Σύνδεση

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ποιοι ξηλώνουν τα καλώδια των φορτιστών και γιατί;

Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να μην αποτελεί πλέον πρόβλημα υποδομών, αλλά μετατρέπεται σε ζήτημα ασφάλειας. Σταθμοί φόρτισης σε ολόκληρη την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται στο στόχαστρο οργανωμένων συμμοριών, που αποσπούν τα καλώδια φόρτισης για τον χαλκό που περιέχουν, προκαλώντας ζημιές εκατομμυρίων ευρώ και πλήγμα στην αξιοπιστία του εξηλεκτρισμένου οικοσυστήματος.

Στη Γερμανία, η EnBW, ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους φόρτισης, κατέγραψε πάνω από 900 περιστατικά κλοπών μέσα στο 2025, σε περισσότερους από 130 σταθμούς ταχείας φόρτισης. Το κόστος αποκατάστασης φτάνει τα 3.500 ευρώ ανά περιστατικό, χωρίς να συνυπολογίζονται οι απώλειες εσόδων από τη μη λειτουργία των σταθμών. Η συνολική ζημιά για φέτος εκτιμάται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ, επιβαρύνοντας μια αγορά που ήδη λειτουργεί με οριακή κερδοφορία.

Παρόμοια εικόνα παρουσιάζουν και οι Ηνωμένες Πολιτείες: οι εταιρείες Electrify America, Tesla και ChargePoint αναφέρουν αυξανόμενες επιθέσεις και καταστροφές, κυρίως σε αστικά κέντρα όπως το Σιάτλ, το Πόρτλαντ, το Λας Βέγκας και η Καλιφόρνια. Ορισμένοι σταθμοί δέχονται αλλεπάλληλες επιθέσεις, ακόμη και αμέσως μετά την επισκευή τους, με τις ζημιές να κυμαίνονται σε χιλιάδες ευρώ ανά σημείο φόρτισης.

Αν και η αξία του χαλκού δεν είναι ιδιαίτερα υψηλή, το κίνητρο παραμένει η ευκολία πώλησης και μεταφοράς του. Ορισμένοι πάροχοι επιχειρούν να αντιδράσουν με πιο ευρηματικά μέσα: η Tesla εφαρμόζει ειδική μη αφαιρούμενη βαφή στο εσωτερικό των καλωδίων, που λερώνει τους δράστες και δυσχεραίνει τη μεταπώληση, ενώ η βρετανική InstaVolt τοποθετεί GPS για άμεσο εντοπισμό σε περίπτωση κλοπής. Η ChargePoint ανέπτυξε νέα, ενισχυμένα καλώδια δύσκολα στο κόψιμο και παρουσίασε το σύστημα «ChargePoint Protect», έναν μηχανισμό συναγερμού που ενεργοποιείται αυτόματα σε κάθε απόπειρα παραβίασης.

Ωστόσο, η τεχνολογία από μόνη της δεν φαίνεται αρκετή. Στη Γερμανία, η EnBW ζητά νομικές παρεμβάσεις, προτείνοντας τα καλώδια φόρτισης να χαρακτηριστούν ως τμήμα της δημόσιας ενεργειακής υποδομής, κάτι που θα επιτρέπει την επιβολή αυστηρότερων ποινών. Ήδη ένα δικαστήριο στη Λειψία έχει δεχθεί σχετική ερμηνεία, αντιμετωπίζοντας τις κλοπές ως «καταστροφή δημόσιας υποδομής».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως δεν είναι το οικονομικό, αλλά η απώλεια εμπιστοσύνης των οδηγών. Όταν κάποιος φτάνει σε σημείο φόρτισης και αντικρίζει έναν κατεστραμμένο φορτιστή χωρίς καλώδιο, αμφισβητεί συνολικά την αξιοπιστία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου και την υποδομή που το στηρίζει. Σύμφωνα με έρευνα της J.D. Power, μια στις πέντε δημόσιες φορτίσεις αποτυγχάνει, με τα κατεστραμμένα ή ελλιπή καλώδια να συγκαταλέγονται στις βασικές αιτίες.

Για τις εταιρείες, η αντιμετώπιση των κλοπών εξελίσσεται σε ακριβό και ατέρμονο αγώνα εξοπλισμών, όπου κάθε νέο μέτρο ασφαλείας απαιτεί επένδυση, χωρίς να εξασφαλίζει μόνιμη λύση. Η ίδια έξαρση παρατηρείται και σε άλλα εξαρτήματα -από καταλύτες μέχρι καθρέφτες πολυτελών μοντέλων- φαινόμενο που δείχνει πως το οργανωμένο έγκλημα προσαρμόζεται στις νέες τεχνολογίες.

Το στοίχημα, τελικά, είναι η εμπιστοσύνη. Αν οι οδηγοί πάψουν να θεωρούν τη φόρτιση ασφαλή και αξιόπιστη, η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση μπορεί να καθυστερήσει πολύ περισσότερο απ’ όσο προβλέπουν τα πλάνα κυβερνήσεων και αυτοκινητοβιομηχανιών.

Νέο Peugeot 308: Αισθητική και τεχνολογική αναβάθμιση

Featured

Νέος ΚΟΚ: Τι αλλάζει από σήμερα 13 Σεπτεμβρίου – Ποια είναι τα νέα πρόστιμα

Featured

Citroen: Το νέο C3 απέκτησε και έκδοση βαν

Citroen

Πρεμιέρα ZEEKR στην Ελλάδα με 001, X και 7X – Πόσο κοστίζουν

Featured