Σύνδεση

MOTO

ΣΤΗΝ ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ ΜΕ ΤΗ ΝΕΑ VESPA PRIMAVERA

H Primavera παίρνει τη θέση της LX στη γκάμα της Vespa και σε σχέση με αυτή βελτιώνεται σε πολλά σημεία. Οι αισθητικές αλλαγές εντοπίζονται στην ανασχεδιασμένη και πιο «σικάτη» μάσκα, με τις τρεις -πλέον- γρίλιες, στα επανασχεδιασμένα φώτα/φλας μπροστά και πίσω, όπως επίσης και στη χρήση φωτιστικών «δεσμίδων» LED, τόσο στα φώτα πορείας όσο και στα φλας!

Έχουν αλλάξει επίσης και τα όργανα, που πλέον περιλαμβάνουν ένα πανέμορφο αναλογικό ταχύμετρο (προσωπική άποψη) και μια οθόνη υγρών κρυστάλλων με ενδείξεις για στάθμη βενζίνης, ρολόϊ, ολικό και δύο μερικούς χιλιομετρητές.

Ανοίγοντας τη σέλα εκτιμάς την αύξηση της χωρητικότητας του αποθηκευτικού χώρου κατά σχεδόν 2,5 λίτρα, καθόσον μπορεί να χωρέσει το κράνος σου και κάποια μικροπράγματα επιπλέον. Αυτό επιτεύχθηκε χάρη στη μεταφορά της μπαταρίας κάτω από το δάπεδο, στο κεντρικό «τούνελ» της Primavera. Απλό και βολικό! Όπως επίσης βολική είναι και η κοντύτερη κατά 5 χιλ. θέση οδήγησης (σούμα 780 χιλ.), τόσο για να πατούν τα πόδια με μεγαλύτερη σιγουριά στο έδαφος όσο και για να κατέβει χαμηλότερα το κέντρο βάρους και να βελτιωθεί με αυτόν τον τρόπο η οδική συμπεριφορά.

Η ουσία όμως κρύβεται στις «αόρατες» αλλαγές, που αφορούν στο νέο ενισχυμένο ατσάλινο πλαίσιο και στην επίσης νέα ανάρτηση. Πίσω, τα δύο αμορισέρ έχουν δεχθεί κάποιες αλλαγές στα σωθικά τους και πιο προοδευτικά ελατήρια, ενώ μπροστά θα δούμε ένα νέο σύστημα έδρασης και λειτουργίας του αμορτισέρ στο μονό μπράτσο (βραχίονα), σήμα κατατεθέν για μια αυθεντική Vespa!

Διαφοροποιημένη είναι και η έδραση του κινητήρα/ψαλιδιού στην πίσω ανάρτηση, κάτι που σύμφωνα με τους μηχανικούς της εταιρίας μειώνει τους κραδασμούς κατά 40%! Τέλος, ένα προσεκτικό μάτι θα παρατηρήσει τη νέα διπίστονη (από μονοπίστονη) δαγκάνα στο μπροστινό φρένο, την αυξημένη διάμετρο του ταμπούρου πίσω και την ομοίως αυξημένη διάσταση της πίσω ζάντας, που έγινε πλέον 11”, όσο δηλαδή και ο μπροστινός.

Νέοι κινητήρες; 3βάλβιδες κεφαλές;

Οι κινητήρες είναι τελευταίας κοπής και αποτελούν ότι πιο σύγχρονο διαθέτει η Piaggio σε Vespa. Eίναι φυσικά τετράχρονοι και αερόψυκτοι, αλλά πλέον με τρεις βαλβίδες (δύο εισαγωγής και μία εξαγωγής). Σχεδιάστηκαν και κατασκευάζονται στην Pontedera (Τοσκάνη), σε ένα κέντρο έρευνας και εξέλιξης που σύμφωνα με την Piaggio είναι από τα πλέον σύγχρονα στον κόσμο.

Προσπαθώντας να επιτευχθούν οι στόχοι της χαμηλής κατανάλωσης, που έθεσαν οι μηχανικοί της εταιρίας, μείωσαν τις εσωτερικές τριβές των εξαρτημάτων τους και βελτίωσαν τη ροή καύσιμου και καυσαερίων. Ο νέος στρόφαλος έχει μειωμένες τριβές κύλισης (νέα ρουλεμάν), η διάμετρος του κυλίνδρου έχει μειωθεί και η διαδρομή του εμβόλου έχει αυξηθεί, με όφελος στη ροπή και την καλύτερη απόκριση/επιτάχυνση στο άνοιγμα του γκαζιού, αλλά και την οικονομία καύσιμου στις χαμηλές στροφές.

Σε αναζήτηση της βελτίωσης των επιδόσεων, η λύση των τριών βαλβίδων στην κεφαλή επιλέχθηκε σαν η πλέον κατάλληλη, καθόσον βελτιώνει την εισαγωγή μίγματος (με 2 βαλβίδες στην εισαγωγή) σε σχέση με τη μία που είχαν οι παλαιότεροι κινητήρες. Ο θάλαμος καύσης είναι πιο αποτελεσματικός λόγω της κεντρικής θέσης του μπουζί, το οποίο έτσι επιτρέπει τη δημιουργία ενός εξωτερικού «αυλού» απ΄όπου μπορεί να περνάει αέρας και έτσι να ψύχεται καλύτερα η κεφαλή.

Υγρόψυξη δεν υπάρχει, αλλά η πατροπαράδοτη – ειδικά για τις Vespa – αερόψυξη με βεντιλατέρ, ενώ εξελιγμένος είναι και ο τελευταίας γενιάς ηλεκτρονικός ψεκασμός. Ταυτόχρονα, η μίζα είναι πιο ήσυχη σε λειτουργία και πιο αξιόπιστη στη λειτουργία, με την αυτόματη φυγοκεντρική μετάδοση να έχει βελτιωθεί, εναρμονιζόμενη με την συνολική απόδοση αυτών των νέων κινητήρων. Συνολικά, τα 3βάλβιδα μοτέρ είναι ελαφρύτερα από τους προκατόχους τους!

Από πλευράς επιδόσεων έχει βελτιωθεί η ιπποδύναμη κατά 7.1% και η μέγιστη ροπή κατά 10.3% στην έκδοση 125 κ.εκ. και κατά 6.3 και 7.8% αντίστοιχα στον 150αρη κινητήρα. Θεαματική όμως είναι και η μείωση της κατανάλωσης, όπου οι της Piaggio ανακοινώνουν μια βελτίωση της τάξης του 30%! Επίσης, τα διαστήματα συντήρησης έχουν επιμηκυνθεί στις 10.000 χιλιόμετρα, μειώνοντας σημαντικά το κόστος χρήσης/συντήρησης.

Βόλτα στην Βαρκελώνη

Μια παρέα δημοσιογράφων από διάφορες χώρες ξεκίνησε εποχούμενη σε μια ντουζίνα Vespa Primavera 125 & 150. Δεν έδωσα σημασία στον κυβισμό και επέλεξα συνειδητά να πάρω μια απαστράπτουσα 125 μόνο και μόνο γιατί με εντυπωσίασε το χρώμα της, το «Crete Senesi Brown» όπως το λένε οι Ιταλοί. Μαζί μου και μια όμορφη συνεπιβάτισα, κάτι που αναφέρω όχι για να μου πείτε μπράβο αλλά γιατί όλοι οι υπόλοιποι δεν είχαν (συνεπιβάτη/ισα), οπότε αυτόματα είχα αποκτήσει ένα «χάντικαπ» στις επιδόσεις. Κανένα πρόβλημα όμως, ο ροπάτος κινητήρας των 10,8 ίππων μου έδειξε από την πρώτη στιγμή γιατί έχει μειωμένη κατά 0,8 ίππους απόδοση σε σχέση με αυτόν της απερχόμενης LX.

Πιο «γεμάτη» λειτουργία στις χαμηλές και στις μεσαίες στροφές του κινητήρα, εκεί δηλαδή όπου θα κινείται στο 95% των περιπτώσεων μια Vespa μέσα σε μια πόλη. Δεν ξεμένεις από δύναμη σε ταχύτητες από 10 έως 60 χλμ/ώρα, το γκάζι πρόθυμο σε κάθε κίνηση του δεξιού καρπού, κάτι που αποδεικνύεται σωτήριο κάθε φορά που αποφασίζεις να μείνεις μακριά από τα διάφορα τετράτροχα ή/και πολύτροχα οχήματα. Γιατί ως γνωστόν, όσο πιο μακριά βρίσκεσαι από τη «λαμαρίνα», τόσο πιο ασφαλής είσαι και -ακόμα πιο σημαντικό- αισθάνεσαι.

Η Primavera κινήθηκε με χαρακτηριστική ευκολία δίπλα σε επίδοξους επιδειξιομανείς  και μονοκάβαλους συναδέρφους, με σχεδόν ανύπαρκτη παρουσία από ενοχλητικούς κραδασμούς, με βελούδινη αίσθηση από τη μετάδοση και αναπάντεχα άνετη ανάρτηση. Πραγματικά μου ήταν δύσκολο να το πιστέψω. Περνούσα πάνω από οποιαδήποτε οδική κακοτεχνία (αν και στη Βαρκελώνη δεν είναι εύκολο να βρεις), μόνο και μόνο για να σιγουρευτώ ότι δεν κάνω λάθος και πως περνάει από πάνω τους με χαρακτηριστική άνεση και ευκολία, χωρίς να «κοπανάει». Κάποια στιγμή, ένας συνάδερφος μου ζήτησε να αλλάξουμε τα μοντέλα που οδηγούσαμε κι έτσι βρέθηκα για ένα μεγάλο κομμάτι της διαδρομής πάνω στη σέλα μιας θαλασσί (Blue Midnight) 150, αυτή τη φορά χωρίς την καλή μου συνεπιβάτισα που προτίμησε να κάνει στάση για εσπρέσο. Και σε αυτήν την περίπτωση, φάνηκε ότι η δουλειά των μηχανικών της Piaggio επικεντρώθηκε στη μεστή λειτουργία του κινητήρα στις χαμηλο-μεσαίες στροφές, με τη διαφορά στις επιδόσεις (σε σχέση με την 125) να μην είναι εμφανής σε επιτάχυνση από στάση ή/και εν κινήσει, παρά μόνο στις ρεπρίζ όταν η ταχύτητα στο κοντέρ είναι πάνω από την ένδειξη 60 χλμ/ώρα.

Αν υπάρχει κάτι που με «ενόχλησε», αυτό ήταν η δύναμη που έπρεπε να βάλω στα φρένα κάθε φορά που έφτανα σε φανάρι με -ομολογουμένως- περισσότερα χιλιόμετρα στο κοντέρ από τα επιτρεπόμενα. Τη δουλειά τους την κάνουν, αλλά θα ήθελα και ένα δεύτερο δισκόφρενο στη θέση του -έστω και βελτιωμένου- ταμπούρου. Το οποίο όμως το βλέπω χλωμό να εισακούγεται, καθώς σε συζήτηση που είχα με τους υπεύθυνους της εταιρίας μου είπαν ότι μελετούν την εφαρμογή μονοκάναλου συστήματος ABS για επόμενο μοντέλο της νέας Primavera. Οπότε, ο κύβος μάλλον έχει ήδη ριφθεί για τα επόμενα χρόνια.

Με «ενόχλησε» επίσης και η απουσία πλαϊνού σταντ, πλην όμως είναι τόση η ευκολία χρήσης του κεντρικού που γρήγορα σε κάνει να ξεχνάσεις το όλο γεγονός. Και ένα παιδί 7-8 χρονών να βάλετε να στήσει μια Primavera στο σταντ, να είσαστε σίγουροι ότι θα το κάνει άμεσα και με την πρώτη προσπάθεια. Η εμπειρία μου με την καφέ Vespa 125 θα μου μείνει σαν μια απόλυτα ευχάριστη ανάμνηση, όπως έχει συμβεί και με την αντίστοιχη της LX στους δρόμους της Ρώμης πέρυσι την άνοιξη.

Η οδήγηση της Primavera όμως, με την εξαίρετη λειτουργία της ανάρτησης και τη βελούδινη μετάδοση, με έκανε να καταλάβω ότι η ζωή συνεχίζεται και πως όταν συνοδεύεται από πρόοδο και εξέλιξη τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο ευχάριστα, ακόμα πιο ασφαλή. Κλείνοντας την παρουσίαση αυτή, να μην ξεχάσω να σημειώσω ένα σημείο που μου έκανε εντύπωση. Ο δείκτης βενζίνης ήταν αυτό, που δεν έλεγε να κουνηθεί από τη θέση του. Κάναμε πάνω από 60 χιλιόμετρα σταμάτα-ξεκίνα μέσα στην όμορφη Βαρκελώνη και αυτός.. πεισματικά ακίνητος!

Κυκλοφορεί ήδη στα μέρη μας

Η Vespa Primavera διατίθεται ήδη και στην ελληνική αγορά σε τρεις -από τις τέσσερις συνολικά- εκδόσεις της. Κοινώς, η αρχή έγινε με τις 50 2Τ, 50 4Τ και 125, σε τιμές 2.450€, 2.850€ και 3.470€ αντιστοίχως, που είναι μάλιστα και κατά τι χαμηλότερες από αυτές των LX! Σε ότι αφορά στην Primavera 150, υπομονή μέχρι τον Φλεβάρη.

Νίκος Βιτσιλάκης 

Επόμενο:

PEUGEOT DJANGO

Μη χάσεις:

KAWASAKI Z1000 MY2014

Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Του είπαν πως τα Jeep πάνε παντού και αυτός το πήρε τοις μετρητοίς (Video)

Featured

Αντέχεις τη συντήρηση μιας Bugatti;

Bugatti

Πόσο κοστίζει η νέα, κορυφαία λιμουζίνα της Mercedes, η S-Class, στην Ελλάδα;

Featured

Δείτε το πιο γρήγορο τρακτέρ στο… Nürburgring (Video)

ΕΙΔΗΣΕΙΣ







AbarthAlfa RomeoAston MartinAudiBentleyBMWCadillacCaterhamChevroletChryslerCitroenCorvetteDaciaDaihatsuDodgeFerrariFiatFordHondaHyundaiInfinitiJaguarJeepKIALamborghiniLanciaLand RoverMazdaMercedes BenzMiniMitsubishimorganmustangNissanOpelPeugeotPorscheRenaultsaabSEATskodasmartssangyongsubarusuzukiToyotaVolkswagenVolvo

Newsletter Signup