Η απόφαση της Mercedes η γκάμα της νέας και φιλόδοξης CLA να μην έχει κιινητήρα πετρελαίου δεν αποτέλεσε έκπληξη. Σύμφωνα με τον επικεφαλής εξέλιξης της μάρκας, Markus Schäfer, τα νέα ήπια υβριδικά σύνολα των 48V με τον κινητήρα βενζίνης των 1.500 κυβικών πλησιάζουν την απόδοση ενός diesel, χωρίς τους περιορισμούς που αυτός συνεπάγεται.
Παράλληλα, η Mercedes επιδιώκει να απλοποιήσει τη γκάμα της, λαμβάνοντας υπόψη πως το 2024 μόλις το 6% των καινούργιων CLA στη Γερμανία ήταν diesel. Το ποσοστό είναι μικρό και στα πιο μεγάλα της μοντέλα, όπως η C-Class, που μόλις το 10,6% όσων πουλήθηκαν το 2024 ήταν πετρελαιοκίνητες.
Η Volkswagen, από την άλλη, εξακολουθεί να υποστηρίζει τον diesel και αυτό παρά την όλο και μεγαλύτερη παρουσία εξηλεκτρισμένων εκδόσεων βενζίνης στη γκάμα της. Ταυτόχρονα όμως και σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπου της, η συνέχισή τους θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση. Αν και το diesel εξακολουθεί να καταγράφει αξιοσημείωτα ποσοστά σε μοντέλα όπως το Golf (19,2%), το Passat (18,2%) και το Tiguan (21,2%), στο T-Roc οι πωλήσεις του είναι μόλις 4,4%.
Η συνολική εικόνα πάντως επιβεβαιώνει την υποχώρηση του diesel. Τα δύο δημοφιλέστερα κόμπακτ μοντέλα –Dacia Sandero και Opel Astra– δεν προσφέρονται πλέον με πετρελαιοκινητήρα, ενώ στο Ford Focus έχει απομείνει μόλις μία έκδοση 1.5 EcoBlue με 115 ίππους. Η BMW εξακολουθεί να προσφέρει diesel εκδόσεις στη Σειρά 1, αλλά η ζήτηση φθίνει συνεχώς.
Η σταδιακή εξαφάνιση του diesel δεν οφείλεται μόνο στις μειωμένες πωλήσεις. Τα κόμπακτ αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται κυρίως για καθημερινές μετακινήσεις, όπου τα υβριδικά σύνολα είναι πιο αποδοτικά. Παράλληλα, το diesel εξακολουθεί να φέρει το στίγμα του σκανδάλου εκπομπών, το οποίο, παρά το πέρασμα σχεδόν μιας δεκαετίας, έχει επηρεάσει τη δημόσια εικόνα του.
Το μέλλον του diesel θα κριθεί από τις εξελίξεις στην επόμενη γενιά κινητήρων. Με τους κανονισμούς εκπομπών στην Ευρώπη να γίνονται ολοένα και πιο αυστηροί, η επένδυση σε νέους diesel κινητήρες φαίνεται ολοένα και λιγότερο συμφέρουσα. Αντίθετα, η υβριδοποίηση των βενζινοκινητήρων προχωρά δυναμικά, με τη Volkswagen να βρίσκεται ήδη σε αυτή τη διαδικασία.
Το βέβαιο είναι πως στις μικρές κατηγορίες, το diesel χάνει συνεχώς έδαφος και η κατάσταση μάλλον δύσκολα θα αλλάξει.
