Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία γράφει ένα νέο κεφάλαιο, μεταμορφώνοντας τον κλάδο των βαρέων μεταφορών με ρυθμό που μοιάζει σχεδόν δυστοπικός για την υπόλοιπη υφήλιο. Σε λιγότερο από ένα χρόνο, η χώρα αναμένεται να πετύχει κάτι αδιανόητο για τις δυτικές αγορές: έξι στα δέκα νέα βαρέα φορτηγά που θα ταξινομηθούν το 2026 θα είναι ηλεκτρικά, σηματοδοτώντας την οριστική υποχώρηση του ντίζελ από έναν τομέα που παραδοσιακά αντιστεκόταν στην αλλαγή.
Μέχρι πρόσφατα, ο κινεζικός στόλος φορτηγών ήταν απόλυτα ταυτισμένος με την κατανάλωση πετρελαίου. Όμως, το πρώτο μισό του 2025 λειτούργησε ως σημείο καμπής: σχεδόν το 25% των νέων ταξινομήσεων αφορούσε ηλεκτρικά μοντέλα, ποσοστό διπλάσιο από εκείνο της προηγούμενης χρονιάς. Η μετατόπιση αυτή αρχίζει ήδη να καταγράφεται στα ενεργειακά δεδομένα, με τη ζήτηση για πετρέλαιο να μειώνεται κατά 11% τον Ιούνιο του 2025 σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
Το κίνητρο δεν είναι μόνο οικολογικό. Οι Κινέζοι μεταφορείς λειτουργούν με απόλυτη μαθηματική λογική: παρά το υψηλότερο αρχικό κόστος, η λειτουργία ενός ηλεκτρικού φορτηγού αποδεικνύεται έως και 26% φθηνότερη, χάρη στη χαμηλή τιμή ενέργειας, τη μειωμένη συντήρηση και τις απαλλαγές διοδίων. Έτσι, η απόσβεση έρχεται ταχύτερα απ’ όσο ανέμεναν ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι αναλυτές.
Την ίδια ώρα, η Κίνα επενδύει ακατάπαυστα σε υποδομές. Ταχυφορτιστές κατά μήκος των βασικών εμπορευματικών διαδρομών, δίκτυο αντικατάστασης μπαταριών της CATL που πλέον καλύπτει σχεδόν όλη τη χώρα, καθώς και γενναίες κρατικές επιδοτήσεις για απόσυρση παλαιών ντίζελ, δημιουργούν ένα οικοσύστημα που ευνοεί την πλήρη ηλεκτροκίνηση.
Το LNG, που κάποτε πλασαριζόταν ως «πράσινη γέφυρα», χάνει συνεχώς έδαφος, ενώ η Κίνα επεκτείνει και τη διεθνή της παρουσία, εξάγοντας ηλεκτρικά φορτηγά σε τρεις ηπείρους και χτίζοντας εργοστάσια στην Ευρώπη, όπως της BYD στην Ουγγαρία.
Με την Ανατολή να επιταχύνει και τη Δύση να παρακολουθεί διστακτικά, το μέλλον των παγκόσμιων μεταφορών φαίνεται πως γράφεται ήδη με κινεζική υπογραφή – και, κυρίως, με ηλεκτρικό ρεύμα.
