Σύνδεση

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Τι ισχύει για τα diesel; Μήπως πεθαίνουν όπως γράφουν κάποιοι “ειδικοί”;

Μετά από μία περίοδο diesel-ομανίας η ελληνική αγορά έχει αρχίσει, λογικά και αναμενόμενα για όσους γνωρίζουν, να ισορροπεί και ο αγοραστής να κάνει πιο ορθολογικές επιλογές. Και ίσως το δίλημμα να έχει αντιστραφεί: γιατί να μην αγοράσω ντίζελ;

Μια φορά και έναν καιρό σχεδόν όλοι μας παροτρύναμε το αγοραστικό κοινό να αγοράσει diesel. Τουλάχιστον αυτούς που αναζητούσαν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και το δυνατό μικρότερο κόστος κίνησης. Διότι το ένα και βασικό πλεονέκτημα του πετρελαίου, πάντα κατά την άποψη μου, δεν είναι άλλο από την οικονομία καυσίμου (λόγω θερμοδυναμικής καταναλώνει περίπου 20-35% λιγότερο καύσιμο), ενώ στην χώρα μας τυγχάνει να έχει και χαμηλή τιμή πώλησης το λίτρο. Και εδώ μπορεί τα ορθολογικά κριτήρια να είναι σημαντικά, αλλά υπάρχουν και τα συναισθηματικά. Ειδάλλως αν λειτουργούσαμε μόνο με τις ανάγκες μας όλοι μας θα οδηγούσαμε κουτιά με χώρους.

Κατά τα υπόλοιπα οι βενζινοκινητήρες υπερτερούν σε όλα τους: είναι πιο στρωτοί στην λειτουργία τους, πιο ήσυχοι, έχουν μεγαλύτερο εύρος στροφών, απαιτούν λιγότερο συχνές αλλαγές σχέσεων, αλλά όπως είπαμε δεν είναι τόσο οικονομικοί (όσον αφορά το κόστος χρήσης). Να σημειώσω πως γράφαμε από το 2009 για τα προβλήματα που αφορούν στην εκπομπή ρύπων και την περιβαλλοντική επιβάρυνση από την πετρελαιοκίνηση (εκεί να δείτε πέσιμο όταν οι πάντες εξυμνούσαν το ντίζελ). Ειδικά όταν δεν υπάρχει μακροχρόνια σωστή συντήρηση ή τις πιθανές βλάβες από νοθευμένο καύσιμο (διότι ποιοτικά τα διυλιστήρια μας παράγουν μια χαρά πετρέλαιο)…

Και να που το φθινόπωρο του 2015 ξεκινά το dieselgate με την παραποίηση των ρύπων. Η συνέχεια είναι καταιγιστική… Ξαφνικά υπάρχει έντονη μεταστροφή και οι κατασκευαστές παραδέχονται πως τα ντίζελ είναι δύσκολα στην διαχείριση τους. Παράλληλα όλοι θυμούνται πόσο απαρχαιωμένος είναι ο κύκλος μέτρησης NEDC στα εργαστήρια και οι αρμόδιοι φορείς στην Ε.Ε. βάζουν μπροστά για τον κύκλο RDE που προβλέπει τις μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες και στους δρόμους. Οι κατασκευαστές στην Ευρώπη και ειδικά οι Γερμανοί τρέμουν μπροστά στον RDE καθώς το downsizing με τους μικρούς turbo ήταν χτισμένο πάνω στον NEDC. Και να που ένας μεγάλος έρωτας φουντώνει για τα καλά: αυτός της ηλεκτροκίνησης (με μπαταρίες). Παρά ταύτα, γιατί να μην αγοράσω diesel;

Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι μία αδικαιολόγητη (και ανυπόγραφη σε αρκετές περιπτώσεις) «επίθεση» προς τα diesel από κάποιους που μέχρι το πρόσφατο παρελθόν τα εξυμνούσαν. Οι ανακρίβειες και τα επιχειρήματα της «επίθεσης» φλερτάρουν με μία ανούσια χειραγώγηση, ωστόσο με χαροποιούν ιδιαίτερα τα εύστοχα σχόλια κάθε αναγνώστη που αποδεικνύει πως δεν μασά ότι τροφή του πετάξουν.

Απορίες και απαντήσεις…

Αυτά για να φτάσουμε σε ένα καίριο ερώτημα: να αγοράσω diesel ή όχι;

Την απάντηση την δίνει η ίδια η αγορά. Θα ακούσετε πολλούς να μιλούν για σημαντική πτώση στις πωλήσεις, πως η βενζίνη ανεβαίνει. Προσωπικά θεωρώ πως δεν υπάρχει πτώση, αλλά ισορροπία μετά από μία ντιζελομανία για 2-3 χρόνια στην χώρα μας. Επηρέασε τόσο πολύ την κοινή γνώμη το dieselgate; Εδώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιος να μην αγοράσει ντίζελ, αν και θα επιχειρήσουμε στις παρακάτω ερωτήσεις να βγάλουμε μερικά συμπεράσματα.

Είναι η αγορά diesel μία σοφή επιλογή;

Αν κάνετε αρκετά χιλιόμετρα φυσικα. Βάλτε το κομπιουτεράκι κάτω και υπολογίστε τα. Ακόμη και αν η τιμή του αυξηθεί στην χώρα μας και φτάσει της αμόλυβδης θα υπάρχει το όφελος της μικρότερης κατανάλωσης. Σε γενικά γραμμές ένα ρεζερβουάρ ενός hatch με αμόλυβδη δίνει μία αυτονομία στα 500- 600 χλμ., όταν ενός πετρελαιοκίνητου φτάνει στα 700- 900 χλμ. Αν κινείστε στην επαρχία και κάνετε πολλά χιλιόμετρα είναι πιο σοφή η επιλογή, διότι στην πόλη η χρήση ενός diesel είναι λιγότερο αποδοτική, το καταλυτικό σύστημα ταλαιπωρείται περισσότερο, ενώ από οικολογικής πλευράς υπάρχει και το θέμα των NOx και PM (μικροσωματιδίων). Οπότε diesel για επαρχία ή εκτός πόλης, βενζίνη μικρού κυβισμού ή υβριδικό για την πόλη; Εσείς τι λέτε;

Θα πεθάνουν οι diesel κινητήρες;

Η ζήτηση ίσως να μειωθεί αλλά το ποσοστό τους θα παραμένει μεγάλο ακόμη και στο 1/3 να πέσει είναι μεγάλο μερίδιο αγοράς). Οπότε, σίγουρα όχι, «η εξόντωση των diesel είναι κάτι εντελώς βλακώδες» είχε πει το αφεντικό της Mercedes, Dieter Zetsche. Βλέπετε, όσο οι κατασκευαστές έχουν ανάγκη την ηλεκτροκίνηση με τους μηδενικούς ρύπους, άλλο τόσο έχουν ανάγκη τα diesel που χαμηλώνουν το μέσο όρο CO2. Όσο για τα μικροσωματίδια PM και οξείδια αζώτου NOX οι ντίζελ ως κινητήρες έχουν φτάσει στο βέλτιστο επίπεδο εξέλιξης τους και πλέον το βάρος για την εξάλειψη των ρύπων πέφτει σε ένα πιο αποτελεσματικό καταλυτικό σύστημα που σε ένα μεγάλο SUV δεν θα επιβαρύνει και τόσο την τελική τιμή πώλησής του.

Θα εξαφανιστούν οι μικροί σε κυβισμό diesel;

Όχι όλοι, αρκετοί ναι. Οι λόγοι είναι πολλοί και έχουν να κάνουν με την στρατηγική κάθε εταιρίας. Για παράδειγμα αν μία εταιρία δεν μπορεί να αντισταθμίσει το κόστος της εξέλιξης ενός diesel για την Ευρώπη με τις πωλήσεις που θα κάνει, τότε απλά δεν την συμφέρει (όπως τους Ιάπωνες). Από την άλλη, βλέπουμε πως η PSA ανακοίνωσε νέας γενιάς diesel 1.5 DVR, η Hyundai-Kia ετοιμάζουν νέο υβριδοποιημένο 1.6 με μελλοντική προδιαγραφή για EU-7, η Renault θα ανέβει στα 1.600 κ.εκ. αλλά θα συνεχίσει να παράγει diesel (προφανώς και για τις Nissan και Mercedes), η BMW όπως και η Mercedes-Benz θα συνεχίσουν να εξελίσσουν diesel, μέχρι και η Isuzu έχει πετρέλαιο τελευταίων προδιαγραφών για πολλά χρόνια μπροστά.

Πάντως, όσα supermini έχουν ανακοινωθεί έως τώρα και με κύκλο ζωής ως μοντέλα (Ford Fiesta, Nissan Micra, Seat Ibiza, VW Polo, Citroen C3 κ.α.) για έως 5-6 χρόνια (δηλαδή έως το 2023) δεν έχω ακούσει να μην έχει ντίζελ κινητήρα, ακόμη και το ανανεωμένο Toyota Yaris (έστω και αν η νέα γενιά μπορεί και να μη διαθέτει). Φυσικά, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου δεν έχουν καθόλου diesel (π.χ. το Suzuki Swift) αφού ο κατασκευαστής έχει επιλέξει πως η παραγωγή θα ήταν ασύμφορη, όπως είπαμε όλα αυτά εντάσσονται στην οικονομοτεχνική στρατηγική κάθε κατασκευαστή που παράγει ή δανείζεται ντίζελ από άλλους. Στο τέλος της γραφής αυτό είναι κάτι που δεν νοιάζει ιδιαίτερα τον τελικό αγοραστή, δε νομίζετε;

Τι πρόβλημα υπάρχει με τους ρύπους;

Για εσάς κανένα απολύτως. Όλα τα καινούργια diesel είναι σύμφωνα με την προδιαγραφή EU-6 και θα πρέπει να γίνει κάτι ακραίο ώστε π.χ. να απαγορευτεί η είσοδος στο ευρύτερο κέντρο της πόλης. Ακόμη και έτσι όμως αυτό δεν πρόκειται να γίνει σε λιγότερο από μία δεκαετία και προφανώς θα ισχύσει για πόλεις όπως το Λονδίνο ή το Παρίσι. Και αν γίνει, τι έλεγχος θα υπάρχει στα μέρη μας όταν δεν ισχύει καν ο δακτύλιος (λέμε τώρα);

Από την άλλη, σαν οδηγός δεν πρέπει να σας προβληματίζει καθόλου το γεγονός με την παραποίηση των ρύπων, αφού δεν υπάρχουν διαφορές, αλλά τρικ ώστε οι κατασκευαστές να κλέβουν στις στατικές μετρήσεις. Πάντως, οι οικολόγοι σημειώστε κάτι σημαντικό: τα ντίζελ μπορεί να εκπέμπουν NOx και PM, αλλά λόγω της καύσης τους συμβάλλουν 30% λιγότερο στην εκπομπή CO2 και στο φαινόμενο του θερμοκηπίου (αφήστε που ρίχνουν τον μέσο όρο CO2, κάτι που όπως είπαμε χρειάζονται οι κατασκευαστές όσο τα ηλεκτροκίνητα). Αυτά δεν έλεγαν πριν από χρόνια όσοι διαφήμιζαν τα ντίζελ;

Οδηγώ ένα παλιό diesel 10ετίας. Να το πετάξω;

Αν είναι σωστά συντηρημένο και δεν οδηγείτε στις πόλεις για ποιο λόγο να το πετάξετε; Αφήστε τους να γράφουν ότι θέλουν… Τα ΝOx διασπώνται στο ανοιχτό περιβάλλον και εκπέμπετε λιγότερο CO2 λόγω μειωμένης κατανάλωσης. Και το κυριότερο, γλυτώνετε και χρήμα… Ακόμη και αν οι κυβερνήσεις υποχρεώσουν την χρήση των diesel Euro 4 (ή και 5) στο κέντρο της πόλης, δεν χάθηκε ο κόσμος. Πάντως, κάπου διάβασα και υπερβολές για ειδικά διόδια που θα απαγορεύουν την κίνηση στα ντίζελ, έλεος!!!

Υπάρχει κίνδυνος χαμηλής μεταπώλησης;

Μέχρι τώρα δεν υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις. Επίσης μία ματιά σε καταλόγους με μεταχειρισμένα, τόσο στην Ελλάδα, όσο και εκτός, θα σας πείσει πως δεν υπάρχει κάποια πτώση στις τιμές των diesel, ούτε καν σε αυτά της VW με το περίφημο «defeat device».

Τι παραπάνω μου προσφέρει ένα diesel;

Τα ορθολογικά κριτήρια είναι σημαντικά, αλλά γενικά δεν πιάνουμε σχεδόν ποτέ τα συναισθηματικά. Αν πηγαίναμε με τις ανάγκες και τις δυνατότητές μας, όλοι θα οδηγούσαμε κουτιά με ρόδες. Ξέχωρα, λοιπόν, απο τους μικρούς πετρελαιοκινητήρες όπου ίσως και να υπάρχει κάτι το άχαρο και θορυβώδες, για τον ίδιο λόγο που θα αγοράσει κανείς ένα αυτοκίνητο με μεγαλύτερο κινητήρα, αξίζει να πάρει και diesel με τα τεράστια αποθέματα ροπής και την χαμηλότερη κατανάλωση.

Θα υπάρξουν φόροι και επιβαρύνσεις για τα diesel;

Κανείς δεν το ξέρει αυτό, αλλά πιθανότατα θα υπάρξουν για τα βαρέως ρυπογόνα, αλλά θέλω να πιστεύω πως δεν θα είναι τόσο επιβαρυντικές, ειδικότερα για τα τελευταίας προδιαγραφής Euro 6. Από την άλλη, δεν θα πρέπει να γίνει κάτι ανάλογο και για τα βενζίνης που και αυτά εκπέμπουν λόγω άμεσου ψεκασμού μικροσωματίδια; Και αν πρέπει να υπάρξει κάποιου είδους ποινικοποίησης για τα συμβατικού καυσίμου αυτοκίνητα, τότε δεν θα πρέπει να καταργηθεί και η ευνοϊκή μεταχείριση των ηλεκτροϋβριδικών με τις όποιες φοροαπαλλαγές απολαμβάνουν; Αξιοσημείωτο είναι πως στην Γερμανία δίχως την επιδότηση των 4.400 €, η τιμή ενός smart fortwo θα ήταν 21.940 €. Και λογικά, όσο περισσότερα υβριδικά θα λανσάρονται κάποια στιγμή οι επιδοτήσεις αυτές θα καταργηθούν. Αλλά στην χώρα μας δεν τίθεται τέτοιο θέμα αφού απλά δεν προβλέπεται καμία επιδότηση…

Τελικά τι θα γίνει στα επόμενα χρόνια;

Εκτιμώ πως θα δούμε σημαντικές εξελίξεις στα υβριδικά, αλλά όχι και κάτι επαναστατικό ώστε να ανατρέψει μέσα στις επόμενες δύο δεκαετίες την εικόνα της αυτοκίνησης όπως την βλέπουμε στους δρόμους. Κρατάτε μικρό καλάθι για ότι ακούτε και διαβάζετε για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διότι αν ίσχυαν ότι και πριν από μια πενταετία, κανονικά θα έπρεπε σήμερα ανα έχει γεμίσει ο τόπος. Θυμάμαι αρχές 2000, τότε που γράφαμε για τα fuel cells, τις εκτιμήσεις μας για το 2020…

Πάντως, πολύ ενδιαφέρον θα έχει μία πιθανή αποστροφή από το downsizing και επιστροφή προς την ατμόσφαιρα. Θυμηθείτε, όσο υπάρχει μαύρος χρυσός (υπάρχουν αποθέματα για μισό αιώνα ακόμη σύμφωνα με την BP), θα υπάρχουν και οι ΜΕΚ…

Όσο για τα diesel θεωρώ πως οι πωλήσεις τους θα μειωθούν, αλλά θα αποτελούν βαρόμετρο για την ευρωπαϊκή αγορά διατηρώντας ένα μεγάλο ποσοστό. Μάλιστα, θα υπάρξει ταχεία «υβριδοποίησή» τους ώστε να είναι πιο φιλικοί στον κύκλο RDE, ενώ από την άλλη να ρίχνουν και τον μέσο όρο CO2. Όσο για την Ελλάδα παρατηρείται πως υπάρχει πλέον μία ισορροπία με την βενζίνη να αντισταθμίζει το χαμένο έδαφος. Μάλιστα, η πτώση για τις diesel εκδόσεις στην εγχώρια αγορά εκτιμώ πως θα πέσει στο 30%, κυρίως επειδή ο Έλληνας αγοράζει μικρά αυτοκίνητα με μικρούς κινητήρες (σε αντίθεση με τον Ευρωπαίο που μπορεί να δικαιολογεί π.χ. δίλιτρο) και όχι επειδή ξαφνικά έμαθε καλύτερα «μαθηματικά»…

Νίκος Μαρινόπουλος

4s Σχόλια

4 Comments

  1. Εμμανουηλ

    17/07/2018 στις 00:06

    Ό,τι πιο ολοκληρωμένο έχω διαβάσει για το θέμα, μπράβο για το άρθρο.

  2. Κοντός Ιωάννης

    12/09/2018 στις 17:32

    Καλησπέρα κύριε Μαρινόπουλε ωραίο το άρθρο σας θέλω να αγοράσω καινούργιο αυτοκίνητο αλλά βρίσκομαι σε δίλημμα αν θα αγοράσω βενζίνη ή πετρέλαιο κάνω πολλά χιλιόμετρα εκτός πόλης. Αν αγοράσω πετρέλαιο τι πρέπει να προσέξω

  3. Ταξιάρχης

    23/11/2018 στις 00:54

    Καλησπέρα !!! Πολυ ωραίο το άρθρο!!! Ζω στην επαρχία και κινούμε κυρίως στην εθνική . Εχω πετρέλαιο VW Golf του 13. Επειδή έχω ακούσει για την απαγόρευση των πετρελαίων , ειδικών φόρων γι αυτα και τυχόν μείωση μεταπώλησης τους το επόμενο διάστημα , σκέφτομαι να στραφώ στην αγορά του VW GOLF βενζίνης με φυσικό αέριο. Τι θα σχολιάζετε και ποιες θα ηταν οι σκέψεις σας για την αγορά αυτοκινήτου με τέτοιας μορφής καύσιμο ;;;;

    Ευχαριστώ !!!

  4. Γιάννης Σκουφής

    23/11/2018 στις 08:42

    Η όλη κουβέντα για τα diesel γίνεται για αυτό με τεχνολογία Euro 4 και πίσω -αν και διατηρούμε πολλές επιφυλάξεις για το τι τελικά θα ισχύσει και τι θα εφαρμοστεί. Αυτό σημαίνει πως με ένα σύγχρονο diesel δεν έχετε να φοβηθείτε τίποτα απολύτως. Τα αυτοκίνητα που καταναλώνουν φυσικό αέριο είναι εξαιρετικά από πλευράς οικονομίας αλλά και απόδοση, οπότε και σας τα συστήνουμε ανεπιφύλακτα, ειδικά δεν αν έχετε κάποια πρατήριο κοντά σας που θα σας εξυπηρετεί.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αυτό είναι το καινούργιο Lancia Ypsilon!

Featured

Πόσο κοστίζει το νέο Honda CR-V στην Ελλάδα;

Honda

Αυτή είναι η ανανεωμένη Skoda Octavia

Featured

To νέο Ford Puma είναι ακόμα καλύτερο

Featured