Η πραγματική διάρκεια φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την καμπύλη φόρτισης, τεχνικό χαρακτηριστικό του κάθε μοντέλου
Η αυξανόμενη διάδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχει αναδείξει τη διαδικασία φόρτισης των μπαταριών τους ως θέμα πολλών συζητήσεων και το χρόνο φόρτισης, ως βασικό κριτήριο επιλογής. Και ενώ μέχρι τώρα η παράμετρος που μονοπωλούσε το ενδιαφέρον ήταν η δυνατότητα φόρτισης με φορτιστές όσο το δυνατόν πιο υψηλής χωρητικότητας (ταχυφορτιστές), τελικά το θέμα αποδεικνύεται πιο σύνθετο. Κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει ως κατασκευαστικό χαρακτηριστικό τη φόρτιση με μία μέγιστη χωρητικότητα, άρα και συγκεκριμένη ανώτερη ταχύτητα φόρτισης. Εντούτοις, κάτι που συχνά παραβλέπεται είναι για πόσο χρονικό διάστημα στη διάρκεια της φόρτισης, μπορεί η μπαταρία να φορτίζεται με τη μέγιστη ταχύτητα φόρτισης.
Σχεδόν το σύνολο των καθημερινών φορτίσεων ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνονται στο σπίτι, κατά τη διάρκεια της νύκτας, ή στην εργασία, την ημέρα. Σε αυτή τη διαδικασία ο χρόνος δεν είναι τόσο σημαντικός παράγοντας. Αντίθετα, κάθε λεπτό μετράει και η γρήγορη φόρτιση είναι απαραίτητη στη διάρκεια ενός ταξειδιού. Μετά από ένα όσο το δυνατό συντομότερο διάλειμμα, το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι ξανά έτοιμο για τη συνέχιση του ταξειδιού. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Audi e-tron, με ένα ταχυφορτιστή των 150 kW, μέσα σε μόλις 30΄ από μπαταρία σχεδόν άδεια αποκτά ενέργεια που αντιστοιχεί στο 80% της χωρητικότητάς της, που μεταφράζεται σε αυτονομία περίπου 350 χιλιομέτρων.
Ανάμεσα στα ανταγωνιστικά μοντέλα, το Audi e-tron έχει ξεκάθαρο προβάδισμα καθώς μπορεί να φορτίζεται με υψηλή ταχύτητα φόρτισης για πολύ μεγάλο χρονικό τμήμα της διαδικασίας. Η υπεροχή του e-tron παρουσιάζεται παραστατικά στη σχετική καμπύλη φόρτισης (Συνημμένο αρχείο Νο. 2), όπου παρατηρείται ότι με το αυτοκίνητο συνδεμένο σε ταχυφορτιστή 150 kW, στο χρονικό διάστημα που απαιτείται για να βρεθεί η μπαταρία από το 5% της χωρητικότητάς της έως περίπου στο 70%, η φόρτιση γίνεται σχεδόν με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα, προσεγγίζοντας την ισχύ των 150 kW.
Ίσως ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύγκριση της καμπύλης φόρτισης του e-tron με αυτή των ανταγωνιστών του (Συνημμένο αρχείο Νο. 4). Σε αυτή, δύο είναι οι σημαντικές παρατηρήσεις: στα 25΄ από τα 30΄ που απαιτούνται για να φορτιστεί η μπαταρία του e-tron στο 80%, η φόρτιση γίνεται με τιμή μεγαλύτερη των 140 kW, με πλήρη σχεδόν εκμετάλλευση της μέγιστης ταχύτητας. Σε μόνο δε 45΄, το e-tron έχει επαναφορτίσει πλήρως την μπαταρία του, στο 100%. Αντίθετα, οι ανταγωνιστές του e-tron για να πετύχουν αντίστοιχο ποσοστό φόρτισης χρειάζονται περισσότερο από το διπλάσιο χρόνο, 1 ώρα και 31΄.
Η καμπύλη φόρτισης κάνει τη διαφορά, πιο σημαντική από τη μέγιστη χωρητικότητα φόρτισης
Η εξαιρετική καμπύλη φόρτισης του Audi e-tron αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κατασκευαστικό του πλεονέκτημα. Το e-tron διατηρεί την υψηλή ταχύτητα φόρτισης μεταξύ 5% και 70% επίπεδο φόρτισης, πριν η έξυπνη διαχείριση της μπαταρίας επέμβει και μειώσει το ρεύμα. Τα αντίστοιχα μοντέλα του ανταγωνισμού (που μπορούν να χρησιμοποιήσουν ταχυφορτιστή 150 kW) συνήθως φτάνουν κοντά στη μέγιστη τιμή – στην «κορυφή» – για μικρό χρονικό διάστημα και μειώνουν σημαντικά την ταχύτητα φόρτισής τους πριν φτάσουν στο όριο του 70%.
Η προηγμένη θερμική διαχείριση συμβάλλει στη γρήγορη φόρτιση του Audi e-tron
Η μπαταρία ιόντων λιθίου του Audi e-tron 55 έχει μικτή χωρητικότητα 95 kWh (καθαρή 86,5 kWh) και έχει σχεδιαστεί για μεγάλο κύκλο ζωής. Το περίπλοκο σύστημα θερμικής διαχείρισης αποτελεί τη βάση για γρήγορη φόρτιση και ισορροπημένη απόδοση και αντοχή. Η υγρή ψύξη διασφαλίζει ότι η θερμοκρασία της μπαταρίας παραμένει στο βέλτιστο εύρος από 25 έως 35 βαθμούς Κελσίου, ακόμη και σε υψηλές απαιτήσεις ενέργειας κατά τη χρήση ή χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος. Συνολικά, στο Audi e-tron 55, 22 λίτρα ψυκτικού υγρού κυκλοφορούν στα τέσσερα ψυκτικά κυκλώματα που αποτελούνται από περίπου 40 μέτρα σωληνώσεων. Κατά τη φόρτιση συνεχούς ρεύματος με 150 kW, το κρύο ψυκτικό αφαιρεί τη θερμότητα που προκύπτει ως αποτέλεσμα της ηλεκτρικής εσωτερικής αντίστασης της μπαταρίας.