Σύνδεση

Featured

ΗΠΑ: Ο V8 επέστρεψε ενισχυμένος!

Οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλάζουν ριζικά την περιβαλλοντική πολιτική τους για τα αυτοκίνητα, βάζοντας φρένο στις προσπάθειες περιορισμού των εκπομπών ρύπων και της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.

Μετά την πολιτική αλλαγή του 2025 με την ανάληψη της προεδρίας από τον Τράμο, η νέα διοίκηση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA) ανακοίνωσε την πρόθεσή της να ακυρώσει τη θεμελιώδη ρύθμιση «Endangerment Finding» του 2009.

Η συγκεκριμένη διάταξη αποτελούσε το νομικό εργαλείο για την επιβολή περιορισμών στις εκπομπές CO₂ από τα οχήματα και είχε ανοίξει τον δρόμο για τους στόχους απανθρακοποίησης στις μεταφορές.

Ο επικεφαλής της EPA, Lee Zeldin –διορισμένος απευθείας από τον πρόεδρο Τραμπ– χαρακτήρισε τη νέα στρατηγική ως τη «μεγαλύτερη απορρύθμιση στην ιστορία των ΗΠΑ», υποστηρίζοντας ότι οι μέχρι σήμερα πολιτικές είχαν δημιουργήσει τεράστια οικονομικά βάρη για νοικοκυριά και βιομηχανία. Εκτιμάται ότι το κόστος συμμόρφωσης ξεπερνούσε το ένα τρισεκατομμύριο δολάρια.

Στην πράξη, αυτό σημαίνει την οριστική ματαίωση των αυστηρότερων ορίων εκπομπών CO₂ που επρόκειτο να τεθούν σε ισχύ από το 2027. Οι συγκεκριμένοι κανονισμοί θα είχαν οδηγήσει σε εξαναγκαστική στροφή των κατασκευαστών προς την ηλεκτροκίνηση, θέτοντας εκτός παιχνιδιού τις θερμικές εκδόσεις –τουλάχιστον σε εμπορικό επίπεδο.

Η απόσυρσή τους αφήνει πλέον ανοικτό τον δρόμο για επιστροφή των κινητήρων εσωτερικής καύσης, ακόμα και σε μοντέλα που είχαν ήδη «τελειώσει». Ένα από τα πρώτα παραδείγματα είναι ο Ram 1500 με τον V8 HEMI των 5.700 κυβικών, ο οποίος επιστρέφει με εθνική υπερηφάνεια ως «αντίσταση» στην ηλεκτροκίνηση.

Οι αντιδράσεις στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι μεικτές. Η SEMA, που εκπροσωπεί εταιρείες aftermarket εξαρτημάτων και βελτιώσεων, χαιρέτισε την απόφαση μιλώντας για «απελευθέρωση των επιλογών των καταναλωτών». Αντίθετα, οι μεγάλοι κατασκευαστές –Ford, Toyota, BMW, Volkswagen κ.ά.– εμφανίζονται επιφυλακτικοί. Παρότι παραδέχονται ότι οι προηγούμενοι κανονισμοί ήταν πιεστικοί, εξακολουθούν να θεωρούν τη μείωση των εκπομπών ως στρατηγικό στόχο και εξετάζουν το ενδεχόμενο ενίσχυσης της παρουσίας τους στα υβριδικά συστήματα, τα οποία μπορούν να ισορροπήσουν μεταξύ ρύπων και κόστους.

Σφοδρές ήταν οι αντιδράσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις, με κατηγορίες για οπισθοδρόμηση και υπονόμευση της διεθνούς προσπάθειας αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Παράλληλα, νομικοί κύκλοι εκφράζουν σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσον η EPA μπορεί να αναιρέσει μονομερώς το «Endangerment Finding», τη στιγμή που έχει ήδη αναγνωριστεί από το Ανώτατο Δικαστήριο ότι τα αέρια του θερμοκηπίου υπόκεινται σε νομική ρύθμιση. Προαναγγέλλονται προσφυγές, ενώ το ενδεχόμενο νέας πολιτικής ανατροπής στις επόμενες εκλογές καθιστά το πλαίσιο ασταθές.

Το βέβαιο είναι πως οι Ηνωμένες Πολιτείες επιλέγουν, τουλάχιστον για τώρα, να επιστρέψουν στην «παραδοσιακή» αυτοκίνηση, με όρους ηχηρούς και οκτακύλινδρους. Οι επιπτώσεις της αλλαγής δεν περιορίζονται στα σύνορα των ΗΠΑ, αλλά αναμένεται να επηρεάσουν τη στρατηγική εξέλιξης μοντέλων, τις γραμμές παραγωγής και τις επενδυτικές προτεραιότητες των διεθνών ομίλων, δημιουργώντας πλέον μια νέα διχοτόμηση ανάμεσα σε αγορές «ηλεκτρικές» και αγορές «θερμικές». Το μέλλον της αυτοκίνησης στις ΗΠΑ μοιάζει –ξανά– να γράφεται με καύσιμο τη βενζίνη.

Η BMW παίρνει κεφάλι από τη Mercedes στα μεγάλα

BMW

Peugeot E-208 GTi: Η επιστροφή του θρύλου στην ηλεκτρική εποχή

Featured

Alfa Romeo: Στην Ελλάδα η Junior Intensa – Πόσο κοστίζει

Alfa Romeo

Nissan Qashqai e-POWER: Νέα γενιά εξηλεκτρισμού χωρίς πρίζα

Featured