Η σταδιακή διόγκωση των αυτοκινήτων στην Ευρώπη μετατρέπεται σε ζήτημα αστικής διαχείρισης. Τα νέα μοντέλα, ιδιαίτερα τα SUV, έχουν αυξήσει πλάτος και βάρος σε βαθμό που πλέον ξεπερνούν τις διαστάσεις των καθιερωμένων θέσεων στάθμευσης.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, το μέσο νέο αυτοκίνητο φτάνει τα 1.870 χιλιοστά σε πλάτος, περίπου 50 περισσότερα από το 2018, ενώ το βάρος έχει αυξηθεί κατά πάνω από 200 κιλά.
Οι πόλεις αρχίζουν να αντιδρούν. Το Παρίσι πρωτοστάτησε, αυξάνοντας σημαντικά τα τέλη στάθμευσης για ογκώδη οχήματα και καταγράφοντας μείωση των «βαρέων» επισκεπτών κατά δύο τρίτα.
Ανάλογα μέτρα εξετάζονται και στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου ορισμένοι δήμοι επιβάλλουν υψηλότερα τέλη για οχήματα άνω των 2,4 τόνων.
Η αύξηση των διαστάσεων έχει πρακτικές συνέπειες: πολλά δημοφιλή μοντέλα υπερβαίνουν πλέον το πλάτος των τυπικών θέσεων, με αποτέλεσμα οδηγοί να «στριμώχνουν» τα αυτοκίνητά τους και δήμοι να ξοδεύουν εκατομμύρια για να φαρδύνουν χώρους στάθμευσης.
Οι οδηγοί, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι οι μεγαλύτερες καμπίνες καλύπτουν πραγματικές ανάγκες: οικογένειες, μεταφορές εξοπλισμού, καθημερινές υποχρεώσεις.
Παράλληλα, οι κατασκευαστές προωθούν SUV που βασίζονται σε μικρότερες πλατφόρμες αλλά πωλούνται ακριβότερα, ενισχύοντας τη ζήτηση.
Σημαντικό ρόλο παίζουν και οι κανόνες ασφάλειας, που απαιτούν ενισχυμένες δομές και προσθέτουν βάρος.
Όμως αυτό έχει επιπτώσεις στους ευάλωτους χρήστες του δρόμου, καθώς μεγαλύτερο ύψος καπό αυξάνει τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών.
Παρά τις πιέσεις για περιορισμό, οι προβλέψεις δείχνουν ότι τα SUV θα παραμείνουν κυρίαρχα, ακόμη κι αν οι πόλεις δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να τα φιλοξενήσουν.
