Η Ευρώπη αλλάζει ταχύτητα και βάζει φρένο στα κινεζικά ηλεκτρικά. Μετά τη Γαλλία και τη Βρετανία, όλο και περισσότερες χώρες της Ε.Ε. εξετάζουν προγράμματα επιδότησης που θα ευνοούν αποκλειστικά τα ευρωπαϊκής προέλευσης ηλεκτρικά οχήματα, αφήνοντας εκτός παιχνιδιού τα made in China αμιγώς ηλεκτρικά.
Η Γαλλία άνοιξε τον δρόμο με το πρόγραμμα Ecobonus, το οποίο αξιολογεί την «καθαρότητα» ενός αυτοκινήτου όχι μόνο στους δρόμους αλλά και στο εργοστάσιο.
Το 70% της βαθμολογίας βασίζεται στο ανθρακικό αποτύπωμα του κύκλου ζωής – από την παραγωγή μέχρι τη μεταφορά. Έτσι, κανένα ηλεκτρικό που κατασκευάζεται στην Κίνα, την Ιαπωνία ή τη Νότια Κορέα δεν πληροί τα κριτήρια.
Ακολούθησε η Βρετανία, που από τον Αύγουστο εφαρμόζει το Electric Car Grant, συνδέοντας την επιδότηση με την περιβαλλοντική «καθαρότητα» του ενεργειακού δικτύου της χώρας προέλευσης.
Ενδεικτικά, μόνο δύο μοντέλα λαμβάνουν το μέγιστο μπόνους των £3.750: το Ford Puma Gen E και το E-Tourneo Courier, αμφότερα κατασκευασμένα στη Ρουμανία.
Πίσω από τη ρητορική της «πράσινης μετάβασης», ωστόσο, κρύβεται μια σαφής γεωοικονομική στρατηγική: η προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας απέναντι στην πλημμυρίδα κινεζικών BEV, που φθάνουν με χαμηλές τιμές και κρατικές επιδοτήσεις.
Η ίδια η Ε.Ε. έχει ήδη επιβάλει δασμούς έως 45% στα κινεζικά ηλεκτρικά, αλλά τώρα προχωρά σε πιο «εκλεπτυσμένα» μέτρα με περιβαλλοντικό μανδύα.
«Η Ευρώπη χρειάζεται το δικό της λαϊκό ηλεκτρικό αυτοκίνητο», δήλωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Κι αν η ήπειρος όντως καταφέρει να το δημιουργήσει, τότε ο επόμενος πόλεμος δεν θα είναι για την ταχύτητα ή την αυτονομία, αλλά για την προέλευση.
