Κάθε μέρα, τόσο στις πόλεις όσο και στην περιφέρεια της χώρας μας, χιλιάδες παιδιά μετακινούνται από και προς το σχολείο τους με λεωφορεία. Είτε με αυτά με το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα πουν ανήκουν καθολικά σε ιδιωτικά σχολεία ή παιδικούς σταθμούς είτε με μισθωμένα οχήματα.
Το ζητούμενο εδώ είναι κατά απόλυτη προτεραιότητα η ασφάλεια των παιδιών. Για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών λοιπόν το άρθρο 36 του νόμου 4530/2018 όρισε πρόσφατα ως ανώτατο όριο ηλικίας των οδηγών των λεωφορείων τα 55 έτη, με δυνατότητα παράτασης ως τα 67 έτη, εφόσον πληρούνται οι απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις.
Η ηλικία και η καλή υγεία ου οδηγού είναι όμως ο ένας σημαντικός παράγοντας. Ο άλλος εξίσου σημαντικός, αν όχι και σημαντικότερος, είναι σύμφωνα με ανακοίνωση του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) το όριο ηλικίας του οχήματος που μετακινεί τα παιδιά.
Δυστυχώς, το όριο ηλικίας των σχολικών που προβλέπει η νομοθεσία (παρ. 14 του άρθρου 185 του ν. 4070/2012) δεν προάγει την ασφαλή μετακίνηση, καθώς επιτρέπει την κυκλοφορία λεωφορείων ως 27 ετών, που στην πράξη φθάνουν τα 35-40 έτη. Αυτό γιατί, το μέγιστο όριο της ηλικίας κρίνεται από την 1η κυκλοφορία του λεωφορείου στην Ελλάδα, όταν σχεδόν όλα εισάγονται μεταχειρισμένα, έχοντας ήδη 10 με 15 χρόνια στους δρόμους.
Η ηλικία προφανώς και δεν επηρεάζει μόνο το παρουσιαστικό των σχολικών, αλλά επιβεβαιώνει την έλλειψη ασφαλούς τεχνολογίας, σωστής συντήρησης και τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον.
Η ισχύουσα νομοθεσία για τη μέγιστη ηλικία των σχολικών (ιδιόκτητων- κίτρινων ή ναυλωμένων) επείγει άμεσης αλλαγής από την πολιτεία για την ασφαλή μετακίνηση των παιδιών. Παράλληλα, προκειμένου να μη βρεθούν σε αδιέξοδο σχολεία, η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει ισχυρά οικονομικά κίνητρα αντικατάστασης, με καινούργια, πλέον ασφαλή και καθαρά λεωφορεία.
