Η μετάβαση από το χειροκίνητο στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι πια απλώς μια τάση, είναι μια σχεδόν οριστική ανατροπή στις ισορροπίες της παγκόσμιας αυτοκίνησης.
Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους, προμηνύοντας το τέλος μιας εποχής για τους λάτρεις της παραδοσιακής οδηγικής εμπειρίας.
Το 2001, σχεδόν όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα στις πέντε μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης –Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία– ήταν χειροκίνητα.
Το ποσοστό έφθανε το 91%, ακόμη και σε premium μάρκες. Το αυτόματο τότε θεωρούνταν ακριβό, πολυτελές και τεχνολογικά περιορισμένο.
Όμως, όπως συνέβη με τους αερόσακους ή τα συστήματα υποβοήθησης, η τεχνολογία ωρίμασε και το κόστος έπεσε.
Παράλληλα, η κυκλοφοριακή συμφόρηση και οι νέες απαιτήσεις άνεσης έκαναν το αυτόματο σασμάν… αυτονόητη επιλογή.
Έτσι, το 2024, μόλις το 29% των πωλήσεων στις ίδιες αγορές αφορά χειροκίνητα κιβώτια.
Στα premium μοντέλα, το ποσοστό φτάνει στο εκκωφαντικό 97% υπέρ του αυτόματου, ενώ ακόμη και στις mainstream μάρκες το αυτόματο κυριαρχεί με 63%.
Στην Αμερική, το φαινόμενο είναι ακόμη πιο έντονο. Το 2001, το 28% των νέων οχημάτων είχε χειροκίνητο κιβώτιο. Το 2024; Μόλις 0,7%. Το παραδοσιακό λεβιεδάκι επιβιώνει μόνο σε λίγα σπορ μοντέλα, αλλά για πόσο;
Το χειροκίνητο σασμάν δεν πεθαίνει απλώς. Σβήνει αργά και βασανιστικά, αφήνοντας πίσω του την αίσθηση ότι μια ολόκληρη οδηγική κουλτούρα περνά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
