Το 1982, πριν από 30+ χρόνια δηλαδή, η Mercedes παρουσίασε ένα αυτοκίνητο, την 190 με εσωτερικό κωδικό W201, που για τα δικά της μέχρι τότε δεδομένα ήταν επαναστατικό. Όχι λόγω εμφάνισης, μιας και ο σχεδιασμός που πιστώνεται στον τότε γκουρού του design της μάρκας Brunο Sacco ήταν μάλλον συντηρητικός, αλλά λόγω του ότι ήταν η πρώτη φορά στην ήδη μακρόχρονη ιστορία της εταιρείας που παρουσίαζε ένα αυτοκίνητο μικρότερο της E. Ένα μεσαίο μοντέλο δηλαδή, με βάση την ισχύουσα κατηγοριοποίηση.
Αυτό και μόνο το γεγονός είχε πυροδοτήσει λίγα χρόνια πριν, όταν είχαν διαρρεύσει οι σκέψεις της Mercedes, συζητήσεις για το αν χάνει το χαρακτήρα της, ενώ είχε σαν αποτέλεσμα η 190 να αποκτήσει το προσωνύμιο Baby Benz. Φυσικά στην πορεία αποδείχθηκε πως η κίνηση ήταν όχι μόνο λογική αλλά και επιβαλλόμενη, αυξάνοντας το βαθμό διείσδυσης αλλά και τις πωλήσεις της γερμανικής εταιρείας. Παράλληλα μετέβαλλε σιγά σιγά αλλά ουσιαστικά και το προφίλ της προς το πιο νεανικό –όχι πολύ, λίγο αλλά το μετάβαλλε- και προς το πιο σπορτίφ όπως θα δούμε στην πορεία.
Ενδιαφέροντα στοιχεία για την 190 είναι ότι το πλαίσιό της διάθετε εμπρός ράμφη όπως και αυτό της τότε S-Class, ότι ήταν η πρώτη Mercedes με πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων, καθώς και η πρώτη με συμβατικό χειρόφρενο και όχι με το κλασικό ποδόφρενο των μεγαλύτερων.
Η 190 ξεκίνησε με έναν τετρακύλινδρο 2.000 κυβικών, ο οποίος απέδιδε με καρμπυρατέρ 90(!) ίππους και με ψεκασμό –αυτό σήμαινε το Ε, μετά το 190, από το Einspritzmotor στα γερμανικά- 122, που εξασφάλιζαν μια τελική, χάρη και στην καλή αεροδυναμική με Cd 0,33, που στις Autobahnen προσέγγισε τα 200. Ακολούθησε η 190D, με έναν τελείως καινούργιο και ιδιαίτερα ήσυχο πετρελαιοκινητήρα, ο οποίος απέδιδε 72 μάλλον αναιμικούς ίππους.
Η επόμενη έκδοση που προστέθηκε στη γκάμα ήταν αυτή που προαναφέραμε πως άλλαξε το προφίλ της Mercedes προς το πιο σπορτίφ. Πρόκειται για την 190Ε 2.3-16, ο κινητήρας της οποίας προερχόταν από την τότε E-Class, είχε δεχθεί τις περιποιήσεις της AMG, απέδιδε 185 ίππους, χρειαζόταν μόλις 7,5 δεύτερα για το 0-100 και η τελική της έφτανε τα 230. Στην πρεμιέρα της, στην έκθεση της Φρανκφούρτης το 1983, ξεχώριζε και με τα αεροδυναμικά βοηθήματα του αμαξώματός της, ενώ χαρακτηριστικές ακόμα και σήμερα είναι οι καρό επενδύσεις των καθισμάτων της.
Λίγο πριν την πρεμιέρα της τρία πρωτότυπα της 190Ε 2.3-16 είχαν καταρρίψει στην πίστα του Nardo τα παγκόσμια ρεκόρ στα 25.000 χιλιόμετρα, 25.000 μίλια και στα 50.000 χιλιόμετρα, επιτυγχάνοντας μέση ταχύτητα που προσέγγιζε τα 250 χλμ./ ώρα. Παράλληλα στις 12 Μαΐου του 1984 20 όμοιες 190Ε 2.3-16, με διάσημους οδηγούς της F1 πίσω από τα τιμόνια τους, εγκαινίασαν με έναν μεταξύ τους αγώνα την καινούργια πίστα GP του Nuerburgring. Νικητής αναδείχθηκε ένας άγνωστος τότε βραζιλιάνος, ο Ayrton Senna, όπως μπορείτε να δείτε και στο βίντεο που ακολουθεί.
Η Baby Benz, παρά τη δυσπιστία που είχε αντιμετωπίσει στην αρχή, γρήγορα καθιερώθηκε, απέκτησε μάλιστα και εξακύλινδρη εκδοχή, την 190Ε 2.6 με 166 ίππους και με τον κινητήρα ίσα ίσα να χωράει κάτω από το καπό της, ενώ η πρώτη της ανανέωση έγινε 6 ολόκληρα χρόνια μετά την πρεμιέρα της, το 1988. Στα πλαίσιά της εκσυγχρονίστηκε το εσωτερικό της, απέκτησε τα μεγάλα πλευρικά προστατευτικά που αργότερα έγιναν το σήμα κατατεθέν του Bruno Sacco και ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες, ενώ η κορυφαία έκδοσή της έγινε η 190Ε 2.5-16 με τους 195 αρχικά καταλυτικούς ίππους, που αντικατάστησε την αντίστοιχη 2.3-16 και έκανε και μεγάλη καριέρα με 41 νίκες στο DTM.
Το επόμενο facelift έγινε το 1991, με την παραγωγή της να ολοκληρώνεται μετά από 11 ολόκληρα χρόνια και έπειτα από 1.879.629 μονάδες προς τα μέσα του 1993. Στα πλαίσια της τελευταίας της ανανέωσης η 190 απέκτησε και ένα βασικό σύνολο 1.800 κυβικών με 109 ίππους, που την έκανε δημοφιλή και στην Ελλάδα –ας μην ξεχνάμε πως τότε έτρεχε και η απόσυρση.
Διάδοχος της 190 ήταν η πρώτη C-Class, καθότι τότε άλλαξε και η ονοματολογία που χρησιμοποιεί η Mercedes για τη γκάμα της, που πλέον βρίσκεται αισίως στην 4η γενιά της, συνεχίζοντας με επιτυχία την πορεία που εγκαινίασε πριν από 30+ χρόνια η Baby Benz, η 190. Η οποία δικαίως συγκαταλέγεται στα πιο σημαντικά μοντέλα της υπερ-αιωνόβιας γερμανικής εταιρείας.
Γιάννης Σκουφής