Η καταδίωξη της μέγιστης ταχύτητας ποτέ δεν ήταν μόνο ζήτημα ιπποδύναμης και αεροδυναμικής: είναι θερμόμετρο μηχανικής, ανθρώπινης τόλμης και ορίων υλικών. Από την άμμο της ερήμου της Νεβάδα μέχρι τις γερμανικές δοκιμαστικές πίστες, κάποια αυτοκίνητα πέτυχαν τόσο ακραία ρεκόρ ώστε μέχρι σήμερα παραμένουν εξαιρετικά δύσκολο να επαναληφθούν. Εδώ υπάρχει ένας χαρτογραφημένος οδηγός των «ακόμη ακατάρριπτων» ρεκόρ ταχύτητας, κατά κατηγορία: από το απόλυτο ρεκόρ στην στεριά, μέχρι ρεκόρ πιστονιών/ κινητήριων τροχών, αυτοκινήτων παραγωγής και ηλεκτρικών hypercar.
Το απόλυτο ρεκόρ στη στεριά: όταν αυτοκίνητο πέρασε το φράγμα του ήχου
Το ρεκόρ των ρεκόρ, αυτό της απόλυτης ταχύτητας στη στεριά, ανήκει από το 1997 στο βρετανικό ThrustSSC: ένα όχημα με δύο τουρμποκινητήρες αεροσκάφους, το οποίο, με οδηγό τον Andy Green, πέτυχε 1.227,985 χλμ./ώρα στην περιοχή Black Rock Desert. Είναι το πρώτο και μέχρι σήμερα το μοναδικό αυτοκίνητο που πέτυχε επίσημο υπερηχητικό ρεκόρ σε δύο διαδρομές αντίθετης κατεύθυνσης, πιστοποιημένο από την FIA. Για πάνω από δύο δεκαετίες κανείς δεν κατάφερε να πάρει αυτόν τον τίτλο: ο συνδυασμός ισχύος τύπου αεροπορίας, σταθερότητας σε ατελή εδάφη και σωστού «παραθύρου» καιρού παραμένει εξαιρετικά δύσκολος.
Ο «βασιλιάς» των πιστονιών και των κινητήριων τροχών: Speed Demon
Αν αποκλείσουμε κινητήρες τζετ και πυραύλους, και μείνουμε στα αυτοκίνητα με πιστόνια και κινητήριους τροχούς, το όνομα είναι Speed Demon. Το 2020, στις Bonneville Salt Flats, η ομάδα κατέγραψε μέση ταχύτητα 756,4 χλμ./ώρα, με ταχύτητα εξόδου περίπου 775 χλμ./ώρα μέσα στο μίλι. Κανείς έκτοτε δεν έχει επίσημα βελτιώσει αυτό το αποτέλεσμα. Η επίδοση επικυρώθηκε από SCTA/FIA και παραμένει το σημείο αναφοράς.
Αυτοκίνητα παραγωγής: γιατί το «επίσημο» μετράει περισσότερο από το «μεμονωμένο νούμερο»
Στον κόσμο των αυτοκινήτων παραγωγής, οι κανόνες είναι συγκεκριμένοι: η μέτρηση γίνεται σε δύο διαδρομές αντίθετης κατεύθυνσης. Με αυτό το κριτήριο, το υψηλότερο ρεκόρ ανήκει στην SSC Tuatara, που το 2021 κατέγραψε μέση ταχύτητα 455,3 χλμ./ώρα στο Kennedy Space Center με ανεξάρτητη επιβεβαίωση.
Ωστόσο, το πιο διάσημο «virale» νούμερο παραμένει αυτό της Bugatti Chiron Super Sport 300+ προ-παραγωγής, που το 2019 άγγιξε 490,484 χλμ./ώρα στην Ehra-Lessien. Τεχνικά άθλος, αλλά δεν συγκρίνεται με μέσες τιμές δύο κατευθύνσεων, που απαιτούνται για τα «επίσημα» βιβλία ρεκόρ.
Λίγο πιο κάτω, και ιστορικά εξαιρετικά σημαντική, η Koenigsegg Agera RS το 2017 είχε σημειώσει μέση 447,19 km/h σε κλειστό δημόσιο δρόμο, πριν τη Tuatara.
Ηλεκτρικά στο μέγιστο: μεταξύ κατηγοριών και όλο και πιο ακραίων claims
Στα ηλεκτρικά, τα πράγματα κινούνται γρήγορα. Το 2024 το Aspark Owl SP600 έλαβε Guinness για την υψηλότερη ταχύτητα από hypercar ηλεκτρικό πρωτότυπο: 438,73 χλμ./ώρα στο Papenburg.
Το 2025 η BYD με το Yangwang U9 Track Edition δήλωσε και τεκμηρίωσε ταχύτητα 472,41 χλμ./ώρα στο Papenburg, ξεπερνώντας προηγούμενες EV τιμές: είναι προς το παρόν «single run» αναγνωρισμένο σε επίπεδο εταιρείας/μέσων, αλλά όχι μέση δύο κατευθύνσεων με Guinness/FIA.
Η Rimac Nevera (και Nevera R) έχει μαζέψει σωρεία ρεκόρ επιτάχυνσης/φρεναρίσματος (π.χ. 0–400–0) και τελικές 412–431 χλμ./ώρα, ανά έκδοση/πρωτόκολλο, αλλά όχι τα απόλυτα νούμερα που είδαμε παραπάνω.
Γιατί κάποια ρεκόρ κρατάνε τόσο πολύ
- Πάνω από τα 400–500 χλμ./ώρα, κάθε ατέλεια στο έδαφος πολλαπλασιάζει φορτία και κραδασμούς. Η επιλογή εδάφους είναι όσο κρίσιμη όσο και ο κινητήρας/ελαστικά/αναρτήσεις.
- Δεν αρκεί μια φορά και «όσο πάει»: οι μέσες δύο κατευθύνσεων εξουδετερώνουν άνεμο/κλίσεις και απαιτούν τρίτη ανεξάρτητη μέτρηση.
- Σε αυτές τις ταχύτητες, η θερμική καταπόνηση είναι κολασμένη: ο αέρας γίνεται «τοίχος», και συστήματα πέδησης/ψύξης πρέπει να αντέξουν πολλά δευτερόλεπτα χωρίς thermal drop.
Πέρα από το νούμερο: pop κουλτούρα, simulation και μια νότα για online games
Το κυνήγι των ρεκόρ έχει δημιουργήσει κουλτούρα: ντοκιμαντέρ, simulation, communities. Όποιος σήμερα κάνει εναλλαγή ανάμεσα σε sim-racer και management παιχνιδιών με αυτοκινητικό θέμα, καταλαβαίνει ότι οι αριθμοί μετατρέπονται σε αφήγημα: από την ThrustSSC στα hypercar EV. Η εικόνα αυτών των τεράστιων 400, 500 και 1.000+ χλμ./ώρα έχει γίνει τόσο διαμπερής, που εμφανίζεται συχνά και όταν μιλάμε γενικότερα για online games. Στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλές πλατφόρμες που κινούνται γύρω από την ψηφιακή ψυχαγωγία και που συμπεριλαμβάνουν ενότητες ή περιεχόμενα αφιερωμένα σε διάσημα αυτοκίνητα -και ανάμεσα σε αυτές συναντά κανείς και portals όπως το NetBet, διατηρώντας πάντα διακριτή την διαφορά ανάμεσα στο καθαρό entertainment και στην πραγματική μηχανολογική/μετρητική δυσκολία αυτών των ρεκόρ.
Τι να περιμένουμε αύριο
- Στα EV, ο πήχης 480–500 χλμ./ώρα «επίσημης» μέσης (με δύο κατευθύνσεις) είναι το επόμενο Everest.
- Σε αυτά με συμβατικούς κινητήρες, οι «κληρονόμοι» του Speed Demon στοχεύουν να ξυρίσουν λίγο ακόμη από τα 756 χλμ./ώρα. Είναι εξαιρετικά δύσκολο, παίρνει χρόνια.
- Στα μοντέλα παραγωγής, το πραγματικό όριο-διαχωρισμός είναι μια επίσημη μέση > 483–500 χλμ./ώρα. Κανείς ακόμη δεν το έχει πιάσει επίσημα.
21+ | ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΕΕΕΠ | ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΕΘΙΣΜΟΥ & ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ | ΓΡΑΜΜΗ ΒΟΗΘΕΙΑΣ ΚΕΘΕΑ: 210 9237777 | ΠΑΙΞΕ ΥΠΕΥΘΥΝΑ
