Η προγραμματισμένη απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ε.Ε. από το 2035 δέχεται ολοένα και μεγαλύτερη αμφισβήτηση, καθώς κορυφαία στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως ο CEO της Mercedes-Benz Όλα Καλένιους και ο Αντιπρόεδρος της Toyota, Αντρέα Καρλούτσι, προειδοποιούν για σοβαρές συνέπειες.
Η νομοθεσία, που εγκρίθηκε το 2023, απαιτεί όλα τα νέα οχήματα να έχουν μηδενικές εκπομπές CO₂, κάτι που ουσιαστικά τερματίζει τις πωλήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων μοντέλων.
Ο Καλένιους, πρόεδρος και της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), δήλωσε πως η αγορά μπορεί να «καταρρεύσει» αν προχωρήσει το μέτρο, ζητώντας αντ’ αυτού φορολογικά κίνητρα και φθηνή ενέργεια στα σημεία φόρτισης.
Η Mercedes υστερεί σε πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών σε σχέση με BMW και Audi, με αύξηση μόλις 4,6% στο πρώτο εξάμηνο του 2025, ενώ η ζήτηση για ηλεκτρικά παραμένει άνιση – υψηλή στον βορρά, χαμηλή στον νότο και την ανατολή της Ευρώπης.
Από την πλευρά της, η Toyota σημείωσε ότι δεν πρόκειται να πιέσει για πωλήσεις BEV σε αγορές με αδύναμη ζήτηση, επισημαίνοντας την ανάγκη δίκαιων και ρεαλιστικών κανόνων.
Και οι δύο εταιρείες συμμετέχουν σε μηχανισμούς εξαγοράς CO₂ για να αποφύγουν πρόστιμα, αγοράζοντας πλεονάζοντα δικαιώματα από Tesla και Volvo αντίστοιχα, γεγονός που επιβαρύνει τα οικονομικά τους, καθώς τα αμιγώς ηλεκτρικά αποφέρουν χαμηλότερα περιθώρια κέρδους.
Ειδικοί, όπως ο Πέντρο Πατσέκο της Gartner και ο Χέντριχ Χόνερτ της Berylls, εκτιμούν ότι η αντίσταση των αυτοκινητοβιομηχανιών οφείλεται στο ότι οι μεγαλύτερες αποδόσεις εξακολουθούν να προέρχονται από πωλήσεις θερμικών και plug-in υβριδικών μοντέλων.
Παράλληλα, προειδοποιούν ότι η καθυστέρηση των απαγορεύσεων μπορεί να αυξήσει σημαντικά τις παγκόσμιες εκπομπές CO₂, ιδίως αν οι ΗΠΑ ακολουθήσουν αντίστοιχη πορεία.
Η κριτική εστιάζει επίσης στην ανάγκη για ταχύτερη ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, ανακύκλωση μπαταριών και αποανθρακοποίηση του ηλεκτρικού δικτύου. Όπως τονίζει ο Χόνερτ, «δεν αρκεί να πιέζεις τους κατασκευαστές με απαγορεύσεις – αν φορτίζουμε με ρεύμα από άνθρακα, το όφελος μένει μετέωρο».
