Σε εφαρμογή τίθεται ένα νέο μοντέλο ελέγχου κυκλοφορίας με την ενεργοποίηση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τη χρήση κάμερας σε αστικά λεωφορεία, τα οποία καταγράφουν παραβάσεις οδηγών.
Η Αθήνα είναι η πρώτη πόλη όπου εφαρμόζεται το πιλοτικό πρόγραμμα με δέκα αστικά λεωφορεία της ΟΣΥ Α.Ε., εξοπλισμένα με κάμερες που καταγράφουν παραβιάσεις στις λεωφορειολωρίδες. Από τις 16 Ιουνίου, οι κάμερες καταγράφουν και μεταδίδουν στοιχεία που σύντομα θα αξιοποιούνται για την επιβολή προστίμων. Η παρακολούθηση δεν περιορίζεται μόνο στην κίνηση στις λεωφορειολωρίδες, αλλά θα επεκταθεί στην παραβίαση του ορίου ταχύτητας, στη στάθμευση σε διαβάσεις πεζών και στο παράνομο παρκάρισμα.
Το νέο μοντέλο ελέγχου είναι μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου που προβλέπει την πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας καταγραφής και διαχείρισης των τροχαίων παραβάσεων, με τη λειτουργία του Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος Οδικής Ασφάλειας. Σε αυτό το σύστημα θα διασυνδεθούν όλες οι κάμερες παρακολούθησης, ενώ θα υποστηρίζει την αυτόματη ενημέρωση του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ), την ηλεκτρονική επιβολή και πληρωμή προστίμων, καθώς και την αφαίρεση διπλώματος οδήγησης όπου απαιτείται.
Η αρχική λειτουργία του συστήματος ξεκινά τον Σεπτέμβριο, με σταδιακή διασύνδεση των ήδη υφιστάμενων καμερών. Ως το τέλος του 2026 αναμένεται να έχουν εγκατασταθεί περισσότερες από 2.500 νέες κάμερες σε κομβικά σημεία της χώρας. Το έργο βρίσκεται ήδη στο στάδιο αξιολόγησης προσφορών και ο διαγωνισμός για το επόμενο κύμα εγκατάστασης καμερών θα προκηρυχθεί άμεσα.
Παράλληλα, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη εντείνει τους ελέγχους στους δρόμους με στόχο τις παραβάσεις που σχετίζονται με χρήση αλκοόλ, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού κατά την οδήγηση και μη χρήση ζώνης ή κράνους. Στο Λεκανοπέδιο Αττικής, μεταξύ 12 και 16 Ιουνίου πραγματοποιήθηκαν πάνω από 16.000 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν σχεδόν 1.700 παραβάσεις. Κατά μέσο όρο, ένας οδηγός ελέγχεται κάθε 30 δευτερόλεπτα και εντοπίζεται μία παράβαση κάθε τέσσερα λεπτά.
Σημαντικό ρόλο στην εφαρμογή του νέου ΚΟΚ θα έχουν και οι δήμοι. Μέσα από την καθιέρωση του Ψηφιακού Χάρτη Οδικών Συγκρούσεων (διαθέσιμος στη διεύθυνση accidents.maps.gov.gr), οι τοπικές αρχές μπορούν να εντοπίζουν τα πιο επικίνδυνα σημεία στο δίκτυο ευθύνης τους και να προχωρούν σε παρεμβάσεις, όπως αλλαγές σήμανσης, τοποθέτηση εμποδίων ή βελτίωση ορατότητας.
Το σχέδιο για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας είναι πολυεπίπεδο και αφορά διαφορετικούς τομείς. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτελεί βελτιωτικά έργα σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης υλοποιεί τη διασύνδεση των δεδομένων και την ψηφιακή επίδοση κλήσεων, ενώ το Υπουργείο Δικαιοσύνης αυστηροποιεί τις ποινές, μετατρέποντας συγκεκριμένες τροχαίες παραβάσεις σε κακουργήματα.
Το Υπουργείο Παιδείας προωθεί την ένταξη της οδικής ασφάλειας στα σχολικά προγράμματα, ενώ το Υπουργείο Υγείας εκσυγχρονίζει τον στόλο του ΕΚΑΒ και τα συστήματα διαχείρισης επειγόντων περιστατικών.
Όπως δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, «ο νέος ΚΟΚ δεν είναι απλώς ένας νόμος. Είναι μια πολιτική απόφαση να προστατεύσουμε ζωές που χάνονται στην άσφαλτο». Στόχος, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η αποκατάσταση της τάξης στους ελληνικούς δρόμους μέσα από ένα συνδυασμό αυστηρότερης επιβολής, ψηφιακής τεχνολογίας και τοπικών παρεμβάσεων.
Η περίοδος της ατιμωρησίας φαίνεται πως τελειώνει, με τους ελέγχους να γίνονται εντατικότεροι και την τεχνολογία να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαχείριση της κυκλοφορίας και στην αντιμετώπιση της παραβατικότητας. Τα λεωφορεία που φωτογραφίζουν παραβάσεις είναι μόνο η αρχή μιας πιο αυστηρής εποχής για την οδική συμπεριφορά στην Ελλάδα.
