Σύνδεση

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΝΤΕΝΗ ΘΕΟΧΑΡΑΚΗ «meta-synthesis»

Το τοπίο σε πρώτο πλάνο θέτει η Ντένη Θεοχαράκη στη νέα της έκθεση ζωγραφικής «meta-synthesis», η οποία εγκαινιάζεται την Πέμπτη 11 Μαΐου 2017 και ώρα 20:00 στη Γκαλερί Ευριπίδη.

Τα έργα της αντλούν την έμπνευση και τη θεματολογία τους από τη γνωριμία της με πολιτισμούς της Άπω Ανατολής και συγκεκριμένα από οπτικά ερεθίσματα και συναισθηματικές παραστάσεις που απεκόμισε ταξιδεύοντας στην Καμπότζη, το Λάος αλλά και την Ιαπωνία και την Κίνα.

Στη νέα της έκθεση ζωγραφικής η Ντένη Θεοχαράκη εστιάζει στην απόδοση του εσωτερικού κάλλους που ενυπάρχει στη φύση. Η απεικόνιση ξεκινά από μια εσωτερική θεώρηση της πραγματικότητας, η οποία εξωτερικεύεται μέσα από την ζωγραφική διαδικασία, με συνέπεια και αυτοπειθαρχία, είτε μέσω της μελάνης πάνω σε χειροποίητο χαρτί, είτε με μικτά υλικά σε μουσαμά, δέρμα ή ξύλο.

Η «meta-synthesis», αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης δουλειάς της, «macro-micro cosmos» και χαρακτηρίζεται από τον απόλυτο σεβασμό στη φύση, αλλά και στον ίδιο τον άνθρωπο. Συνθέσεις δουλεμένες σε ασπρόμαυρες επιφάνειες ιαπωνικού και κινεζικού χαρτιού, των οποίων η συνολική τεχνική αποπνέει, όπως και αυτή των χρωματικών της συνθέσεων, μία αίσθηση περίτεχνης φυσικότητας.

DENNY-THEOCHARACIS-META-SYNTHESIS (5)

Όπως αναφέρει στο εισαγωγικό κείμενο του καταλόγου της έκθεσης η Μαριλένα Ζ. Κασιμάτη, Ιστορικός Τέχνης και Επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης:

«Εικόνες ακατάστατες στην αρχή, αργότερα ισορροπημένες μεταφορές και μετωνυμίες του φυσικού περιβάλλοντος που την έθελξε. Εικόνες που δεν είναι τυχαίες ‘αρπαγές’ του βλέμματος. Περισσότερο από άλλες, ανάγονται σε έναν φανερό ή έστω κρυφό διάλογο με την αισθητική σκέψη της Άπω Ανατολής» ενώ παρατηρώντας και εξετάζοντας το χρώμα, το καινούργιο στοιχείο στη σημερινή δουλειά της ζωγράφου, επισημαίνει: «Με τα νέα της υλικά, κυρίως το χρώμα, τοποθετείται σε έναν νέο ενδιαφέροντα άξονα για την εξίσου με το σχέδιο παραμελημένη τοπιογραφία στην εποχή μας, με διατυπώσεις γεμάτες κίνηση, ενέργεια, έμπνευση και ανησυχία».

Καταλήγοντας, η κα Κασιμάτη συμπεραίνει ότι: «Στη μετα-μεταμοντέρνα εποχή μας, μέσα στην απεχθή ρευστότητα της «δημιουργικής ασάφειας», η διατύπωση μιας έντονα εξατομικευμένης εικαστικής γλώσσας δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση για να γίνει η μετάβαση πειστική. Απαιτεί απομόνωση, συγκρότηση και έντονη αυτοπεποίθηση για να ερμηνευθεί το νέο επίτευγμα με έναν πρόσφορο τρόπο, να καταστεί «φυσικό» και εν-διαφέρον μέσα στον εικαστικό χώρο. Η Ντένη Θεοχαράκη μας δίνει όμως το χέρι για να περιπλανηθούμε μαζί της σε έναν μοναχικό κόσμο, σε έναν κόσμο που έπλασε με απέραντη υπομονή, θέληση, κατανόηση, καταθέτοντας –όχι πάντα φανερά– τις δικές της δύσκολες αλλά πάντως λυτρωτικές προτάσεις. Η οπτική απόλαυση εννοείται ότι θα μας αποζημιώσει».

DENNY-THEOCHARACIS-META-SYNTHESIS (7)

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ 11 ΜΑΪΟΥ ΕΩΣ 3 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017

Evripides Art Gallery

Ηρακλείτου 10 & Σκουφά Κολωνάκι, Αθήνα, 106 73

τηλ: 210 36 15 249, 210 36 15 909, www.evripides-art.gr, info@evripides-art.gr

Ημέρες & Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη – Πέμπτη- Παρασκευή: 11.00 – 20.30

Τετάρτη: 11.00 -17.00 & Σάββατο: 11.00 -16.00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά

Ο χώρος πληροί τις προϋποθέσεις για την πρόσβαση ΑμεΑ.

DENNY-THEOCHARACIS-META-SYNTHESIS (2)

Ντένη Θεοχαράκη

Η Ντένη Θεοχαράκη γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται.

Eίναι πτυχιούχος του Tμήματος Οικονομικών Επιστημών της Σχολής Οικονομικών & Πολιτικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου MBA με ειδίκευση στα Χρηματοοικονομικά, από το Stern Business School of New York University.

Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών (2006-2011) με δάσκαλο τον Γιάννη Ψυχοπαίδη στην ζωγραφική και τον Μανώλη Μπαμπούση στη φωτογραφία.

Μέσα από τη γνωριμία της με μακρινούς πολιτισμούς, αναζητεί νέα οπτικά ερεθίσματα και συναισθηματικές παραστάσεις τις οποίες και μεταφέρει στη ζωγραφική της.

DENNY-THEOCHARACIS-META-SYNTHESIS (4)

Ατομικές εκθέσεις:

meta-synthesis, Evripides Art Gallery, Αθήνα 2017

macro-micro-cosmos, Γκαλερί έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου, Αθήνα 2013

Ομαδικές εκθέσεις:

Piasa Auction House ‘Hellenic Art Auction’

118 rue du Faubourg Saint-Honoré, Paris, Επιμέλεια Laura Wilmotte- Koufopandelis Νοέμβριος 2015

Art-Athina 2014, 19η Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης, διοργάνωση: EuroMare, γήπεδο TaeKwonDo, Π.Φάληρο, Αθήνα 2014

Απόφοιτοι 2010-2011, Έκθεση αποφοίτων Α.Σ.Κ.Τ. Αθήνας, επιμέλεια: Μιχάλης Μανουσάκης, εκθεσιακός χώρος “Νίκος Κεσσανλής”, Αθήνα 2014

Μιλώντας για το μέλλον, επιμέλεια: Ίρις Κρητικού, Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», Αθήνα 2013

12 Νέοι Εικαστικοί Καλλιτέχνες VI, Ο.Π.Α.Ν. Δήμου Αθηναίων – Εφημερίδα Αυγή, επιμέλεια: Λήδα Καζαντζάκη. Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», Αθήνα 2011

ImagINation, Εργαστήριο Φωτογραφίας Α.Σ.Κ.Τ. – περιοδικό Μητροπολιτικές Ιστορίες, επιμέλεια: Μανώλης Μπαμπούσης. Εταιρία Πολιτισμού «Χώρος 12Α», Αθήνα 2011

Με Ασβέστη και Θάλασσα – Εικαστικές προσεγγίσεις στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, Έκθεση Ζ’ Εργαστήριο Ζωγραφικής Α.Σ.Κ.Τ. Αθήνας, επιμέλεια: Γιάννης Ψυχοπαίδης. Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα 2011.

6η Biennale Φοιτητών Ανωτάτων Καλών Τεχνών Ελλάδας, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης-κτήριο Μενάνδρου, Αθήνα 2011

Εξορίες-Μνήμες από το Παρόν, Έκθεση Ζ’ Εργαστηρίου Ζωγραφικής ΑΣΚΤ Αθήνας, Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα 2010

Athens Photo-Festival. 28 σπουδαστές της ΑΣΚΤ, φουαγέ Θεάτρου-Φωτογραφίας της Α.Σ.Κ.Τ., Αθήνα 2008

20ή Photo-Biennale Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2008

DENNY-THEOCHARACIS-META-SYNTHESIS (6)

ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΚΛΕΙΣΜΕΝΟΣ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΤΟΥΤΟΝ ΕΔΩ, ΤΟΝ ΔΙΚΟ ΜΑΣ

Της Μαριλένας Ζ. Κασιμάτη

«…Η γραμμή που χαράζεις ακολουθεί το συναίσθημα. Αρχικά είναι κάτι το απαλό, κάτι το ονειρικό, που μετατρέπεται προοδευτικά σε κάτι σκληρό, ξηρό, μοναχικό, κάτι που τελειώνει, κάτι που αρχίζει».

          Cy Twombly

ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ

Στην προηγούμενη έκθεση -macro-micro-cosmos, η Ντένη Θεοχαράκη, με όχημα την αδρή γραφή της και σχεδιάζοντας διαρκώς σε μακριά ρολά, με μελάνια και χαρτιά που έφερνε από τα ταξίδια της στην Άπω Ανατολή, διατύπωσε με επιτυχία μια ενδιαφέρουσα, νέα, απόλυτα διακριτή, δική της γλώσσα. Η δομή των σχημάτων, οι κατακόρυφοι όγκοι που αναπτύσσονται ως φανταστικοί γεωλογικοί σχηματισμοί με πλήθος μικρογραφικών στοιχείων, που μετεωρίζονται στο κενό, οι αρχετυπικές μορφές κατοικιών που εδράζονται πάνω σε μακρινούς –θαρρείς– πλανήτες, αποτελούν την επιτομή της ιδιαίτερης, προσωπικής της γλώσσας, του δικού της  ατομικού ιδιώματος, σαν να περιγραφές ενός αλλόκοτου –σχεδιασμένου πάντως με την σαφήνεια του υπαρκτού– κόσμου, σε παράλληλη αναλογία με τον αισθητικό διαλογισμό της Ανατολής. Σαν μια άσκηση αναχωρητισμού.

Στη μετα-μεταμοντέρνα εποχή μας, μέσα στην απεχθή ρευστότητα της «δημιουργικής ασάφειας», η διατύπωση μιας έντονα εξατομικευμένης εικαστικής γλώσσας δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση για να γίνει η μετάβαση πειστική. Απαιτεί απομόνωση, συγκρότηση και έντονη αυτοπεποίθηση για να ερμηνευθεί το νέο επίτευγμα με έναν πρόσφορο τρόπο, να καταστεί «φυσικό» και εν-διαφέρον μέσα στον εικαστικό χώρο. Εκτιμούμε ιδιαίτερα την επιλογή της Ντένης Θεοχαράκη να ασχοληθεί όχι μόνο με το παραμελημένο είδος του σχεδίου, αλλά να διαπρέψει σε αυτό και να δημιουργήσει την έκπληξη με μια  ασυνήθιστη πυκνότητα γραφής που κατατέθηκε με υπομονή και προσήλωση, αναλαμβάνοντας επιπλέον την ευθύνη να μας εισαγάγει θεματικά στην περίπλοκη τροχιά που απαιτεί η συνεκτική ανάγνωση του υλικού. Δύσκολη επιλογή, με απαιτήσεις, πολύ περισσότερο αν συνεκτιμηθεί η αποφυγή της πολύ πιο προσιτής αναφοράς στην απεικόνιση της ανθρώπινης μορφής και όχι η θεματική της ονειρικής σκηνοθεσίας, με δράστες πυργοειδείς βράχους, μετέωρους σε ένα αγωνιώδες σύμπαν, με κυρίαρχο το αίσθημα του horror vacui. Απαιτεί χρόνο η διερεύνηση της πυκνής γραφής της όπου το μικροσκοπικό σταθμίζεται με το μακροσκοπικό, το ορθολογικά δομημένο κτίσμα με την αναίρεσή του που σε μια νέα φάση επανέρχεται στον χώρο του ορθολογικού και αποκτά θεμέλια, αγκιστρωμένα πάντα στον αέρα (Take your  Time, αγαπητοί φιλότεχνοι!).

Δεν φαίνεται να προκύπτουν λάθη κατά τον σχεδιασμό, και αν πάλι προκύψουν, θα ενσωματωθούν με το γραμμικά ορθό, η πορεία πρέπει να είναι αδιάλειπτη, η παρακολούθησή της συχνά τυραννική αλλά και παρηγορητική, γιατί η ζωγράφος θέλει η προσπάθεια εντέλει να ανταμείβεται. Αν η φυγή είναι δυσχερέστερη σε ετούτον τον Κόσμο από την παραμονή, ο βίος γίνεται αβίωτος. Δύσκολος αν και η απόφαση για αναχωρητισμό στους νέους αυτούς τόπους οδηγεί σε εφιαλτικότερους τρόπους ζωής.

Η Ντένη Θεοχαράκη μας δίνει όμως το χέρι για να περιπλανηθούμε μαζί της σε έναν μοναχικό κόσμο, σε έναν κόσμο που έπλασε με απέραντη υπομονή, θέληση, κατανόηση, καταθέτοντας –όχι πάντα φανερά– τις δικές της δύσκολες αλλά πάντως λυτρωτικές προτάσεις. Η οπτική απόλαυση εννοείται ότι θα μας αποζημιώσει. Στο χέρι μας είναι να την ακολουθήσουμε.

ΤΟ ΤΡΕΞΙΜΟ– ΤΟ ΒΟΥΝΟ– ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ

Η Ντένη Θεοχαράκη λατρεύει το τρέξιμο στα βουνά. Ένα σημαντικό κομμάτι στη ζωή τής ζωγράφου ξεκινά όταν βγάζει τις γόβες για να τις αλλάξει με αθλητικά παπούτσια και αρχίζει να τρέχει με επιδόσεις αθλήτριας στα βουνά. Από το τρέξιμο μέσα στην αδόμητη φύση αντλεί εικόνες και σκέψεις, όπου η ταχύδρομη οπτική συγκίνηση μετατρέπεται από σωματική άσκηση σε διαλογική, ψυχικά απελευθερωτική δημιουργία- για την τέχνη της. Είναι το τρέξιμο, όχι η διερευνητική στατική ματιά  μπροστά από ένα στημένο καβαλέτο, κάπου μέσα στην φύση με τα πινέλα στο χέρι και τα χρώματα στο βαλιτσάκι, όπως γινόταν παλιά, που την κάνει να βλέπει τα βουνά, τα δέντρα, σαν αρχετυπικά σύμβολα.

Το Κοσμικό Δέντρο είναι η λατρευτική έννοια που ταυτίζει το Ιερό Δέντρο με τον Κόσμο. Γιγάντιο σε μέγεθος, έχει τις ρίζες του βυθισμένες έως την καρδιά της γης, ενώ η κορυφή του αγγίζει τον ουρανό. Είναι ο άξονας του Κόσμου (axis mundi). Είναι σύμβολο Ζωής, σύμβολο του Κόσμου, συνδέεται τόσο με το Δέντρο της Ζωής όσο και με το αμαρτωλό Δέντρο της Γνώσης. Γνωστά αυτά και μάλλον τετριμμένες οι σημειώσεις που αντλούνται από την βιβλιογραφία.

Η Ντένη Θεοχαράκη κρατά όμως και  γραπτές σημειώσεις των ταχύδρομων συμβάντων, τις οποίες και καταθέτει ως βάση αρκετών έργων της, πυκνογραμμένες αράδες με μελάνι ιαπωνικό ως αφετηρία για την αποτύπωση των ουσιωδών που γεννούνται με την κίνηση. Εικόνες ακατάστατες στην αρχή, αργότερα ισορροπημένες μεταφορές και μετωνυμίες του φυσικού περιβάλλοντος που την έθελξε. Εικόνες που δεν είναι τυχαίες «αρπαγές» του βλέμματος. Περισσότερο από άλλες, ανάγονται σε έναν φανερό ή έστω κρυφό διάλογο με την αισθητική σκέψη της Άπω Ανατολής, όπως έχουμε μάθει να την αποκαλούμε συνοπτικά. «Ναι, το Δέντρο και το Βουνό μπορεί να σου δίνουν δύναμη να προχωρήσεις, να γίνονται μοναχικές ανθρώπινες μορφές (το Δέντρο). Να το δεις ως άνθρωπο που εμπεριέχει πολλές από τις ιδιότητές του. Να το δεις ως φιλικό, να το δεις με την καταστροφική δύναμη της ρίζας που κάνει πολιτισμούς να καταστρέφονται. Όπως ακριβώς ο άνθρωπος: θα δώσει καρπούς και δύναμη; Θα δημιουργήσει; Θα καταστρέψει; Τα πάντα θα κάνει.», είναι τα λόγια που ερμηνεύουν ως ένα βαθμό τις επιλογές της η Ντένης Θεοχαράκη. Διόλου αντιφατικά ή δυσνόητα λόγια. Δυνατό το εύρημα του ανθρωπομορφικού, ακλόνητα δομημένου δέντρου στο ντελικάτο έργο της ζωγράφου και σχεδιάστριας, με τα παστόζικα  μονοχρωματικά του ακρυλικά. Ωστόσο το εύρημα δεν επιδρά πάντα ευεργετικά στην ανάγνωση, καθώς, πίσω του κρύβει μάλλον παρά αποκαλύπτει κάτι καλά κρυμμένους  κόσμους προς διερεύνηση. Με τα νέα της υλικά, κυρίως το χρώμα, τοποθετείται σε έναν νέο ενδιαφέροντα άξονα για την εξίσου με το σχέδιο παραμελημένη τοπιογραφία στην εποχή μας, με διατυπώσεις γεμάτες κίνηση, ενέργεια, έμπνευση και ανησυχία.

Έτσι όπως η Ντένη Θεοχαράκη ξαναχρησιμοποίησε για το δικό της εικαστικό ταξίδι παλιά χαρτιά για συναρμολόγηση εξαρτημάτων αυτοκινήτων που βρήκε στο λεηλατημένο εργοστάσιο του Βόλου (blueprints), με τη νέα της δουλειά και με τους δικούς της διακριτούς κώδικες, συνθέτει νέους κόσμους, έχοντας κατά νου ότι πρόκειται πάντα για τον δικό μας, ετούτο εδώ, τον κάτω κόσμο.

DENNY-THEOCHARACIS-META-SYNTHESIS (3)

Γράψτε ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

To Tesla Cybertruck γίνεται και… αμφίβιο! (Video)

Featured

Το Fiat Panda έγινε Pandina (Video)

Featured

Η Suzuki ανανεώνει για 2η φορά το Vitara

Featured

Τα νέα αγωνιστικά του WRC δεν θα είναι υβριδικά!

Featured