Η Maserati, μια από τις πλέον εμβληματικές μάρκες της ιταλικής αυτοκίνητοβιομηχανίας, αντιμετωπίζει μια από τις πιο κρίσιμες φάσεις της σύγχρονης ιστορίας της. Το παρελθόν της είναι γεμάτο δόξα, οι προκλήσεις του σήμερα όμως τη φέρνουν αντιμέτωπη με τη σκληρή πραγματικότητα μιας εποχής που αλλάζει ραγδαία. Και το μεγαλύτερο εμπόδιο ίσως να βρίσκεται όχι στον ανταγωνισμό, αλλά… μέσα στο ίδιο της το σπίτι: τη Stellantis.
Το 2023 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τη Maserati. Οι πωλήσεις της μειώθηκαν σχεδόν στο μισό – από 26.600 αυτοκίνητα το 2022, έπεσαν στις 11.300. Στο Ηνωμένο Βασίλειο η πτώση άγγιξε το 47%, ενώ στην Ιταλία το 41%. Η παραγωγή ακολούθησε κι αυτή πτωτική πορεία, με μείον 64%.
Παρά το λανσάρισμα νέων μοντέλων όπως η Grecale –ένα SUV βασισμένο στην πλατφόρμα της Alfa Romeo Stelvio– η εικόνα παραμένει θολή. Η Grecale υπόσχεται premium εμπειρία, όμως δεν φτάνει το επίπεδο που περιμένει κανείς από μια Maserati. Η αμιγώς ηλεκτρική έκδοση Folgore ξεπερνά τις 100.000 ευρώ, προσφέροντας τεχνολογικά «διαπιστευτήρια» αλλά όχι απαραίτητα πειστικό value for money.
Η Stellantis δεν δείχνει πρόθυμη να συνεχίσει να επενδύει στη μάρκα. Έχουν ήδη διαγραφεί λογιστικά επενδύσεις ύψους 1,4 δισ. ευρώ, ενώ τρία βασικά μοντέλα –Quattroporte, Levante και Ghibli– αποσύρθηκαν χωρίςμα υπάρχουν άμεσοι αντικαταστάτες. Τα νέα μοντέλα αναμένονται με καθυστέρηση: η Levante το 2027 και η επόμενη Quattroporte το 2028. Ο φιλόδοξος στόχος για πλήρη εξηλεκτρισμό έως το 2030 μοιάζει όλο και πιο απίθανος.
Ωστόσο, στη Modena δεν έχουν καταθέσει τα όπλα. Η νέα διοίκηση, με επικεφαλής τους Santo Ficili και Mariangela Del Vecchio, έχει υιοθετήσει μια πιο «προσγειωμένη» στρατηγική. Οι βασικές εκδόσεις των Grecale, GranTurismo και GranCabrio έχουν ήδη λανσαριστεί, ενώ η σειρά Folgore ενισχύθηκε τεχνικά και αισθητικά. Παράλληλα, εξελίσσεται ένα νέο πρόγραμμα εξατομίκευσης στα πρότυπα της Ferrari, με στόχο όχι μόνο τη διαφοροποίηση, αλλά και την ενίσχυση της κερδοφορίας.
Η ηλεκτρική MC20 Folgore ακυρώθηκε, ωστόσο η Maserati ποντάρει πολλά στις GranTurismo και GranCabrio Folgore. Με τρεις ηλεκτροκινητήρες, αρχιτεκτονική 800V και ροπή που ξεπερνά ακόμα και αυτήν της πρώτης Bugatti Veyron, υπόσχονται κορυφαίες επιδόσεις –η GranCabrio είναι μάλιστα το μοναδικό ηλεκτρικό ανοιχτό GT στην αγορά.
Το πρόβλημα όμως, σύμφωνα με αρκετούς αναλυτές, δεν είναι τα προϊόντα. Είναι η στρατηγική. Η Maserati μοιάζει να παλεύει χωρίς καθαρό προσανατολισμό, με συχνές εσωτερικές ανακατατάξεις, καθυστερήσεις και ελλιπή υποστήριξη από τη Stellantis.
Ο John Elkann, επικεφαλής της Stellantis αλλά και πρόεδρος της Ferrari, επισκέφθηκε πρόσφατα τη Maserati, αμέσως μετά την αποχώρηση του Tavares. Μια κίνηση με σαφές συμβολικό βάρος –και ενδεχομένως προμήνυμα εξελίξεων. Κάποιοι δεν αποκλείουν το σενάριο μιας μελλοντικής «επανένωσης» με τη Ferrari.
Όπως και να έχει, το 2025 αναμένεται κρίσιμο. Αν δεν υπάρξει αισθητή ανάκαμψη, η συζήτηση ίσως πάψει να αφορά το μέλλον της Maserati και αρχίσει να επικεντρώνεται στο αν… θα έχει μέλλον.
