούτε καν οπτικές οδηγίες για τη διαδρομή, απλά γνώριζες ανά πάσα στιγμή που βρισκόσουν. Αναμφίβολα κάτι είναι και αυτό…
Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε πως ακριβώς λειτουργούσε το Honda Electro Gyro-scope, που τότε το 1981, ήταν διαθέσιμο ως εξτρά στο Accord με τιμή με βάση τα σημερινά δεδομένα 7.000 ευρώ. Πόσα Accord είχαν εξοπλιστεί με αυτό το πρωτόλειο μεν αλλά λειτουργικό «GPS» παραμένει άγνωστο…
Γιάννης Σκουφής