Μπορεί να μην το έχεις ξανακούσει, αλλά πρόκειται για μια αόρατη – και σοβαρή – απειλή. Νέα ευρωπαϊκή μελέτη από την Ισπανία αποκαλύπτει πως η ρύπανση από φρένα, ελαστικά και άσφαλτο ξεπερνά εκείνη των κινητήρων.
Οι λεγόμενες εκπομπές ρύπων που δεν προέρχονται από την εξάτμιση (Non-Exhaust Emissions – NEE) αποτελούν πλέον τη μεγαλύτερη πηγή σωματιδίων PM2.5 από την οδική κυκλοφορία – δηλαδή μικροσωματίδια με διάμετρο έως 2,5 μικρόμετρα, τα οποία εισχωρούν βαθιά στους πνεύμονες και στο αίμα προκαλώντας σοβαρές αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις.
Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, πάνω από το 96% των Ευρωπαίων εκτίθενται σε αυτά τα σωματίδια.
Τα φρένα αποβάλλουν σκόνη μετάλλων κατά την τριβή, τα ελαστικά αφήνουν πίσω τους μικροπλαστικά, και η άσφαλτος διαβρώνεται συνεχώς.
Όσο μειώνονται οι εκπομπές ρύπων από κινητήρες -λόγω της ηλεκτροκίνησης- τόσο περισσότερο έρχεται στο φως το πρόβλημα των ΝΕΕ.
Η Ευρώπη ετοιμάζει τη νέα νομοθεσία Euro 7, που από το 2026 θα θέτει όρια για τα φρένα και από το 2028 για τα ελαστικά (μόνο σε νέα αυτοκίνητα).
Οι λύσεις; Φρένα με φίλτρα, αναγεννητικό φρενάρισμα, πιο ανθεκτικά υλικά και έξυπνος πολεοδομικός σχεδιασμός για λιγότερη χρήση του αυτοκινήτου.
