Αν και οι εποχές του Ψυχρού Πολέμου και των κατασκόπων έμοιαζαν να έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, φαίνεται ότι δεν έχει εξαλειφθεί ακόμα το φαινόμενο. Και ένα νέο περιστατικό έγινε γνωστό στην αυτοκινητοβιομηχανία, με «θύματα» τις Volvo και Scania.
To κεντρικό πρόσωπο είναι ένας 47χρονος Σουηδός σύμβουλος επιχειρήσεων, ο οποίος κατηγορείται ότι ασκούσε βιομηχανική κατασκοπεία όχι μόνο στις δύο εταιρείες που προαναφέραμε αλλά και σε πολλές ακόμα που δραστηριοποιούνται σε άλλους τομείς πλην της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο ύποπτος κατηγορείται ότι μετέφερε υλικό από υπολογιστές σε διάφορα στικάκια, καθώς και η λήψη φωτογραφιών από οθόνες υπολογιστών, με στόχο να τα πουλήσει σε ξένη δύναμη.
Όπως δήλωσε ο δημόσιος κατήγορος Mats Ljunggvist στο Reuters, «ο άντρας συνελήφθη ενώ συναντήθηκε με έναν Ρώσο διπλωμάτη, όπου έλαβε 27.800 σουηδικές κορώνες (2.800 ευρώ) από το διπλωμάτη».
Η Scania επιβεβαίωσε ότι ο άντρας, το όνομα του οποίου δεν έχει δημοσιοποιηθεί, είχε εργαστεί για αυτήν ως σύμβουλος. Η Volvo αρνήθηκε να σχολιάσει την είδηση. Αν κριθεί ένοχος πάντως αντιμετωπίζει ποινή που μπορεί να φθάσει και τα έξι χρόνια φυλάκισης.
Αν και πολλά πράγματα έχουν αλλάξει με την είσοδο του Ίντερνετ και της δικτύωσης στη ζωή μας, όπως φαίνεται οι παλιές μέθοδοι βιομηχανικής κατασκοπείας καλά κρατούν. Και αυτό συμβαίνει όχι μόνο μεταξύ των εταιρειών αλλά και μεταξύ κρατών και βιομηχανιών, έτσι ώστε να αποκτήσει κάποιος το εμπορικό και βιομηχανικό πλεονέκτημα σε μία άκρως ανταγωνιστική αγορά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το διακύβευμα ήταν μάλλον οι τεχνολογίες αυτόνομης κίνησης και τεχνητήες νοημοσύνης, στις οποίες και οι δύο σουηδικές εταιρείες και προπάντων η Volvo είναι από τους πρωτοπόρους.
