Αλλάζει το σύστημα υπολογισμού των διοδίων, καθώς σύμφωνα με τροπολογία του υπουργείου Υποδομών που ψηφίστηκε από τη Βουλή οι χρεώσεις θα γίνονται ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση που ένα όχημα διανύει στον αυτοκινητόδρομο. Παράλληλα θα μπορεί να γίνεται πληρωμή και για τη χρονική διάρκεια χρήσης του οδικού δικτύου.
Σύμφωνα με την τροπολογία λοιπόν η χρέωση των διοδίων μπορεί να γίνεται:
- Ανά χιλιόμετρο χρήσης του δικτύου και
- αναλογικά, ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου –ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια, κ.α.– με την επιφύλαξη του νομικού καθεστώτος που διέπει τις συμβάσεις παραχώρησης.
Το ποσό θα καθορίζεται από το ηλεκτρονικό σύστημα και θα αντιστοιχεί στα χιλιόμετρα που θα διανύει ένα όχημα από τον κόμβο εισόδου έως την έξοδο.
Παράλληλα με απόφαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστου Σπίρτζη σχετικά με τον τρόπο πληρωμής καθορίζονται:
- η υπηρεσία έκδοσης της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου για τη χρήση του συνόλου του εθνικού οδικού δικτύου ή τμήματός του, με επιλεγμένη διάρκεια ισχύος και με αναλογική χρέωση
- ο τύπος της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου (π.χ. αυτοκόλλητο) που τοποθετείται στο όχημα
Με τη ρύθμιση θεσπίζεται και απαγόρευση κατασκευής και λειτουργίας νέων κατ’ ουσίαν μετωπικών διοδίων, εφόσον δεν εξατομικεύονται οι χρεώσεις αυτές βάσει πραγματικής χρήσης ανά διερχόμενο όχημα. Ταυτόχρονα καθορίζονται τα σημεία ανέγερσης και λειτουργίας σταθμών διοδίων, το ύψος τελών ανά κατηγορία οχήματος και ανά διανυόμενο χιλιόμετρο καθώς και η απαλλαγή υποχρέωσης καταβολής τελών διοδίων σε ειδικές κατηγορίες και ευάλωτες ομάδες πληθυσμού (άνεργους, ΑμεΑ, κατοίκους όμορης του δικτύου περιοχής, καθώς και σε οχήματα εξυπηρέτησης εκτάκτων αναγκών όπως οχήματα Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Ελληνικής Αστυνομίας, ασθενοφόρα κ.α.).
Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων θα καταργήσει τους μετωπικούς σταθμούς διοδίων, ενώ σε όλες τις εισόδους της χώρας θα υπάρχουν βινιέτες, κάρτες διοδίων δηλαδή, ώστε τα επιβατικά αλλά κυρίως τα φορτηγά και τα βαρέα οχήματα να μην διέρχονται με ανορθόδοξο τρόπο από τη χώρα μας και να υπάρχουν έσοδα για τη συντήρηση του δικτύου.
Το πλήρες αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων αφορά το σύνολο του οδικού δικτύου καθώς και τους διερχόμενους οδηγούς οχημάτων όλων των κατηγοριών και θα εφαρμοστεί σταδιακά –πιθανότατα από την Εγνατία Οδό- στα τέλη του 2016, αρχές του 2017.
Ταυτόχρονα θεσπίζεται η απαγόρευση διέλευσης από το παράπλευρο οδικό δίκτυο για οχήματα επαγγελματικής χρήσης, όταν αυτά υπερβαίνουν μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων, με σκοπό την ασφαλή διέλευση των οχημάτων και τη μείωση του μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων.
Το σύστημα πληρωμής διοδίων με το χιλιόμετρο ή με το χρόνο εφόσον ισχύει για το σύνολο του οδικού δικτύου θα εφαρμοστεί -εκτός απροόπτου- και στην Αττική οδό, όπου με το σημερινό καθεστώς ισχύει το παράλογο να πληρώνεις και για χιλιόμετρα που είναι εξ ορισμού δεδομένο πως δεν θα διανύσεις. Αν μπεις π.χ. από την Κηφισίαςμε κατεύθυνσης προς το αεροδρόμιο πληρώνεις και για τα χιλιόμετρα από την Ελευσίνα έως την έξοδο της Κηφισίας που είναι δεδομένο πως δεν θα τα καλύψεις στη συγκεκριμένη στιγμή.
Γιάννης Σκουφής
