Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή κρίση αξιοπιστίας: περισσότεροι από 5 εκατομμύρια κινητήρες πέντε μεγάλων κατασκευαστών τελούν υπό ανάκληση ή ομοσπονδιακή έρευνα στις ΗΠΑ.
Η αιτία δεν είναι μία, αλλά ένα σύμπλεγμα παραγόντων που προκύπτουν από τη διαρκή πίεση για καθαρότερους, αποδοτικότερους και πιο ισχυρούς κινητήρες.
Οι σύγχρονοι downsized κινητήρες λειτουργούν με λεπτότερα λάδια, υψηλότερες πιέσεις και μικρότερες ανοχές. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και απειροελάχιστα μεταλλικά σωματίδια ή μικρές κακοτεχνίες σε μπιέλες και στροφαλοφόρους μπορούν να οδηγήσουν σε καταστροφική αστοχία.
Εκεί όπου παλαιότεροι, μεγαλύτεροι κινητήρες με παχύτερα λάδια συγχωρούσαν τέτοια σφάλματα, οι σημερινοί δεν έχουν περιθώρια ελαστικότητας.
Γι’ αυτό και βλέπουμε γενικευμένες ανακλήσεις:
• Η GM έχει ήδη ανακαλέσει πάνω από 700.000 V8 κινητήρες L87, εκ των οποίων περίπου 3% αναμένεται να αντικατασταθούν με κόστος έως 12.000 δολάρια ανά μονάδα.
• Η Toyota προσπαθεί να διαχειριστεί προβλήματα με τους V35A V6 twin-turbo, με πιθανό κόστος που μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισ. δολάρια.
• Hyundai, Honda, Ford και Stellantis αντιμετωπίζουν ανάλογες δυσλειτουργίες, από εσφαλμένη κατεργασία έως ρινίσματα στην κυλινδροκεφαλή.
Οι συνέπειες είναι εκτεταμένες. Τα συνεργεία πνίγονται από χρονοβόρες αντικαταστάσεις κινητήρων που δεσμεύουν θέσεις εργασίας για ημέρες, ενώ οι οδηγοί μένουν χωρίς αυτοκίνητο και η εμπιστοσύνη τους γκρεμίζεται.
Παράλληλα, οι κατασκευαστές πληρώνουν δισεκατομμύρια σε εγγυήσεις, εργοστασιακές υπερωρίες και δικαστικές διαμάχες.
Οι εταιρείες υπόσχονται μαθήματα που έχουν ήδη μεταφραστεί σε νέους ποιοτικούς ελέγχους, αυστηρότερες διαδικασίες καθαρισμού και πιο ανθεκτικά υλικά.
Ωστόσο, όπως παραδέχονται ειδικοί, η ώθηση προς λεπτότερα λάδια και υψηλότερη απόδοση δεν αφήνει πολλά περιθώρια λαθών. Στον κόσμο των σύγχρονων κινητήρων, ένα μικροσκοπικό σωματίδιο μπορεί να γίνει… ο μεγαλύτερος εχθρός.
