H μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, η Toyota, είναι ιαπωνική, οι εταιρείες από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου δηλώνουν το παρόν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου, καλύπτοντας όλες τις κατηγορίες και όλους του τύπους οχημάτων. Η Ιαπωνία έχει λοιπόν ένα ιδιαίτερο ειδικό βάρος στο αυτοκινητικά δρώμενα, οπότε ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εσωτερική της αγορά, ειδικά από τη στιγμή που το μέγεθός της είναι ιδιαίτερα μεγάλο: ένας πληθυσμός 125 εκατομμυρίων αγοράζει σε ετήσια βάση γύρω στα 3,2 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως η ιαπωνική αγορά έχει κάποιες ιδιαιτερότητες. Η πρώτη έχει να κάνει με ένα σαφή προστατευτισμό, με αποτέλεσμα στα πρώτα 50 πιο δημοφιλή αυτοκίνητα για τη χρονιά που πέρασε να μην υπάρχει ούτε ένα εισαγόμενο. Το δεύτερο είναι η αναμφισβήτητη κυριαρχία της Toyota, που εκπροσωπείται στο top 50 με 17 μοντέλα! Το τρίτο οι κυκλοφοριακές συνθήκες στα αστικά κέντρα, που ουσιαστικά δυσκολεύουν πολύ την απόκτηση μεγάλων αυτοκινήτων. Αυτός και μια σειρά πρακτικών πλεονεκτημάτων, όπως η μη υποχρέωση κατοχής θέσης στάθμευσης, είναι η αιτία της άνθησης των λεγόμενων K-Cars. Όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν πρόκειται για μίνι αυτοκίνητα με μήκος κάτω από τα 3,40 μέτρα και πλάτος το πολύ 1,49 (το ύψος είναι ελεύθερο, γι’ αυτό και πολλά είναι σαν περίπτερα), με κινητήρες έως 660 κυβικά και απόδοσης μέχρι 64 ίππους.
Το τελευταίο που πρέπει να σημειώσουμε είναι η μεγάλη διείσδυση των υβριδικών, που εν μέρει θα μπορούσε να εξηγηθεί και από την ουσιαστική απουσία των diesel. Έτσι το πιο επιτυχημένο μοντέλο στην ιαπωνική αγορά είναι το Toyota Aqua. Το όνομα δεν σας λέει τίποτα, αλλά είναι το υβριδικό Prius C, που το 2013 το επέλεξαν 262.367 Ιάπωνες,
Στις επόμενες 3 θέσεις υπάρχουν 3 μικρά μοντέλα, τα Honda N-Box, Suzuki Wagon R και Daihatsu Move, ενώ την πρώτη πεντάδα ολοκληρώνει ένα άλλο Honda. Το Fit, το γνωστό μας Jazz δηλαδή, που εκεί έχει ήδη περάσει στη νέα του γενιά που αναμένεται και στα μέρη μας.
Στην 6η θέση το στάνταρ Prius, ενώ ακολουθεί το επίσης ολοκαίνουργιο Nissan Note, ενώ την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν άλλοι τρεις αυτοκινητικοί νάνοι, τα Daihatsu Tanto, ένα από αυτά τα «περίπτερα» που λέγαμε, το ίδιου στυλ Suzuki Palotte και το Honda N-One.
Άλλα άξια λόγου από την ιαπωνική αγορά είναι ότι εδώ τα SUV δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή. Το πρώτο, που είναι το Mazda CX-5 βρίσκεται μόλις στην 31η θέση της 50άδας, ενώ από το πλήθος των τζιπ που περιλαμβάνονται σε αυτήν είναι εμφανής η ηγετική θέση της Subaru στην κατηγορία.
Πιο ιδιαίτερα μοντέλα, όπως σπορ, κουπέ, ρόουντσερ κ.λπ. απουσιάζουν εμφατικά από την πρώτη 50άδα, ενώ αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση του Toyota Crown, το οποίο πέρυσι σημείωσε αύξηση των πωλήσεων κατά 224%, ενώ βρίσκεται αισίως στη 12η γενιά του. Κι εδώ υπάρχει ένας ξεκάθαρος λόγος: οι Ιάπωνες ταξιτζήδες πίνουν σάκε στο όνομά του…
Γιάννης Σκουφής