Κάποτε παρουσιαζόταν ως ο λαμπρός οραματιστής που οδηγούσε την αυτοκίνηση στο μέλλον. Σήμερα, ο Έλον Μασκ μοιάζει να κατέχει και τον τίτλο του πιο… ακριβού παράγοντα πολιτικής ζημιάς στην ιστορία της ηλεκτροκίνησης.
Σύμφωνα με νέα μελέτη οικονομολόγων του Yale, οι πολιτικές τοποθετήσεις του εκκεντρικού CEO κόστισαν στην Tesla πωλήσεις που θα μπορούσαν να την είχαν απογειώσει.
Οι αριθμοί μιλούν σκληρά. Από τον Οκτώβριο του 2022 έως τον Απρίλιο του 2025, οι πωλήσεις της εταιρείας στις ΗΠΑ εκτιμάται ότι μειώθηκαν κατά 1 έως 1,26 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Με άλλα λόγια, χωρίς την έντονη πολιτικοποίηση του Μασκ, η Tesla θα μπορούσε να είχε πουλήσει έως και 83% περισσότερα οχήματα στην αμερικανική αγορά.
Το λεγόμενο “Musk partisan effect” φαίνεται πως όχι μόνο ψαλίδισε την εμπορική δυναμική της μάρκας, αλλά χάρισε και πρόσθετη ώθηση στους αντιπάλους, οι οποίοι κατέγραψαν άνοδο έως 22% σε ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα.
Η εκτροπή ξεκίνησε με τις ηχηρές υποστηρίξεις του Μασκ σε Ρεπουμπλικανούς υποψήφιους ενόψει των εκλογών του 2024, συνοδευόμενη από μια δωρεά ύψους 300 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ακολούθησε η συμμετοχή του στη νεοσύστατη υπηρεσία της κυβέρνησης Τραμπ για “αποτελεσματικότητα” του κράτους, αλλά και ανοιχτή στήριξη σε ευρωπαϊκά ακροδεξιά κόμματα. Ενέργειες που απομάκρυναν ένα παραδοσιακά προοδευτικό κοινό, το οποίο είχε ταυτίσει την Tesla με την οικολογική πρωτοπορία.
Υπάρχει φως στο τούνελ; Η μελέτη σημειώνει ότι η εικόνα του Μασκ βελτιώνεται όσο επανέρχεται στον τεχνολογικό λόγο: ρομποτάξι, αυτόνομη οδήγηση, ανθρωποειδή ρομπότ.
Κι όμως, παρά τις προσπάθειες επαναφοράς, η Tesla αναμένεται φέτος να δει τις παγκόσμιες πωλήσεις της να υποχωρούν περίπου 10%.
Και μέσα σε όλο αυτό, ο Μασκ διεκδικεί πακέτο αποδοχών-μαμούθ ύψους 1 τρισ. δολαρίων, με τους μετόχους να καλούνται τον επόμενο μήνα να αποφασίσουν αν ο άνθρωπος που απογείωσε αλλά και ταρακούνησε την εταιρεία αξίζει το μεγαλύτερο bonus στην ιστορία του επιχειρείν.
