Η εισαγωγή των νέων ευρωπαϊκών κανονισμών Euro 7 από τον Νοέμβριο του 2026 φέρνει στο προσκήνιο μια απρόσμενη τεχνολογική επιστροφή: τα ταμπούρα φρένων.
Ένα εξάρτημα που θεωρούνταν ξεπερασμένο, ενδέχεται να αναβιώσει ως λύση στο πρόβλημα των εκπομπών σωματιδίων από τα φρένα.
Τα ταμπούρα αντικαταστάθηκαν μαζικά από δισκόφρενα από τη δεκαετία του ’60 και μετά, καθώς τα δεύτερα προσέφεραν ανώτερη απόδοση και καλύτερη απαγωγή θερμότητας.
Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’80, τα εμπρός ταμπούρα είχαν εξαφανιστεί σχεδόν ολοκληρωτικά από τα επιβατικά αυτοκίνητα, επιβιώνοντας μόνο σε μικρά, οικονομικά μοντέλα που δεν απαιτούσαν έντονη επιβράδυνση.
Ωστόσο, οι νέες ρυθμίσεις Euro 7 δίνουν έμφαση όχι μόνο στις εκπομπές ρύπων από τις εξατμίσεις, αλλά και στα σωματίδια που προέρχονται από φθορά φρένων και ελαστικών, ανοίγοντας ξανά τον δρόμο για την τεχνολογία των ταμπούρων.
Ο λόγος είναι η κλειστή σχεδίαση των ταμπούρων, η οποία συγκρατεί σημαντικό μέρος της σκόνης που παράγεται κατά την πέδηση, περιορίζοντας τη διαφυγή της στο περιβάλλον.
Επιπλέον, δεν αφήνουν υπολείμματα σκόνης στις ζάντες, ενώ είναι ελαφρύτερα και φθηνότερα στην παραγωγή σε σχέση με τα δισκόφρενα.
Παρά τις αδυναμίες τους –όπως η υπερθέρμανση και η υποβάθμιση της απόδοσης υπό έντονη χρήση– η αυξημένη χρήση αναγεννητικής πέδησης σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα μειώνει τη φθορά των φρένων, καθιστώντας τα ταμπούρα πιο βιώσιμη επιλογή για το πίσω άξονα.
Η Volkswagen έχει ήδη εφαρμόσει ταμπούρα στα ηλεκτρικά ID.3 και ID.4, ακόμα και στις κορυφαίες εκδόσεις GTX.
Με τις νέες απαιτήσεις Euro 7, όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν την υιοθέτηση αυτής της «παλιομοδίτικης» λύσης, που ενδέχεται να αποτελέσει τη μεγάλη επιστροφή της δεκαετίας.
