Σύνδεση

Featured

ΓΙΑΤΙ Η PORSCHE 959, ΠΟΥ ΕΚΛΕΙΣΕ ΤΑ 30, EINAI ΤΟΣΟ ΣΠΟΥΔΑΙΑ;

Η Porsche 959 ήταν μαζί με τη Ferrari F40 –οι κόντρες τους σε θεωρητικό αλλά και πρακτικό επίπεδο έχουν μείνει στην ιστορία- ένα από τα πρώτα hyper car που εμφανίστηκαν ποτέ. Κατασκευάστηκε από το 1986 έως το 1993 και επειδή αρχικά προοριζόταν μόνο για το Group B, η μεταγενέστερη έκδοση παραγωγής για τον δρόμο –οι κανονισμοί της FIA προέβλεπε πως κάθε αγωνιστικό έπρεπε να παράγεται σε τουλάχιστον 200 μονάδες για να πάρει την ομολογκασιόν- είχε μια ιδιαίτερα προχωρημένη σχεδίαση. Για παράδειγμα, η ανεξάρτητη ανάρτηση στους τέσσερις τροχούς είχε διπλά αμορτισέρ, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα από την Bilstein και με υδραυλικό σύστημα αυξομείωσης της απόστασης, κατά 3 εκατοστά, από το έδαφος -ακριβώς αυτό έκανε το ένα από τα δύο αμορτισέρ.

Η 959 είχε προκαλέσει αίσθηση και γιατί πέρα από όλα τα άλλα ήταν ένα από τα πιο εύκολα και γρήγορα σούπερ σπορ μοντέλα της εποχής της. Χάρη στον αερόψυκτο 6κύλινδρο boxer των 2.847 κυβικών με τα διπλά turbο που απέδιδε 450 ίππους χρειαζόταν μόλις 3,2 δεύτερα για το 0-100 και η τελική της έφτανε στα εντυπωσιακά των 317 χλμ./ ώρα –ας μην ξεχνάμε πως μιλάμε για πριν από 30 χρόνια- χάρη και στην πολύ καλή αεροδυναμικής της, μιας και ο συντελεστής οπισθέλκουσες είχε μειωθεί από το 0,38 της τότε 911 στο 0,31.

Παράλληλα για την εποχή ήταν με ένας βάρος 1.450 κιλών ένα σχετικά ελαφρύ αυτοκίνητο κι αυτό χάρη στην εκτεταμένη χρήση αλουμινίου, των συνθετικών πάνελ του αμαξώματος και διαφόρων εξαρτημάτων από ελαφριά κράματα και υλικά (όπως το κέβλαρ, το νόμεξ κ.α.).

Porsche-959-cutaway (8)

Η τετρακίνηση PSK (Porsche Steuer Kupplung) με υγρό πολύδισκο συμπλέκτη στο εμπρός διαφορικό περνούσε έως και ισόποσα την ροπή στους δύο άξονες (σε νορμάλ συνθήκες το 80% ήταν στον πίσω άξονα). Μάλιστα φήμες, θέλουν την εξαιρετική τετρακίνηση ATTESA-ETS του Nissan Skyline GT-R R32 να είναι εμπνευσμένη από εκείνη της 959, με την τελευταία να είναι ένα από τα πρώτα σπορ μοντέλα με τετρακίνηση, η οποία βέβαια πέρασε στις επόμενες 911 turbo.

Αξιοσημείωτη λεπτομέρεια το σειριακό σύστημα υπερτροφοδότησης –2 στροβιλοσυμπιεστές, με το δεύτερο που είναι μεγαλύτερος να αναλαμβάνει δράση μετά τις 4.300 σ.α.λ.- που αργότερα πέρασε στα Mazda RX-7 και Toyota Supra IV, ενώ σήμερα χρησιμοποιείται από πολλούς κατασκευαστές.

Οι ζάντες από μαγνήσιο επέτρεψαν την κοίλη σχεδίαση και την τοποθέτηση της βαλβίδας στο κέντρο (πίσω από το καπάκι), καθώς και ενός συστήματος ελέγχου της πίεσης, ώστε να διασφαλίζεται η σωστή πρόσφυση του ελαστικού.

Ως αγωνιστικό η 959 είχε κατακτήσει το Dakar του 1986 και ως στο Group B καταργήθηκε μαζί με την εν λόγω κλάση -λόγω της θηριώδους δύναμης άνω των 800 ίππων και των τρομακτικών ατυχημάτων όπως αυτό του Henri Toivonen. Ως hyper car κατασκευάστηκε σε 300 μονάδες και αρχικός στόχος ήταν η δημιουργία της απόλυτης 911. Για αυτό και κάθε 959 που υπάρχει έχει συλλεκτική αξία…

Οι πολύ όμορφες απεικονίσεις, τύπου ακτινογραφίας της θρυλικής πια Porsche 959 που μπορείτε να δείτε στη συνέχεια πιστώνονται στον David Kimble.

Γιάννης Σκουφής

Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Formula 1: Αυτά είναι τα μονοθέσια του 2024

F1

F1, Δοκιμές Μπαχρέιν: Η Red Bull παραχώρησε την πρώτη θέση στη Ferrari

F1

Alfa Romeo: Τελικές δοκιμές της Milano που παρουσιάζεται στις 10 Απριλίου

Alfa Romeo

H Mercedes αναθεωρεί τους στόχους για τα ηλεκτρικά

Mercedes-Benz