Σύνδεση

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Η Νορβηγία μειώνει τα προνόμια των ηλεκτρικών

Η χώρα που αποτέλεσε παγκόσμιο πρότυπο στην ηλεκτροκίνηση αλλάζει πλέον ρότα. Η Νορβηγική κυβέρνηση σχεδιάζει τη σταδιακή κατάργηση των φοροαπαλλαγών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2027, βάζοντας τέλος σε μια εποχή κρατικής ενίσχυσης που διήρκεσε πάνω από μια δεκαετία.

Η απόφαση αυτή επηρεάζει άμεσα ακόμη και τα πιο δημοφιλή μοντέλα, όπως το Tesla Model Y και το Volkswagen ID.4, που μέχρι σήμερα εξαιρούνταν εντελώς από τον ΦΠΑ. Το μέτρο έρχεται τη στγμή που η χώρα έχει ήδη πετύχει τον στόχο της πλήρους μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση: τον Σεπτέμβριο, το 98% των νέων ταξινομήσεων αφορούσε αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, ποσοστό που ουσιαστικά ισοδυναμεί με το τέλος της εποχής των θερμικών κινητήρων.

Με βάση τον προτεινόμενο προϋπολογισμό, από το 2026 το όριο απαλλαγής από τον ΦΠΑ θα μειωθεί από τις 500.000 στις 300.000 κορώνες (από περίπου 44.000 σε 26.300 ευρώ). Αυτό σημαίνει ότι τα πιο προσιτά ηλεκτρικά, όπως το Tesla Model Y, θα πάψουν να είναι πλήρως αφορολόγητα. Για παράδειγμα, η βασική έκδοση του Model Y που κοστίζει σήμερα 422.000 κορώνες (περίπου 37.000 ευρώ) θα επιβαρυνθεί με επιπλέον 30.500 κορώνες φόρο (περίπου 2.700 ευρώ), ενώ αν καταργηθεί πλήρως η απαλλαγή το 2027, η συνολική αύξηση θα φτάσει περίπου τις 75.000 κορώνες (6.600 ευρώ).

Η Νορβηγική Ένωση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων έκανε λόγο για «βιαστική και επικίνδυνη απόφαση», προειδοποιώντας πως η μείωση των κινήτρων μπορεί να ανακόψει την ανοδική πορεία των πωλήσεων και να στρέψει ξανά τους καταναλωτές προς τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Παρά τη θεαματική διείσδυση των ηλεκτρικών στις νέες ταξινομήσεις, επτά στα δέκα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους νορβηγικούς δρόμους εξακολουθούν να είναι θερμικά.

Παράλληλα, η κυβέρνηση σκοπεύει να αυξήσει τον εφάπαξ φόρο ταξινόμησης για τα συμβατικά αυτοκίνητα, ώστε να διατηρηθεί ένα σχετικό φορολογικό πλεονέκτημα υπέρ των ηλεκτρικών. Το σχέδιο περιλαμβάνεται στον κρατικό προϋπολογισμό του 2026 και θα χρειαστεί έγκριση από το κοινοβούλιο, όπου η κυβέρνηση δεν διαθέτει πλειοψηφία.

Για να χρηματοδοτηθούν οι αυξημένες δημόσιες δαπάνες, προτείνεται επίσης αύξηση των κονδυλίων από το κρατικό επενδυτικό ταμείο, στα 579,4 δισεκατομμύρια κορώνες (περίπου 50,7 δισεκατομμύρια ευρώ).

Η σταδιακή κατάργηση των κινήτρων δείχνει ότι η Νορβηγία περνά πλέον σε ένα νέο στάδιο: η αγορά της έχει ωριμάσει τόσο, ώστε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μπορούν να σταθούν χωρίς κρατική στήριξη -ένα μήνυμα που δύσκολα θα περάσει απαρατήρητο και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Νέο Peugeot 308: Αισθητική και τεχνολογική αναβάθμιση

Featured

Νέος ΚΟΚ: Τι αλλάζει από σήμερα 13 Σεπτεμβρίου – Ποια είναι τα νέα πρόστιμα

Featured

Citroen: Το νέο C3 απέκτησε και έκδοση βαν

Citroen

Πρεμιέρα ZEEKR στην Ελλάδα με 001, X και 7X – Πόσο κοστίζουν

Featured