Η απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει 25% δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί πλέον πραγματικότητα, στο πλαίσιο της στρατηγικής του για την ενίσχυση της αμερικανικής βιομηχανίας.
Το μέτρο πλήττει κυρίως τα premium και πολυτελή ευρωπαϊκά μοντέλα, όπως αυτά της BMW, Mercedes, Audi και Porsche, που κατασκευάζονται στην Ευρώπη και εξάγονται στις ΗΠΑ.
Αναμένεται αύξηση τιμών έως 10.000 ευρώ για ορισμένα μοντέλα, γεγονός που τα καθιστά λιγότερο ανταγωνιστικά σε σχέση με τα τοπικά ή ασιατικά αυτοκίνητα.
Μέχρι πρόσφατα, τα εισαγόμενα ευρωπαϊκά επιβατικά αυτοκίνητα επιβαρύνονταν με 2,5% δασμούς, ενώ για τα pick-up και ελαφρά φορτηγά ίσχυε ήδη ο 25% «chicken tax». Η νέα ρύθμιση επεκτείνει αυτόν τον υψηλό δασμό σε όλα τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, ανεξαρτήτως κατηγορίας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα, περιλαμβανομένων αντιποίνων. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Τραμπ στοχοποιεί την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, θεωρώντας την άδικα ευνοημένη λόγω του εμπορικού πλεονάσματος της ΕΕ.
Τα τελευταία χρόνια, η ζήτηση για γερμανικά SUV, ηλεκτρικά και πολυτελή μοντέλα στις ΗΠΑ έχει αυξηθεί, ενισχύοντας αυτή την ανισορροπία.
Βραχυπρόθεσμα, οι επιπτώσεις περιλαμβάνουν πτώση εξαγωγών και πίεση για μεταφορά παραγωγής στις ΗΠΑ.
Αν και η BMW και η Mercedes διαθέτουν εργοστάσια στις ΗΠΑ, κυρίως για SUV, αυτά δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες της αγοράς. Οι εταιρείες ίσως αναγκαστούν να αναθεωρήσουν τη στρατηγική παραγωγής και διανομής τους.
Μακροπρόθεσμα, οι δασμοί μπορεί να επηρεάσουν την τεχνολογική εξέλιξη. Σε μια εποχή όπου απαιτείται διεθνής συνεργασία για την ανάπτυξη ηλεκτρικών και αυτόνομων οχημάτων, οι εμπορικές αντιπαραθέσεις κινδυνεύουν να επιβραδύνουν την καινοτομία και να διαταράξουν τον παγκόσμιο σχεδιασμό των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Το επόμενο διάστημα θα είναι κρίσιμο, καθώς η αντίδραση της ΕΕ θα κρίνει αν θα υπάρξει αποκλιμάκωση ή κλιμάκωση της εμπορικής σύγκρουσης, που πλέον επηρεάζει άμεσα το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας.
