Σύνδεση

Volkswagen

Volkswagen: To πάθημα το Dieselgate έγινε μάθημα;

Δέκα χρόνια συμπληρώνονται από το ξέσπασμα του σκανδάλου «Dieselgate», που συγκλόνισε την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και έφερε τη Volkswagen στο κέντρο μιας από τις μεγαλύτερες κρίσεις της ιστορίας της. Σήμερα, η γερμανική φίρμα επιμένει ότι έχει αλλάξει ριζικά, όμως η σκιά του παρελθόντος παραμένει.

Το 2015, αποκαλύφθηκε ότι οι μηχανικοί της VW είχαν εγκαταστήσει «λογισμικό παραποίησης» σε εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα οχήματα, ώστε να εμφανίζονται συμμορφωμένα σε εργαστηριακές δοκιμές εκπομπών ρύπων.

Στην πραγματικότητα, όμως, στον δρόμο οι κινητήρες παρήγαγαν έως και 40 φορές περισσότερα οξείδια του αζώτου από το επιτρεπτό όριο. Η αποκάλυψη από ερευνητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Βιρτζίνια και η επιβεβαίωση από την EPA και την CARB στις ΗΠΑ, οδήγησαν σε ένα παγκόσμιο σοκ.

Μέσα σε λίγες μέρες, ο τότε CEO Μάρτιν Βίντερκορν αναγκάστηκε να παραιτηθεί, ενώ η VW βρέθηκε αντιμέτωπη με πρόστιμα που ξεπέρασαν τα 30 δισ. δολάρια.

Ακολούθησαν ανακλήσεις, επαναγορές εκατοντάδων χιλιάδων οχημάτων, ακόμα και ποινικές διώξεις σε στελέχη.

Το πλήγμα για την εικόνα της μάρκας στις ΗΠΑ ήταν τεράστιο: η εμπιστοσύνη των καταναλωτών κατέρρευσε και η πιστότητα των κατόχων παρέμεινε από τις χαμηλότερες στον κλάδο. Όπως λέει χαρακτηριστικά ο αναλυτής Πολ Γουάτι, «το ζήτημα δεν ήταν τόσο οι ρύποι, όσο το αίσθημα εξαπάτησης».

Σήμερα, η VW τονίζει ότι το σκάνδαλο λειτούργησε ως καταλύτης αλλαγής. Η εταιρεία έχει πλέον ισχυρά συστήματα συμμόρφωσης, γραμμή καταγγελιών για παραβάσεις, καθώς και αυστηρό κώδικα δεοντολογίας.

Παράλληλα, επιχείρησε να στραφεί δυναμικά στην ηλεκτροκίνηση, παρουσιάζοντας οχήματα όπως το ID.4 και το νοσταλγικό ID. Buzz. Ωστόσο, η ζήτηση για ηλεκτρικά μοντέλα αποδείχθηκε ασθενέστερη των προσδοκιών, με τις πωλήσεις να υποχωρούν ξανά το 2024-25.

Στην Αμερική, οι ταξινομήσεις της VW παραμένουν στάσιμες σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα. Η μερίδα του λέοντος της αγοράς ανήκει πλέον στα SUV και στα crossover, όπου η VW έχει εμπλουτίσει τη γκάμα της, αλλά εξακολουθεί να υστερεί σε υβριδικές επιλογές.

Ο σημερινός CEO Όλιβερ Μπλούμε επιμένει ότι η εταιρεία «είναι πλέον μια εντελώς διαφορετική Volkswagen». Όμως το Dieselgate παραμένει μάθημα και προειδοποίηση, όχι μόνο για τη VW, αλλά για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία: πως στην εποχή της διαφάνειας, το τίμημα της εξαπάτησης μπορεί να είναι ανυπολόγιστο.

Suzuki: Το Vitara ανανεώθηκε – Πόσο κοστίζει

Featured

H BMW θα επιμείνει στους εμβληματικούς σπορ κινητήρες της

BMW

Audi TT Moment 2.0: Ο διάδοχος του ΤΤ με καρδιά από… Porsche

Audi

Toyota Yaris Hybrid 130: Πιο δυνατό αλλά εξίσου οικονομικό

Featured