Η Toyota συνεχίζει να ποντάρει στο υδρογόνο, παρουσιάζοντας ενόψει των φετινών 24 Ωρών του Le Mans το GR H2 Racing Concept. Ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο με μήκος 5,10 μέτρα και πλάτος 2,05 μέτρα, που τροφοδοτείται όχι με ηλεκτρισμό ή παραδοσιακά καύσιμα, αλλά με υγροποιημένο υδρογόνο.
Η τεχνολογία LH2 (Liquid Hydrogen) αξιοποιεί υδρογόνο σε υγρή μορφή, το οποίο αποθηκεύεται σε υπερ-χαμηλές θερμοκρασίες (-253°C) και σε πίεση περίπου 5 bar. Το πλεονέκτημα είναι ότι προσφέρει μικρότερο όγκο αποθήκευσης, μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα και -θεωρητικά- ένα πιο βιώσιμο μέλλον για τους θερμικούς κινητήρες.
Η Toyota έχει ήδη δοκιμάσει αντίστοιχα concept στο παρελθόν, αλλά φέτος ποντάρει πιο δυναμικά στο αφήγημα της υδρογονοκίνησης. Το GR LH2 παρουσιάστηκε επίσημα στο ειδικά διαμορφωμένο «H2 Village», δίπλα στην πίστα του Le Mans, υπογραμμίζοντας την πρόθεση της εταιρείας να παραμείνει πρωτοπόρος στα εναλλακτικά καύσιμα.
Δεν είναι όμως μόνη της σε αυτόν τον αγώνα. Η Bosch, για παράδειγμα, εξελίσσει τεχνολογίες διαχείρισης και ασφάλειας του υδρογόνου, όπως η μονάδα L-HSCU, που ελέγχει όλη τη διαδικασία αποθήκευσης και παροχής του καυσίμου, ενώ ενεργοποιεί αυτόματα συστήματα ασφαλείας σε περίπτωση διαρροής.
Παρά τις καινοτομίες, η υιοθέτηση του υδρογόνου παραμένει –στην πράξη– στο περιθώριο. Το αγωνιστικό momentum αυτή τη στιγμή βρίσκεται ξεκάθαρα στα Hypercars, με οκτώ μεγάλους κατασκευαστές (Toyota, Porsche, Ferrari, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine και Aston Martin) και συνολικά 21 συμμετοχές στην κορυφαία κατηγορία του WEC. Και η λίστα μεγαλώνει: Genesis, Ford και McLaren έχουν δηλώσει επίσημο ενδιαφέρον για είσοδο τα επόμενα χρόνια. Αυτό μεταφράζεται σε πίεση για διατήρηση του υπάρχοντος τεχνικού κανονισμού μέχρι το 2032, αντί για το αρχικά προβλεπόμενο 2029.
Ούτε η Formula 1 δείχνει διάθεση να ανοίξει την πόρτα στο υδρογόνο. Αντιθέτως, το νέο πλάνο για το 2031 προβλέπει κατάργηση της υβριδικής υποβοήθησης και επιστροφή στους θερμικούς κινητήρες με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα -σε μια κίνηση που θυμίζει «back to basics», με νέο αφήγημα βιωσιμότητας.
Η Toyota και όχι μόνο αυτή επιμένει πως το υδρογόνο μπορεί να αποτελέσει τη λύση του μέλλοντος για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Και από τεχνικής άποψης, δεν έχει άδικο. Όμως η πραγματικότητα στην πίστα είναι διαφορετική: οι θερμικοί κινητήρες συνεχίζουν να κυριαρχούν -και το κάνουν με στιλ, επιδόσεις και το απαραίτητο «wow factor» που θέλει το κοινό. Η τεχνολογία δεν είναι αρκετή από μόνη της. Χρειάζεται και κατάλληλο πλαίσιο, και αποδοχή από τις ομάδες, και προπαντός συμβατότητα με τη θεαματικότητα. Προς το παρόν, το Le Mans δεν δείχνει έτοιμο να θυσιάσει τη νέα του χρυσή εποχή για χάρη της οικολογίας.
Το GR LH2 Racing Concept είναι εντυπωσιακό, αλλά παραμένει concept. Το αν θα δούμε ποτέ ένα αγωνιστικό με υδρογόνο να διεκδικεί τη νίκη στο Le Mans, παραμένει ανοιχτό ερώτημα.
