Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) είναι το παρόν και για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και ουσιαστικά ο μόνος δρόμος προς ένα ανταγωνιστικό αύριο. Από την πλήρως αυτόνομη οδήγηση μέχρι την προληπτική ασφάλεια και την «έξυπνη» επικοινωνία με τον δρόμο, η AI φέρνει την επόμενη μεγάλη επανάσταση στην αυτοκίνηση.
Σύμφωνα με μελέτη της McKinsey, έως το 2030, το 10-15% των νέων αυτοκινήτων θα διαθέτει υψηλό επίπεδο αυτονομίας, ενώ η ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης στη βιομηχανική παραγωγή μπορεί να αυξήσει την απόδοση έως και κατά 20%.
Ωστόσο, η Ευρώπη φαίνεται να μένει πίσω – και μάλιστα επικίνδυνα. Οι αμερικανικές και κινεζικές εταιρείες κινούνται με ρυθμούς τεχνολογικής startup, επενδύοντας μαζικά σε data, software και υπολογιστική ισχύ. Αντίθετα, οι παραδοσιακοί ευρωπαίοι κατασκευαστές δείχνουν να αγωνίζονται να ακολουθήσουν.
Ο Stefan Bratzel, από το Center of Automotive Management, το θέτει ξεκάθαρα: «Οι ψηφιακοί παίκτες έχουν ήδη το προβάδισμα στην AI. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες υστερούν σε software και τεχνολογική κουλτούρα».
Και τα παραδείγματα το αποδεικνύουν. Η Tesla έχει ήδη προηγηθεί με το Autopilot. Η Xpeng με το XNGP προσφέρει πλήρη αυτόνομη λειτουργία σε αστικές συνθήκες. Η Nio αναπτύσσει πλατφόρμες που φέρνουν την αυτονομία στην πόλη και στον αυτοκινητόδρομο. Η Geely δίνει φωνητικές εντολές για βασικές λειτουργίες. Η BYD χρησιμοποιεί AI για να προσαρμόζει το αυτοκίνητο στον οδηγό σε πραγματικό χρόνο.
Στην Ευρώπη, παρά τις μεμονωμένες προσπάθειες όπως της BMW με το φωνητικό σύστημα ή της Mercedes με τη συνεργασία με τη Google για την MBUX, το συνολικό momentum είναι ανεπαρκές. Ο Fabio Hölscher από τη Warburg Research εξηγεί: «Η μετάβαση απαιτεί επένδυση, ταχύτητα και ευελιξία. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες διστάζουν και οι δομές τους δεν βοηθούν».
Το θεμελιώδες πρόβλημα, όπως σημειώνει και ο Pedro Pacheco της Gartner, είναι η έλλειψη εσωτερικής τεχνολογικής κουλτούρας. Δεν υπάρχει εμπειρία σε data handling ή software development, ενώ οι αποφάσεις για επενδύσεις σε AI παραμένουν διστακτικές.
Η Tesla επενδύει δισεκατομμύρια σε υπολογιστική ισχύ για να εκπαιδεύσει τα συστήματα της. Στην Ευρώπη, αν ζητήσεις κάτι αντίστοιχο από CEO, το πιθανότερο είναι να σου μιλήσει για κόστος, όχι για ευκαιρία.
Η αυτοκινητοβιομηχανία, όμως, βρίσκεται ήδη στη στροφή. Και όποιος δεν επιταχύνει τώρα, απλώς θα χάσει το επόμενο γύρο. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι ένα ακόμα gadget – είναι ο νέος πυρήνας ανταγωνιστικότητας. Και η Ευρώπη δεν έχει την… πολυτέλεια να την αντιμετωπίζει σαν πολυτέλεια.
