Η Ευρωπαϊκή Ένωση άνοιξε επισήμως ένα παράθυρο ζωής για τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά το 2035, αναθεωρώντας τον στόχο του απόλυτου μηδενισμού εκπομπών. Όμως το κρίσιμο ερώτημα παραμένει: πόσα τέτοια αυτοκίνητα θα μπορούν πραγματικά να πωλούνται;
Η νέα πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει μείωση εκπομπών κατά 90% σε σχέση με το 2021, αντί για 100%. Αυτό μεταφράζεται σε μέσο όρο 11 γραμμαρίων CO₂ ανά χιλιόμετρο, με αυστηρά πρόστιμα για κάθε υπέρβαση.
Το κλειδί βρίσκεται στη λέξη «εξάτμιση»: για πρώτη φορά επιτρέπεται να συνυπολογίζονται εξωτερικοί, ουδέτεροι ως προς τον άνθρακα παράγοντες, όπως «πράσινος» χάλυβας ή συνθετικά καύσιμα.
Σύμφωνα με την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έως και το 30–35% των νέων αυτοκινήτων μετά το 2035 θα μπορούσαν να μην είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Στο μείγμα αυτό χωρούν θερμικά, plug-in υβριδικά, EREV με range extender, ακόμη και λύσεις υδρογόνου. Ωστόσο, όσο αυξάνονται οι εκπομπές, τόσο περιορίζεται ο αριθμός των οχημάτων που επιτρέπεται να πουληθούν.
Ο αναλυτής Ματίας Σμιτ χαρακτήρισε τη ρύθμιση «τροπολογία Porsche», καθώς πρωτοστάτησαν μάρκες όπως η Porsche και η γερμανική κυβέρνηση.
Κατά την εκτίμησή του, τα θερμικά μετά το 2035 θα μοιάζουν με ελβετικά ρολόγια: ακριβά, συλλεκτικά και προσβάσιμα μόνο στους λίγους. Πολυτελείς κατασκευαστές, όπως Ferrari και Bentley, ίσως διατηρήσουν τη φλόγα ζωντανή, αλλά σε πολύ περιορισμένους αριθμούς.
Το συμπέρασμα είναι σαφές: τα θερμικά δεν πεθαίνουν, αλλά μετατρέπονται σε είδος πολυτελείας. Και η μαζική αγορά περνά οριστικά στην ηλεκτρική εποχή.
