Η Mercedes παρουσίασε στη Φρανκφούρτη το πρόγραμμα Intelligent Drive, δίνοντας μια πρώτη εικόνα της λεγόμενης αυτόνομης οδήγησης, στην οποία δεν εμπλέκεται καθόλου ο άνθρωπος. Το πρότζεκτ της γερμανικής εταιρείας βασίζεται σε μία ειδική S 500 Intelligent Drive, που διαθέτει πλήθος ηλεκτρονικών, μεταξύ των οποίων μια βασική κάμερα, μία έγχρωμη για να αναγνωρίζονται τα φανάρια, μία ευρυγώνια για να σκανάρεται το περιβάλλον και να προσδιορίζεται το στίγμα του αυτοκινήτου στο χώρο, καθώς και τέσσερα ραντάρ μικρού εύρους και τρία μεγαλύτερης εμβέλειας.
Το όλο σύστημα έχει τη δυνατότητα να ανιχνεύει τα πάντα (ή σχεδόν τα πάντα) σε απόσταση μέχρι και 200 μέτρων, ενώ σκανάρει το περιβάλλον πάνω από 25 φορές το δευτερόλεπτο. Όλα τα δεδομένα που συλλέγονται μεταβιβάζονται σε μία ηλεκτρονική μονάδα, η οποία με τον τρόπο αυτό γνωρίζει τον περιβάλλοντα χώρο και με τη βοήθεια του συστήματος GPS κατευθύνει το αυτοκίνητο. Η Mercedes έχει ξεκινήσει ήδη να εξελίσσει το σύστημα της σε μια διαδρομή που οι άνθρωποί της αποκαλούν Bertha Route. Κι αυτό γιατί ουσιαστικά πρόκειται για το ταξίδι της συζύγου του Carl Benz Bertha και των γιών της Eugen και Richard με το πρώτο αυτοκίνητο στον κόσμο, που έγινε τον Αύγουστο του 1888 σε μια απόσταση περίπου 100 χιλιομέτρων (από το Mannheim στο Pforzheim της Βάδης Βυτεμβέργης).
Πάντως μέχρι ενός σημείου στοιχεία αυτόνομης οδήγησης διαθέτει και η νέα S-Class, καθώς μπορεί να κινείται σε δρόμους με έντονο κυκλοφοριακό ευθυγραμμισμένη σε μία λωρίδα κυκλοφορίας με το σύστημα Stop & Pilot (διατίθεται ως εξτρά στη Γερμανία με κόστος 2.678 ευρώ και αποτελείται από 12 αισθητήρες υπερήχων, 5 κάμερες και 6 ραντάρ με δυνατότητα πλήρους ακινητοποίησης και εκκίνησης του αυτοκινήτου). Το Stop & Pilot ενεργοποιείται με το cruise control και απενεργοποιείται όταν ο οδηγός τραβήξει τα χέρια του από το τιμόνι για περισσότερα από 10 δευτερόλεπτα ή η ταχύτητα υπερβεί τα 10 χλμ./ ώρα, καθώς όπως λένε οι άνθρωποι της εταιρείας επισημαίνοντας υφιστάμενα νομικά ζητήματα «ο οδηγός πρέπει να έχει τον τελικό έλεγχο».
Το όραμα της αυτόνομης οδήγησης δεν είναι καινούργιο, καθώς ένα από τα πρώτα πειραματικά προγράμματα χρονολογείται από το 1987, όταν η Daimler-Benz σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μονάχου εξόπλιζε ένα βαν που με τη βοήθεια κάμερας μπορούσε να κινηθεί στους δρόμους με ταχύτητα ως και 60 χλμ./ ώρα. Την ίδια χρονιά η Κομισιόν ξεκίνησε το πρόγραμμα EUREKA Prometheus, που στοίχισε περίπου 750 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 1995 μια αυτοματοποιημένη Mercedes S-Class είχε διανύσει 1.584 χιλιόμετρα από το Μόναχο στην Κοπεγχάγη, με μέγιστη ταχύτητα τα 175 χλμ./ ώρα στις γερμανικές Autobahnen και τον οδηγό της να συμμετέχει μόλις στο 5% του ταξιδιού.
Γιάννης Σκουφής