Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία Euro 7 φέρνει έναν ριζικό μετασχηματισμό στη νομοθεσία περί ρύπων, επεκτείνοντας για πρώτη φορά τη ρύθμιση πέρα από τις εξατμίσεις: τώρα, στο στόχαστρο μπαίνουν και οι αόρατοι ρύποι από φρένα και ελαστικά.
Τα μικροσωματίδια που εκλύονται από την τριβή των ελαστικών στην άσφαλτο και των φρένων στα δισκόφρενα, αναγνωρίζονται πλέον ως σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης – ιδίως στις πόλεις.
Η εφαρμογή των πρώτων κανόνων για τα επιβατικά αυτοκίνητα ξεκινά τον Ιούλιο του 2028, ενώ για τα επαγγελματικά οχήματα ακολουθούν δύο επιπλέον φάσεις έως το 2032.
Η μέθοδος μέτρησης έχει ήδη καθοριστεί από την UNECE, με χρήση ειδικής δοκιμαστικής διαδρομής 8.000 χιλιομέτρων και «ελαστικών αναφοράς».
Ανάλυση του ADAC σε 160 μοντέλα ελαστικών δείχνει μεγάλες αποκλίσεις στη φθορά: από τα 52 mg/χλμ./τόνο της Michelin, μέχρι τα 65 mg της Goodyear. Η τεχνολογία υπάρχει – το ζητούμενο είναι η καθολική εφαρμογή της.
Η εξηλεκτρισμένη αυτοκίνηση περιπλέκει περαιτέρω το πρόβλημα. Τα ηλεκτρικά οχήματα, λόγω αυξημένου βάρους και ισχυρής ροπής, προκαλούν έως και 50% μεγαλύτερη φθορά στα ελαστικά.
Οι κατασκευαστές αντεπιτίθενται με καινοτομία: η Michelin με το λέιζερ “SAMPLE” για real-time μέτρηση σωματιδίων, η Continental με φυσικό καουτσούκ από πικραλίδες και η Pirelli με τη σειρά ELECT για μειωμένη φθορά και θόρυβο.
Όμως κάθε βήμα μπροστά έχει το τίμημά του: σκληρότερες γόμες σημαίνουν λιγότερη φθορά αλλά και χειρότερο φρενάρισμα, ενώ οι νέες τεχνολογίες ανεβάζουν την τιμή έως και 15%.
Όλα δείχνουν ότι η αγορά οδηγείται σε έναν νέο «αγώνα εξοπλισμών», όπου η ισορροπία ανάμεσα στην ασφάλεια, το κόστος και τη βιωσιμότητα θα κρίνει νικητές και ηττημένους. Το ημερολόγιο δείχνει 2028 – κι η αντίστροφη μέτρηση άρχισε.
