Η Audi σε συνεργασία με την εταιρεία Joule και προκειμένου να μειώσει τις εκπομπές ρύπων των μοντέλων της φαίνεται να έχει στραφεί προς τα συνθετικά καύσιμα. Μάλιστα προκειμένου η έρευνα να είναι όσο το δυνατόν πιο αποδοτική και προκειμένου οι ειδικοί της να κατανοήσουν καλύτερα τη συμπεριφορά του καυσίμου, έχει κατασκευαστεί ένας «γυάλινος κινητήρας», που προσομοιώνει συνθήκες πίεσης καύσης στα 15 bar και θερμοκρασία 350 βαθμών Κελσίου. Για να ακριβολογούμε ο κινητήρας ούτε συνηθισμένος είναι, ούτε βέβαια από γυαλί, ενώ χρησιμοποιείται γενικά από τα τμήματα έρευνας και εξέλιξης. Έχει το μέγεθος μιας μπάλας ποδοσφαίρου και έχει ένα παράθυρο από κρύσταλλο υψηλής αντοχής, προκειμένου να μπορεί να καταγραφεί η εξέλιξη της καύσης με τη βοήθεια μιας κάμερας που «τραβάει» με ρυθμό 800 εικόνων το δευτερόλεπτο.
Το συμπέρασμα των ειδικών είναι αυτό που ίσως να έχετε μαντέψει: σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα, η σύνθεση των οποίων αλλάζει από σημείο σε σημείο, τα συνθετικά e-fuels της Audi είναι πιο καθαρά και δεν περιέχουν καθόλου ακόρεστους και αρωματικούς υδρογονάνθρακες. Φυσικά η χρήση τους γίνεται έπειτα από ανάμιξή τους με τα συμβατικά, ακριβώς όπως συμβαίνει με τα βιο-καύσιμα (π.χ. η βιο-αιθανόλη E85 έχει 85% αιθανόλη και 15% αμόλυβδη).
Το επόμενο στάδιο είναι η βελτιστοποίηση της διαδικασίας παραγωγής συνθετικής αιθανόλης (e-ethanol) και συνθετικού πετρελαίου (e-diesel) στις εγκαταστάσεις έρευνας και εξέλιξης στο Νέο Μεξικό. Εκεί μικρο-οργανισμοί χρησιμοποιούν την υγρασία (υφάλμυρο, αλμυρό ή βρώμικο νερό) και την ηλιακή ακτινοβολία για φωτοσύνθεση και διοξείδιο του άνθρακα για να παραχθούν συνθετικά καύσιμα (φανταστείτε κάτι σαν την ζύμωση με μύκητες).
Όλα αυτά σε ερευνητικό επίπεδο το οποίο μάλλον θα αφήσει χρήσιμα πορίσματα για το μέλλον, αν και η συγκεκριμένη παραγωγή της Joule για παραγωγή καυσίμων με χρήση CO2 είναι αμφιλεγόμενη. Πάντως, έρευνες θέλουν την αυτοκίνηση για τις επόμενες 2 με 3 δεκαετίες να εξαρτάται από τα υγρά καύσιμα, οπότε η έρευνα της Audi έχει μία λογική…
Γιάννης Σκουφής